Посада головного переговорника»: чому секретар міськради відмовився від премії? Якими мають бути зарплати чиновників? Та чому депутати голосують «наперекір» Садовому? Спеціально до пів року роботи нової каденції Львівської міської ради гостем програми «Юркевич. Акценти» на телеканалі NTA став секретар Львівської міської ради Маркіян Лопачак.
Він розповів про те, чи можна відродити Львівський автобусний завод, чому кожні 2-3 тижні по Україні і далі знаходять львівське сміття, а транспортні проблеми з року в рік лише накопичуються.
Чи депутати сваряться? Буває
- Хотілось би підсумувати перших пів року роботи нової каденції міської ради і перших пів року вашого секретарства у ЛМР. Як Вам працювати з депутатами в такому складі, є сварки?- Львівська міська рада, на відміну від обласної ради, менш політичний орган і політичних питань розглядається набагато менше. У нас більше питання господарські. Я би уникнув терміну, що депутати сваряться. Деколи, звичайно, буває. Але здебільшого впродовж пів року все ж більше - це були дискусії, дуже гострі дискусії і здебільшого вдавалося знаходити золоту середину, консенсус. Наприклад, бюджет розвитку розглядався близько двох місяців, було проведено більше десяти засідань бюджетної комісії, які тривали по кілька годин, але врешті документ, який ухвалили, був максимально зважений. Тому не завжди дискусії й суперечки є шкідливими. Дуже часто вони приносять свої результати і в багатьох питаннях виграє громада міста.
- На крайньому засіданні розглядали питання виділення коштів на МРТ для Лікарні швидкої допомоги. «Європейська солідарність» була «проти», «Свобода» - «за». Але в результаті питання не проголосували. Чому?
- Є дві думки. Чи потрібно покращувати львівські лікарні? Так, потрібно. Чи потрібно залучати і купляти нове обладнання? Так, потрібно. Інше питання, яка ціна цього обладнання. Чи це обладнання потрібно купувати в лізинг, по якій відсотковій ставці, скільки місто переплачує за рахунок лізингу. І основна причина, чому частина депутатів не підтримувала цю пропозицію, – відсутність чіткого пояснення зі сторони виконавчих органів, наскільки недостатньою є кількість МРТ, що вже є у Львові. Адже МРТ є і в приватних закладах.
- Але там треба платити гроші…
- Так. Але депутати поцікавилися, чи не доцільніше було б, аби ці кошти, які пропонували пустити на лізинг, розписати на надання безкоштовних послуг. Цих розрахунків ніхто не здійснив. Це питання буде знову виноситись на пленарне засідання і знайдеться компроміс. До всього, що стосується медицини, депутати зі всіх фракцій ставляться дуже уважно. Врешті, відчутно, що змінилося у львівських лікарнях за останні роки в кращу сторону.
Андрій Садовий вміє піаритися на всьому
- Це питання має ще й політичну складову. Лікарня швидкої допомоги – великий іміджевий проект, в який мер міста Андрій Садовий активно вкладає ресурси, гроші, час. Реклама відбувається по телеканалах, близьких до родини Садових. Чи могло бути так, що депутати відмовились не лише тому, що це економічно не вигідно, а й тому, щоби цей запал міського голови пригасити?- У всьому, що стосується здоров’я, медицини, я би максимально відкидав політику. Андрій Садовий не будує приватної клініки і з собою цю клініку не забере. Це є комунальне підприємство. Моя родина мала справу з лікарнею «швидкої» і я на собі відчув, які там позитивні зміни відбулися.
Чи це питання можна використовувати для піару? Андрій Садовий є фаховою людиною, яка вміє піаритись на будь-чому. Якщо не буде лікарні – буде щось інше. Родина Андрія Садового є власником величезного медіахолдингу, вони вміють робити мільйони, вміють загортати в красиві обгортки будь-що. Але якщо йдеться про речі корисні для міста, то… Хай краще піариться на таких речах і львів’яни будуть також з цього користати.
ЛАЗ ще можна відродити
- У продовження теми піару. Минулого тижня міський голова Андрій Садовий на брифінгу сказав, що не дозволить забудувати ЛАЗ. Якою є Ваша позиція?- Міський голова практично відповів на це питання. Ми говоримо лишень про невеличку частину, яку виставив на аукціон банк. Це частина фасадних приміщень. Щодо інших питань ЛАЗу… У попередній каденції фракція «Свободи», яку я тоді очолював, змусила депутатів міської ради після голосування за виплату боргових зобов’язань російському олігарху Чуркіну, повернутися до цього питання ще раз. На другому голосуванні депутати міської ради змінили свою думку. Щоправда, далі були різні маніпуляції і Львів таки втратив понад 25 млн гривень, які нібито через суд виконавча служба стягнула з комунального підприємства.
Але основне, що просили депутати - проінспектувати землі ЛАЗу, облікувати їх, послати меседжі для підприємців, що міська рада буде робити все можливе, щоби відновити підприємство. Я ініціював, і сесія міської ради підтримала моє звернення, аби створити робочу групу, яка би провели аудит всіх приміщень, території заводу, щоби ми знали, що залишилось, в якому воно стані. Бо ці всі роздріблені приміщення за декілька місяців по декілька раз перепродуються і прослідкувати за тим практично неможливо. Водночас величезна земельна ділянка є власністю міста.
Якби Андрій Садовий щиро вболівав за ЛАЗ, то мав би виконати ці протокольні доручення сесії міської ради. Створити ці робочі групи, проінспектувати, дати своє бачення, проголосувати на сесії міської ради, звернутися до відповідних підприємств. Наприклад, в Івано-Франківську мерія викупила борги і приміщення локомотиво-ремонтного заводу і зараз запустила це підприємство.
Тому я вважаю, що приміщення і територію ЛАЗу треба вберегти – щоб це була виробнича зона, а не величезний майданчик хаотичної забудови.
- Є виконком, де головує міський голова. Він може закріпити певне зонування за цією територією. Виконком видає містобудівні норми і обмеження. Якщо виконком не дасть на забудову цієї території – там не буде житла.
- Це дуже складний процес. Після того, як приміщення змінюють власника, за цими приміщеннями, згідно закону, треба закріпити земельну ділянку. Якщо хтось захоче будувати, треба змінити цільове призначення цієї земельної ділянки. Це все питання сесії міської ради. Я впевнений, що таких рішень не буде. Можливо, треба пробувати викупити ці приміщення, спробувати знайти заміну для інших підприємців і відновити виробництво. Це є довгий процес, але реальний.
Кожні 2-3 тижні десь знаходять львівське сміття
- На минулій сесії депутати проголосували за виділення вдвічі меншої суми на вивіз сміття, аніж просили чиновники.- Я був присутній на засіданні бюджетної комісії, слухав аргументи виконавчих органів влади, депутатського корпусу. Коли немає чіткої аргументованої позиції, для чого стільки коштів потрібно, немає інформації, як вивозиться сміття, як витрачаються ці кошти, коли кожні 2-3 тижні ми чуємо, що десь знаходять львівське сміття… Після такого в депутатів виникає багато запитань. Ми виділяємо гроші на вивезення сміття, його по документах мають везти за 120 кілометрів від Львова, а по факту знаходять за 15-20 кілометрів за містом. Тож куди йдуть гроші?
Поки нема чіткого розуміння, кошти виділили в мінімальній кількості на два місяці, щоб не створити сміттєвий колапс. Тема сміття є під пильним наглядом правоохоронців. Під слідством є керівники двох підприємств, які вивозили сміття. Зараз оголошується новий конкурс на перевізників сміття. Моя позиція однозначна: підприємства, які порушували законодавство і попадали в медійні скандали із викиданням сміття, не мають права брати участі в нових конкурсах.
- Чи не закінчиться це тим, що сміття зі Львова не буде кому вивезти?
- Я би не стояв на стороні перевізників: є закон, є порушені кримінальні провадження. Якщо вони винуваті, то будуть нести відповідальність. Перевізники, як і представники іншого бізнесу, не є ангелочками. Це є бізнес, підприємницька діяльність. Люди хочуть заробити кошти, звертаються на конкурси. Якщо проходять всі вимоги, місто дає їм дозвіл надавати послугу, за виконання якої вони отримують кошти. Тому місто мало би прослідкувати, щоб ця послуга була якісною і в межах закону.
Усі вже звикли, що звіт міського голови – це ні про що
- Кілька днів тому загорілося стихійне сміттєзвалище на Пластовій. Я телефоную в пресслужбу ЛМР і кажу, що потрібен коментар щодо цього. А мені відповіли: а там щось горить? Чи варто платити зарплату департаменту поводження з ТПВ, який не знає, де в нас смітники, не знає, що вони горять, нічого не робить для того, щоб ситуацію зі сміттям впорядкувати.- Коли ви говорите міська рада, то депутати – це теж міська рада, але у нас немає доступу до такої інформації. Мали би оперативно реагувати виконавчі органи, чиновники ЛМР.
- Депутати зарплати не отримують.
- Окрім секретаря міськради, депутати міськради працюють на громадських засадах. Тільки секретар міськради, як обрана посада, згідно закону, отримує зарплату в міській раді. Але функції секретаря трошки інші, ніж вирішувати питання сміття. Це організація роботи сесій, депутатських комісій і все, що стосується депутатського корпусу.
Як на це реагувати? На найближчих пленарних засіданнях ми будемо заслуховувати звіт підприємств. На крайньому пленарному засіданні ми заслухали звіт міського голови, виконавчих органів. Але він був дуже узагальнюючий.
Мені прикро, що й досі немає рішення про створення секретаріату міськради, в структурі якого мало би бути сформоване управління контролю і аудиту. Саме воно мало б займатися перевірками і зловживаннями всіх структурних підрозділів ЛМР. І підпорядковуватись би мало секретаріату міськради, а не міському голові чи будь-кому з чиновників. Це питання є ще невирішеним. Пів року зі сторони виконавчих органів і міського голови йде саботаж, постійно знаходяться якісь додаткові зауваження. Зараз ця ініціатива заблокована апаратом міського голови.
- Те, що чиновники будуть звітувати перед депутатами - правильно. Але коли звітував за роботу виконавчих органів влади міський голова Андрій Садовий, то називав здобутком виконавчої влади Львова кількість учнів, які здали ЗНО на 200 балів.
- Усі вже звикли, що звіт міського голови – це ні про що: сіли, поговорили, послухали. Більш ефективним є заслуховування роботи кожного підрозділу. Коли депутати попередньо ознайомитися з цифрами, підготуватися до розмови, заслухати звіт кожного конкретного підрозділу. І вже по цьому ухвалювати рішення - по кожному комунальному підприємству, по кожній структурі, по кожному департаменту.
Міський голова має більше повноважень будувати дитячі садки, ніж забороняти забудовувати якусь територію
- За 15 років у Львові не збудували жодного нового дитячого садочка. Львів’яни вже звикли до такого, а от коли про це чують люди з інших міст, то вони дивуються.- На останньому пленарному засіданні офіційно у Львові створили дитячий садочок. Йдеться про приміщення, де зараз проходить ремонт. Цей процес у 2015 році ініціювала «Свобода». Так, у Львові з’явилися нові приватні садочки. Є ще кілька таких, де відбулася реконструкція (садочок у Винниках), відновили декілька груп. Але те, що в крайні 15 років не велася робота з будівництва нових шкільних чи дошкільних закладів – факт.
Депутати цієї каденції підтримують розвиток правильної інфраструктури, соціальні навантаження для будівельників при новому будівництві, оптимізацію транспортної схеми. Бо наразі все виглядає так: люди купують квартири у новобудовах, а через рік-два-три починають виходити під мерію з пікетами. Мовляв, ми придбали житло, а садочка поруч нема.
- Який департамент мав би нести відповідальність за те, що за 15 років не збудували жодного садка?
- Міський голова має більше повноважень будувати дитячі садки, ніж забороняти забудовувати якусь територію. Адже всі виконавчі органи, які планують територію і надають дозволи на будівництво, підпорядковуються міському голові. Але є багато різних моментів. Частково - недобросовісне відношення людей з бізнесу, скасування інвестицій, якими можна було компенсовувати недостачу коштів. З іншого боку – це не затверджений новий Генеральний план міста. Немає концепції розвитку всієї території. Тому підприємці намагаються уникати відповідальності за соціальну інфраструктуру, заробити більше коштів, а чиновники, з тих чи інших причин, заплющують очі на ці речі. Ті ініціативи, які ухвалюємо в сесійній залі, в подальшому просто не виконуються.
Проблема з транспортом загострюється з року в рік
- Про транспорт. Велика кількість рухомого складу в поганому стані. Передусім, якщо говорити про електротранспорт. На новий доводиться брати кредити. Якщо змінити очільника ЛКП «Львівелектротранс», вдасться змінити ситуацію?- Щодо транспорту, то треба дивитися на проблему ширше, аніж просто: треба оновити рухомий склад і все буде добре. А де цей рухомий склад буде їздити? По закоркованих вулицях? Людям буде комфортніше, коли вони і далі стоятимуть в корку, але в новому трамваї чи автобусі?
Питання транспорту треба розглядати в комплексі. Це громадський транспорт, це організація дорожнього руху загалом, це необхідна кількість парковок в центрі міста, перехоплюючі парковки. Допоки не буде загальної концепції розвитку транспорту у Львові, вирішення якогось одного, конкретного сегменту абсолютно нічого не дасть. Наразі ж комплексного підходу нема, хоча це питання неодноразово піднімалося депутатським корпусом. Нема якогось чіткого бачення, кроків від виконавчих органів. Тому проблема з транспортом загострюється з року в рік.
- Якщо змінити, наприклад, очільника департаменту управління ЛКП – це щось дасть? Що дасть нова людина?
- Є сфери і напрямки у Львові, які дуже добре розвиваються, бо в них працюють дуже добрі, фахові люди, на своєму місці. Дуже багато залежить від людини, від конкретного керівника. Багато залежить від того, наскільки якісно він виконує свою роботу, комунікує, наскільки працює по закону, унеможливлює корупційну складову. Є приклади, коли є фахові хороші керівники і депутатський корпус не боїться виділяти кошти в ті установи, тому що бачить, наскільки разючі зміни в них є. Але є й інші керівники, до роботи яких зі сторони депутатів є дуже багато запитань.
- Очільник «Львівводоканалу» заробляє понад мільйон гривень за рік. Але уже другий місяць люди без гарячої води у Львові. Як так може бути?
- Багато комунальних підприємств, утому числі й «Водоканал» постійно дотуються з міського бюджету. Постійно треба виділяти кошти, які, у тому числі, йдуть на ці мільйонні зарплати. Я абсолютно не згідний з таким станом речей. Ми це питання постійно піднімаємо, бо воно одне з найгостріших.
Є обрані, яким нараховуються десятки, а то й сотні тисяч премій
- Ви кілька днів тому відмовилися від своєї премії, як секретар Львівської міської ради. Кошти перерахували на порятунок маленької Вікторії Полюги, дівчинки зі СМА, яка потребує дуже дорогого лікування. Для чого Ви це зробили?- Передусім, я абсолютно не згідний з нарахуванням премій такого величезного розміру в міській раді. Якщо ми говоримо про гідну оплату праці – так, зарплата має бути високою. Якщо ми говоримо про премії – вони мають бути уніфікованими для всіх. Натомість на будь-якому підприємстві є обрані, яким нараховуються десятки, а то й сотні тисяч премій. А є звичайні працівники, які не менше, а деколи й більше працюють, зранку до вечора якісно виконують свою роботу, але отримують невеликі грошові відзнаки.
Я звертався до міського голови і просив, щоби мене в такі речі не залучали. Я не вважаю себе дуже заможною людиною. До міської ради працював у приватному бізнесі, тому знаю, як важко заробляються гроші. Знаю, як треба дбати про працівників. Але я є прихильник того, щоби всі люди були в конкурентних і рівних умовах. А ось такі преміювання в ручному режимі - тим таку премію дамо, тим таку – це задобрювання мером своєї команди.
Коли ухвалювали бюджет, була чітка позиція депутатського корпусу: обмежити максимальну премію у Львівській міській раді до 200%. Адже депутати не можуть заборонити, тільки обмежити, встановити правила, як ці премії будуть нараховуватися.
- Ви з міським головою в контакті? Обговорюєте з ним такі моменти?
- У мене з міським головою Садовим робочі стосунки. Ми дискутуємо, намагаємося по багатьох питаннях знайти компроміс. Деколи це вдається, деколи не вдається. Деколи міський голова чує, деколи не чує.
- Як у випадку зарплати своїм заступникам?
- Зокрема. Я вважаю, що ця каденція дуже важко почала працювати, було багато гострих кутів, але ми маємо дійсно фаховий склад депутатів міської ради, багато хороших ініціатив. По дуже багатьох складних міських питаннях маємо спільну позицію. І я вірю, що у найближчі 5 років, поки буде працювати ця каденція, вдасться вирішити багато складних питань на користь міста.
Тетяна Юркевич, Олена Івашків
ІА "Вголос": НОВИНИ