Такі висновки Колегії Рахункової палати за результатами аудиту ефективності виконання державних програм із забезпечення молоді житлом, повідомляє прес-служба Рахункової палати.
Відповідно до висновків Колегії Рахункової палати, Програму забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки, яка була ініційована державою, можна вважати остаточно зірваною з вини самої держави.
Прес-служба Рахункової палати також повідомила, що завдяки роботі Фонду сприяння молодіжному житловому будівництву впродовж 2002-2010 років житло отримали тільки 2,8% молодих сімей, які перебували на квартирному обліку.
За дев'ять років Програма забезпечення молоді житлом недофінансована з держбюджету на суму понад 790 млн. грн., а обсяги введеного в експлуатацію житла становили лише 12% від запланованих, внаслідок чого 3 тис. молодих сімей не отримали житла. Особливо безнадійне становище молоді в сільській місцевості, де житло отримали лише дві сім'ї, а також родини науково-педагогічних та педагогічних працівників. Пільгове кредитування за цей період отримали лише 132 особи, що становить 0,5%. Також не створено умов для розвитку молодіжних житлових комплексів та соціотехнополісів.
Внаслідок незадовільного управління коштами і ресурсами з боку Фонду сприяння молодіжному житловому будівництву та його спостережної ради інвестування 140 млн. грн. кредитних ресурсів у будівництво, ступінь готовності якого був фактично "з нуля", призвело до "замороження" об'єктів та утворення незавершеного будівництва. Через значні обсяги незавершеного будівництва, у яке вкладено кредитні та власні кошти молоді в сумі понад 227 млн. грн., не змогли своєчасно отримати житло або повернути кошти 1080 молодих сімей.
Окрім цієї Програми, минулоріч стартувала ще одна Державна цільова соціально-економічна програма будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки, яка теж не додає оптимізму, вважає Колегія Рахункової палати. Зокрема, урядом не створено організаційних передумов її запровадження та не сформовано Єдиного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на квартирному обліку. Звужено кількість областей з 19 до 10, де реалізовувалася державна програма, що призвело до зменшення у 5 разів кількості осіб, які могли б скористатися державною підтримкою.
Аудитом встановлено, що у 2009-2010 роках Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерство освіти і науки, Міністерство регіонального будівництва та Фонд сприяння молодіжному житловому будівництву використали з бюджетними правопорушеннями 190,1 млн. гривень.
Як наголосила Колегія Рахункової палати, розв'язання житлової проблеми молоді, на що спрямовані затверджені Урядом державні програми, і на сьогодні залишається мрією. Неспроможність держави допомогти молоді вирішити житлову проблему знижує рівень довіри до дієвості державного управління, створює соціальну напругу в суспільстві, зокрема, серед молоді та є однією з причин низької народжуваності в Україні.
«Хотілося б нагадати статтю 47 Конституції України, яка стверджує, що кожен має право на житло… Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Тож важливо, виконуючи державні програми, щоб не забували, що являє собою доступна плата для молоді», - зазначив голова Рахункової палати Валентин Симоненко.
Рахунковою палатою запропоновано Кабінету Міністрів України найближчим часом розглянути інформацію про результати аудиту на засіданні Уряду з метою вжиття необхідних заходів.
ІА "Вголос": НОВИНИ