Іван Денькович – голова Львівської обласної організації ВО «Батьківщина», заступник голови Львівської обласної ради
Іване Васильовичу, як Ви розцінюєте ефективність дії пропорційної виборчої системи та Закону про імперативний мандат. Адже не секрет, що БЮТ мав найбільше конфліктів під час формування виборчих списків, і саме лідер Вашого блоку ініціювала прийняття закону про імперативний мандат.
Справді процес формування виборчих списків у нас, в БЮТ, був дуже складним, особливо на рівні обласному і на рівні Львова. Він тривав довго і боляче, частина членів навіть покинула нас. Але цей складний процес дав позитивні результати. Бо всі протиріччя і проблеми всередині блоку були врегульовані як раз на цьому етапі формування списків. Більше того, вважаю, що нам вдалося сформувати якісні списки. Тому, оцінюючи сьогодні склад нашої фракції як в облраді, так і в міській раді, я не побоюся стверджувати, що в нас є команда. На початках, я, як лідер обласної партійної організації, також переживав за те, як спрацюються в середині фракцій депутати, які мають досвід діяльності в радах, а таких в нас меншість, і наші партійці, які вперше здобули депутатський мандат. Але мої побоювання виявилися даремними. У нашій фракції реально працює партійна дисципліна, висока явка депутатів на пленарні засідання, на засідання комісій. Рішення приймаються демократично, на засіданнях фракцій, які можуть тривати навіть декілька днів. Але після того як ми сформували свою позицію, голосування на сесії відбуваються згідно прийнятому фракцією рішенню. Вільного голосування в нас майже не буває. Отож вважаю, що пропорційна система працює.
Але ж наслідком пропорційної системи стало те, що далеко не всі регіони Львівщини представлені в облраді. Як депутати-БЮТівці працюють з виборцями, які результати цієї співпраці?
Це дійсно так, і напевно в майбутньому нам варто буде врахувати цей момент, щоб від кожного району був хоча б один представник в нашому списку. Проте зараз кожний наш депутат закріплений за районами чи містами обласного значення. І вони реально працюють: проводять зустрічі з виборцями, приймають громадян. Хоча ця робота не всюди добре налагоджена. Не всі наші депутати свідомо поставилися до цього партійного завдання. Проте механізми впливу на таких нерадивих депутатів є і вони діють. Зараз відбувається формування нових виборчих списків. В нас цей процес йде знизу до гори. Отож дехто з діючих депутатів побачили, що первинні партійні організації, за якими вони закріплені, їх не планують висувати повторно. Цього було достатньо, щоб зрозуміти помилку і виправити упущення в роботі.
Імперативний мандат це також плюс. Давайте почнемо з того, що люди, які дали згоду брати участь у виборах за списками, від початку тим самим погоджувалися взяти на себе ряд зобов’язань: є лінія партії, є статут партії, її виборча програма. Вимоги, прописані в цих документах, є обов’язкові для всіх. Якщо ти дав згоду, то, будь-ласка, виконуй, дотримуйся партійної дисципліни. Проте, як показало життя, далеко не всі саме так розуміли ці вимоги. Вже під час обрання голів районних рад і голови облради ми побачили першу зраду. Нам, БЮТу, було складно протистояти більш досвідченій НУ в кулуарних домовленостях. До того ж НУ на той момент мала вже на своєму боці значну перевагу у адмінресурсі. Більшість БЮТівців встояли і піддалися спокусі і не погодилися на пропозиції НУ. Одиниці все ж таки зрадили у той момент нас. Так сталося в Миколаївській і Бродівській райрадах, де БЮТівці віддали свої голоси за представника НУ на виборах голови райради. До цих людей ми в першу чергу повинні застосувати дію закону про імперативний мандат.
Минулого тижня я був в Миколаєві. Там 8 чоловік створили свої окрему фракцію, переважно це члени УСДП і позапартійні, але до їх числа увійшли й двоє депутатів, яких ми виключили з «Батьківщини», за те, що вони агітували відкрито на сесії за представника НУ. Ми їм дали останній шанс. Всі 8 депутатів увійшли в фракцію БЮТ.
Таке саме завдання я поставив перед головою нашої партії у Бродах, де нам довелося двох депутатів райради виключити з партії. Вони зараз поставлені перед вибором: або повертаються назад, у фракцію БЮТ, або до них буде застосовано дію закону про імперативний мандат. Вважаю, що перш ніж вдаватися до таких крайнє радикальних дій, людині завжди необхідно дати шанс на виправлення своєї помилки.
Також є проблема у Львівській міськраді. Як Ви знаєте, свого часу із складу фракції БЮТ було виключено депутата Дяківа. Ми за те, що б він повернувся до фракції, адже досвід Дяків як фахівця і громадського діяча для нас важливий. Існує певна процедура повернення у склад фракції, якої він і ми повинні дотримуватися: необхідна заява Дяківа на ім’я голови ЛМО «Батьківщини» Мирослави Бичишин, на підставі якої бюро прийме рішення про його повернення. Але Дяків відмовляється писати таку заяву. Хоча для мене це дивно. Бо Теодор Дяків завжди виступає за те, щоб у всіх питаннях дотримувалися дії букви закону і регламенту. Він також вимагає вибачення від фракції та партії за те, що його було виключено з фракції. Більше по області в БЮТ конфліктів немає.
Що вдалося Львівській облраді зробити за цей рік?
Перш за все відзначу, що фракції БЮТ за цей рік вдалося знайти спільну мову з НУ, «Порою», УНП і також «Свободою». Спеціально підкреслюю це, бо спершу в нас взагалі була нормальна співпраця зі «Свободою». Але потім, коли Олег Тягнибок, на мій погляд, неетично звинуватив БЮТ у тих «гріхах», за які відповідальність несуть всі, включно зі «свободівцями», маю на увазі прихід до влади регіоналів, говорити про співпрацю між БЮТ і «Свободою» було складно. Проте наші відносини зараз знову налагоджуються і це, на мій погляд, свідчить, що ми, як політики, дійсно починаємо розуміти, що мова компромісів значно корисніша, ніж мова конфліктів.
По друге, нам вдалося сформувати зі своєї фракції справжню дієздатну команду. Адже більшість наших депутатів, як я вже зазначав, на початках не мали досвіду роботи в представницьких органах влади, в нас тільки 8 колишніх депутатів облради і я, екс-депутат міськради. Вважаю, що саме через це ми, зокрема, програли вибори голови облради. Ми підійшли непідготовленими до цього процесу. Якщо «Наша Україна» серйозно готувалася, вела переговори, то у нас, на превеликий жаль, цього не було. Цим питанням в нас займалися тільки троє людей, а я, як керівник партії навіть не був задіяний. Юлія Тимошенко попросила підтримати Сендака і ми його підтримали, хоча далеко не всі члени нашої фракції вважає його кандидуру найкращою. Відбулося голосування і ми отримали програш. Це був важкий удар, бо ми не знали хто з наших людей зрадив. Це було тяжко. Але ми зробили висновки з цієї ситуації, пройшли її, і сьогодні я впевнений, що така ситуація більше ніколи не повториться.
Серед рішень, прийнятих облрадою, хотів би відзначити як найважливіші звернення до керівників помаранчевих сил про необхідність створення коаліції, а також звернення до Ющенка з приводу призначення Януковича прем’єр-міністром. До такого кроку вдалася одна-єдина рада – Львівська.
Важливе значення має також прийняття Стратегії розвиту Львівщини, прийняття Програми соціально-економічного і культурного розвитку Львівщини на 2007 рік. Хоча ми маємо певні застереження до цих документів, бо в Стратегії зазначено одні пріоритети, а якщо взяти Програму і розподіл коштів, то можемо побачити певні неузгодження. Але це ми усвідомили і, думаю, що у 2008 році ці прорахунки будуть враховані.
Про бюджет я не вважаю за потрібне згадувати, бо цьогорічний бюджет ми прийняли, можливо не так , як хотілось би, але це був перший подібний досвід для нашої фракції і облради цієї каденції. Ми прийняли цей документи, потім сіли проаналізували, де були наші упущення, і мушу визнати, що вони таки були. Я думаю, що в наступні роки ми продемонструємо більш професійний підхід до формування бюджетної політики. Тобто, цього року вважаємо, що ми напрацьовували процедуру і механізм.
А які питання не вдалося облраді цього року вирішити?
Важливі проблеми – банкрутство підприємств, які попали під приватизацію. Це «Львівприлад», танковий завод, той же «Сільмаш». Питання ЛАЗу, військових частин, командири яких дуже часто не пильнують майна, розпродають і знищують його. Проблема спорткомплексу «Спартак» у Львові.
Як Ви оцінюєте стосунки облради з Львівською міською радою?
Сподіваюся, що вони є і будуть будуватися виключно по шляху поглиблення співпраці. Адже склад міськради і облради майже на 90% однаковий, маю на увазі партії і блоки, тому нам ніщо не заважає виробити чітку структуру узгодження і прийняття рішень, які б підуть на користь Львову і львів’янам. До того ж найбільші фракції у міськраді і облраді — БЮТ і НУ — підписали угоду про співпрацю.
Які ви бачите шляхи для реального налагодження співпраці НУ і БЮТ?
Блок НУ складається з багатьох партій. Оскільки було підписано дві угоди, партійна і блокова, то представники тих партій, які входять у блок «Наша Україна» сприйняли це неоднозначно. Головна претензія з їхнього боку — чому БЮТ підписав угоду тільки з НСНУ, а не з усіма партіями? Отож реально сьогодні говорити про створення більшості у облради напевно буде трошки передчасно, бо наразі немає згоди в середині «НУ». Але я дійсно вірю в цей союз. Вірю, бо знаю, що з нашого боку є тверді наміри до співпраці. «НУ» також немає іншого вибору.
НУ на Львівщині все-таки більше відчуває себе владою, а БЮТ – опозицією?
Ні, я не згоден з такою тезою. Після місцевих виборів ситуація на Львівщині змінилася на користь БЮТ. У нас сьогодні у більшості районів є представники як в райрадах, так і в райдержадміністраціях, за винятком Радехівського, Жидачівського і Турківського районів. Тобто ми також вважаємо, що ми влада на Львівщині.
Які основні конфлікти були в облраді протягом першого року її роботи?
Головний конфлікт розгорнувся навколо звіту голови ОДА Петра Олійника. Він пройшов тяжко, бо позиції політичних сил щодо діяльності голови ОДА були різні. Коли Олійник звітувався, він переживав. Власне кажучи, він мав для цього всі підстави, бо гріхів у нього таки чимало: це і кадрова політика, яку він проводив після перемоги Ющенка, і вибори, під час яких він у БЮТі бачив основного ворога,
Були й особисті образи, коли нас представники НРУ обізвали п’ятою колоною, це також була для нас образа. Більш глобальних конфліктів я не пригадую.
З якими проблемами зіткнуться депутати облради у 2007 році?
БЮТ має чітку політичну програму, яку й буде реалізовувати. Вона передбачає соціальний захист людей, підвищення зарплат і пенсій. Хоча ми і не перебуваємо при владі у центрі, але здатні на неї впливати. Щодо економіки, то ми будемо особливу увагу приділяти розвитку туризму, залученню інвестицій за допомогою наших нардепів. Також ми добре розуміємо, що треба підтримувати таку галузь, як освіту, бо інакше програємо. Пріоритетом для нас є охорона здоров’я. Загалом, на освіту, культуру, і охорону здоров’я йде 2/3 обласного бюджету.
Важливо забезпечити належне фінансування програм, правильний розподіл коштів. Бо іноді тут існує певний дисбаланс. Скажімо, якщо взяти програму соціально-економічного розвитку області, то там пріоритет надається сільському господарству, а якщо взяти Стратегію розвитку Львівщини, то там сільське господарства майже не згадується. Треба добитися, щоб програми, які приймаються, працювали.
Чи готується ЛОО БЮТ до позачергових виборів?
Так, і ми вже практично готові. Штаби у нас є , голови штабів призначені, люди які мають досвід виборчої роботи, також є, партійні групи на Львівщині існують сьогодні при кожній сільраді, рейтинг довіри виборців в нас також є, списки сформовані.
ІА "Вголос": НОВИНИ