Всього за кілька тижнів після того, як вперше ступив на поверхню Місяця, астронавт НАСА Ніл Армстронг відсвяткував своє 39-річчя в карантині.

Про це розповідає CNN.

Ми пережили рік пандемічного життя, але мало хто День народження святкував на карантині в 1969 році.

Армстронг не очікував святкування Дня народження 5 серпня. Він разом з колегами-астронавтами Майклом Коллінзом та Едвіном Олдріном відбував 21-денний карантин після того, як їх історична місія на Місяць змусила їх контактувати з місячним матеріалом.

Причина такої обережності була подвійна. Можливо, астронавти зазнали впливу шкідливих бактерій або інших невідомих елементів. Місія була першою «контактною», коли люди взаємодіяли з поверхнею іншого небесного тіла. Лікарі пильно стежили за астронавтами, в той час як окрема команда тестувала і вивчала місячні гірські породи та пил, привезений астронавтами.

Аполлон 11, астронаавти

Також було бажання захистити будь-яке потенційне життя, яке, можливо, було повернуто з Місяця в місячних зразках.

День народження Армстронга не обійшов урочистості, незважаючи на обмеження. На його сюрпризній вечірці був торт із свічками. Її випікали та прикрашали співробітники Місячної приймальної лабораторії сучасного Космічного центру Джонсона в Х'юстоні, де астронавти провели більшу частину свого карантину.

Після того, як Армстронг задув свічки, він поділився скибками з персоналом, що працює в карантині, з екіпажем. В кімнаті, відокремленій скляною перегородкою, дружини космонавтів також святкували.

Карантинування астронавтів після висадки на Місяць тривало для місій «Аполлон 12» та «14».

Кадри, здавалося б, нудних астронавтів, які намагаються розважитися в карантині, дивно схожі для тих з нас, хто живе в ньому понад 50 років потому.

Основне занепокоєння було запобігання зворотному забрудненню або поверненню з Місяця будь-яких небажаних бактерій або патогенних мікроорганізмів.

Зараза з космосу була небезпекою, яка була присутня в науково-популярних фантастичних фільмах того часу, як і страх перед невідомим. Карантин астронавтів після повернення та перевірка того, чи не стикалися вони з якимись проблемами зі здоров’ям.

Ретельне поводження з місячним матеріалом, щоб зберегти його незайманим, а також запобігти його впливу на будь-яке середовище на Землі, також було головною проблемою.

Місячні зразки герметично закривали вакуумом, і астронавти проводили карантин протягом 21 дня, виходячи з їхніх знань про те, скільки часу знадобилося для появи симптомів хвороби.

Армстронг та Олдрін використовували вакуум, щоб видалити місячний пил в посадковому апараті Eagle, перш ніж переносити коробки з місячними породами, плівкою та іншими предметами в модуль Колумбії.

Найнесподіванішим фактором під час місії «Аполлон-11» виявився пил. Місячний пил, або реголіт, був скрізь і прилипав до всього.

Авіаносець USS Hornet доставив астронавтів із Тихого океану після приводнення поблизу Гаваїв.

Навіть вилучення астронавтів з капсули Колумбія після приводнення включало заходи безпеки. Люди, які витягували астронавтів з капсули, носили підводне спорядження, щоб захистити себе від будь-яких мікроорганізмів. Біологічний ізоляційний одяг, він же БІГ-костюми, був переданий космонавтам для переодягання, а космічні скафандри були знищені розчином.

Астронавти скаржились на космічні скафандри та те, як їм було жарко в них, тому костюми були модифіковані для наступних місій Аполлона.

У гелікоптері, який доставив астронавтів на авіаносець, доктор Вільям Карпентьє з НАСА, також одягнений у скафандр, оглянув астронавтів.

Астронавтів доставили до мобільного карантинного пункту, модифікованого блискучого срібного причепа, наданого Airstream.

Астронавтів зустрічав президент Річард Ніксон.

Астронавти Аполлон 11 з президентом Ніксоном

Нарешті астронавти змогли вийти зі скафандрів, прийняти душ і переодягнутися в льотні костюми незабаром після входу в трейлер Airstream.

Всього через 48 годин після повернення на Землю місячні зразки та плівка Apollo 11 оброблялись та досліджувались. Астронавти привезли 22 кг матеріалу з Місяця. Один зразок був відправлений в лабораторію, щоб перевірити наявність гамма-випромінювання та перевірити, чи є там мікроорганізми.

Чисте приміщення, яке використовувалося для відкриття та вивчення зразків, було навіть чистішим, ніж стерильний хірургічний кабінет.

Вчені також використовували герметичні коробки, які містять гнучку рукавичку з кожного боку, для відкриття та вивчення зразків. Більш високий тиск повітря в коробках запобігає потоку або забрудненню повітря. Члени команди були обладнані халатами, бахілами, рукавичками та масками в місцях, де обробляли зразки.

Вчені не вірили, що на Місяці існувало життя, але не можна повністю виключати таку можливість.

Плівку також стерилізували. Був лише один випадок, коли фотограф НАСА Террі Слезак насправді контактував з місячним пилом. Відкриваючи каністри з фільмами, він не прочитав записку, написану Олдріном, в якій попереджав, що кинув її на місячну поверхню. На руці Слезака з’явився чорний пил, і він пізніше пройшов серйозний процес знезараження.

Вчені виявили важливі особливості місячного пилу та гірських порід, як крихітні скляні шматочки та порожнини, де газ витікав із гірських порід, коли вони охолоджувались після утворення. Вони також містили високу концентрацію титану.

Але в цих зразках не було жодних доказів життя, мікро- чи інше, а також токсинів. Живі організми, такі як таргани, контактували з основними зразками і жоден з них не зазнавав жодних негативних наслідків або відхилень.

Це було вперше, коли NASA використовувало матеріал іншого астрономічного тіла для пошуку життя поза Землею.

Аполлон 12 і 14 слідували за подібним карантинним протоколом, але до того часу, коли прийшли місії Аполлон 15, 16 і 17, NASA було впевнене, що карантин більше не потрібен після контакту з місячною поверхнею. Після первинного медичного огляду космонавтів відпустили.

Коли люди повернуться на місячну поверхню в 2024 році за допомогою програми «Артеміда», карантин після висадки також не буде необхідним, завдяки знанням, отриманим в рамках програми «Аполлон», переконані в NASA.

На карантині астронавти дивились фотографії та фільми, грали в карти, читали журнали та слухали новини.

Зі своїми сім’ями вони спілкувались телефоном або через скляні стіни.

Двері приймальної зони лабораторії були остаточно відчинені 10 серпня, і астронавти змогли вийти на вулицю у вологий техаський вечір, повідомляє NASA. Це був перший випадок, коли астронавти вийшли на вулицю та взаємодіяли з кимось, хто не був основним персоналом, після їх післяполітного карантину.

Читайте більше актуальних новин на Вголосі: