У Львові хочуть демонтувати недобудований трамвайний міст на перехресті вулиць Наукової та Княгині Ольги. Водночас значна частина мешканців та депутатів ЛМР виступають категорично проти цього. Ситуація цікава ще й тим, що обіцянку добудувати цей шляхопровід давав під час попередніх виборчих перегонів мер Львова Андрій Садовий.  Тож, яке майбутнє чекає недобудований трамвайний шляхопровід – “Вголос” дослідив це питання.

Ідея підземного трамвая

Трамвайний шляхопровід на перехресті вулиць Княгині Ольги та Наукової стоїть недобудований з кінця 1980-их років. Він є частиною проєкту швидкісного підземного трамвая. Вперше його ідея була закладена у генплані Львова у 1966-у році.

Технічна документація для побудови підземного трамвая була розроблена у 1978-1979 рр. інститутом “Харківметропроект”. У 1983 році було розпочато будівництво першої наземної лінії по вулицях Сахарова і Княгині Ольги за стандартами швидкісного трамвая: на виділеному полотні, з огородженнями і шляхопроводами. За планами, на початку вулиці Сахарова трамвай мав би в'їжджати у тунель. Лінія мала б йти через центр Львова з кількома підземними станціями та виходила на поверхню біля перехрестя вулиць Пасічної та Личаківської.

В кінці вулиці Княгині Ольги, неподалік сучасного центру зайнятості, мало бути розташоване нове трамвайно-тролейбусне депо на 250 одиниць.

[media=64816,64817]

У 1987 році був відкритий рух наземною частиною лінії до Аквапарку. Згодом при тодішній ЛМР було створено окрему Дирекцію будівництва підземного трамвая, а у 1989-у році почались перші підземні роботи в районі палацу Потоцьких. Втім, їх довелось терміново зупинити через складну геологію центру Львова. Згодом, через фінансово-економічну кризу кінця 80-их початку 90-их будівництво лінії швидкісного трамвая було зупинено. Шляхопровід до майбутнього трамвайного депо залишився недобудованим і відтоді використовується як паркінг.

Чи добудують трамвайний шляхопровід

В 2019-у році була зареєстрована петиція до ЛМР з пропозицією добудувати трамвайний шляхопровід. З пропозицією добудувати трамвайний міст над Науковою на сесії ЛМР 17 червня 2021 року до міського голови Львова Андрія Садового звернулась Тетяна Шевченко, депутатка ЛМР від партії “Європейська Солідарність”.

“Стрімкий розвиток вулиці Трускавецької, Пулюя, Наукової, новобудови, офісні та торгові центри, ЦЗ вимагають від нас прийняти рішення щодо закінчення роботи над мостом на перетині вулиць Кн.Ольги та Наукової”, – заявила вона.

На це Андрій Садовий відповів, що питання є доволі складним та має різні бачення варіантів його вирішення. В коментарі для “Вголосу” Тетяна Шевченко додала, що добудова трамвайного шляхопроводу була однією з обіцянок, яку давав міський голова Андрій Садовий напередодні виборів у 2015-у та в 2020-у роках.

І на Форумі забудовників і на зустрічах з громадою тут, на цьому районі  Садовий обіцяв, що міст буде добудовано”, – нагадала вона.


Яка позиція міської влади

Торік про можливість добудови трамвайного шляхопроводу у коментарі для ЗМІ заявив Олександр Одинець, директор департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР. За його словами, в бюджеті 2020-го року було виділено 1,2 млн грн на проєктну документацію по цьому об’єкту. В червні цього року на порталі публічних закупівель “Прозоро” був оголошений тендер на послуги із видачі технічних умов на зовнішнє освітлення будівництва шляхопроводу.

Проте в червні цього ж року Андрій Шевців, депутат ЛМР від “Самопомочі” запропонував на сторінці у Facebook демонтувати трамвайний шляхопровод та продовжити трамвайну лінію через вулицю Наукову з влаштуванням світлофорного регулювання або кругового перехрестя.

Серед переваг такого варіанту Андрій Шевців назвав швидку реалізацію та вартість будівництва “в десятки разів дешевшу”, ніж добудову шляхопроводу.

“Навіть поверхневе обстеження шляхопроводу фахівцями Львівська політехніка на замовлення ЛКП «Львівавтодор» показало, що конструкції знаходяться в незадовільному стані. Найближчим часом буде проведено комп’ютерне транспортне моделювання обох варіантів, за результатами якого розпочнемо розробку проекту”, – повідомив він.




Чи доцільно демонтувати те, що вже збудовано


Голова транспортної комісії Ігор Зінкевич, депутат ЛМР від фракції “ВАРТА”, розкритикував ідею демонтажу шляхопроводу та наголосив, що розбирання трамвайного мосту також потребує значного фінансування, отже є недоцільним.

“Я ще в попередній каденції говорив про добудову розв'язки. Мене дивує його (Андрія Шевціва. - Ред.) позиція я її повністю не підтримую. Цей район розвивається і питання нових розв'язок завжди доцільно. Трамвайний міст над Науковою, не експлуатувався,  навантаження на нього не було. Корозії там не має”, – заявив він.

Депутатка ЛМР від ЄС Тетяна Шевченко, яка звернулась до Андрія Садового з закликом закінчити будівництво шляхопроводу, у коментарі “Вголосу” теж наголосила, що міст не перебуває в аварійному стані. Його добудова є критично необхідною для створення нового трамвайного депо на Трускавецькій.

“Розібрати міст - це теж видатки. За результатами огляду фахівців Львівської Політехніки ніде не сказано, що він в аварійному стані. Так, є потреба у певних роботах, але ситуація не є критичною. По суті, нам пропонують розібрати вже збудований великою мірою шляхопровід та пустити трамвай безпосередньо Науковою. А тепер згадаємо, що там же заплановано депо на Трускавецькій. Це не буде тільки третій маршрут. Ввечері трамваї будуть сходити і зранку виїжджати. Уявіть собі, якщо всі ці трамваї підуть через Наукову - затори будуть від в'їзду в місто по Стрийській та до початку вулиці Кульпарківської”, – наголосила Тетяна Шевченко.

Андріан Марчук

ІА "Вголос": НОВИНИ