До їх складу включали не тільки відповідних керівних осіб, але й місцеву інтелігенцію – вчителів, працівників культури, охорони здоров’я, спеціалістів сільського господарства, місцевих депутатів. Скажімо, створивши комісію сприяння за дотриманням радянського законодавства про релігійні культи, слід було посвятити її членів у справи релігійні. Отож проводили відповідні лекції, семінари, практичні заняття.
Тематика таких семінарів передбачала переважно лекційну форму спілкування. Вони відбувалися здебільшого щоквартально. Скажімо, у Бродівському районі упродовж 1986-1987 рр. планувалося проведення 7 занять. Серед основних проблем, що мали розглядатися – поліпшення роботи місцевих рад народних депутатів стосовно посилення контролю за дотриманням законодавства про релігійні культи та зміцнення соціалістичної законності (доповідав прокурор району). Голова науково-атеїстичної секції районної організації товариства “Знання” виголосив доповідь про підвищення ефективності атеїстичного виховання трудящих. Райкомівський лектор готувався до практичного заняття “Реакційна суть уніацтва” (так у тексті – авт.). Начальник райвідділу КДБ читав лекцію про Конституцію (Основний Закон) і правове регулювання діяльності релігійних об’єднань в районі. Позаштатний райкомівський лектор висвітлював проблему реакційної суті релігійного сектантства. Про характерні порушення законодавства про релігійні культи, застосування адміністративного і кримінального впливу на його порушників говорив помічник прокурора району. Практичне заняття про порядок вирішення питань, пов’язаних із використанням культових споруд, знятих із реєстрації релігійних об’єднань, провів консультант кабінету політосвіти райкому партії.
До слова, найчастіше, крім цього району, в інших теж, як правило, лекцію про свободу совісті читали працівники райвідділу КДБ (Буський, Самбірський, Сокальський, Сколівський, Турківський, Дрогобицький). Мабуть, саме ці працівники спеціалізувалися з цієї проблеми. А де ж були науковці?
У Буському районі передбачалася низка організаційних та ідеологічних заходів. Серед них – завдання членів комісії стосовно зниження впливу служителя культу (священика – авт.) і релігійного активу на населення району; про роботу комісій сприяння виконкомів Куткірської, Кутівської, Топорівської сільських рад щодо вивчення проповідницької діяльності служителів культу. Передбачалося обговорення участі педколективів шкіл сіл Тур’я, Гутисько-Тур’янського, Топорова, смт. Красне в атеїстично-виховній роботі із дітьми, які проживають у сім’ях віруючих. До лекційної пропаганди були залучені – голова районного товариства «Знання» (Атеїстична робота серед віруючих), народний суддя (Характерні порушення законодавства про релігійні культи), голова районного суду (Документи КПРС і уряду про релігію та її суть).
У Городоцькому районі склали досить розгорнуту програму навчання членів комісії (чомусь із грифом «Для службового користування»). Може тому, що лекцію на тему «Радянське законодавство про релігійні культи і відповідальність за його порушення» доручили прочитати юристконсульту районного управління сільського господарства. Мабуть, спеціалізувався із даної проблеми також. У Кам’янко-Бузькому – дискутували про роботу серед віруючих по недопущенню відкриття раніше знятих з реєстрації культових споруд. Запланували тут проведення сільського сходу із обговоренням протиправних дій релігійних екстремістів і фанатиків. Які тільки ярлики не вішали на людей?
На Перемишлянщині включили до плану навчання членів комісії питання про недопущення і обмеження впливу римо-католицької церкви на населення району. Хвилювала районну владу проблема обмеження впливу релігійного активу на населення і недопущення його втручання в соціально-громадські справи. У Пустомитівському районі говорили про прослуховування відправ у церквах із метою виявлення уніатського впливу на РПЦ, встановлення контролю за діяльністю домашніх уніатських церков та монастирів. Силкувалися також виявити всі факти самовільного ремонту діючих культових споруд. Прагнули відстежити примусове залучення дітей серед церковного активу. У Радехівському районі члену комісії доручили домогтися припинення незаконної діяльності незареєстрованої групи сектантів у с. Грицеволя. Тут же запланували обговорити листи, заяви, скарги громадян із так званих релігійних питань. Чому так званих? Вони ж дійсно стосувалися саме цих питань.
У Нестеровському (нині – Жовківський – авт..) районі члени комісії зобов’язувалися зняти релігійну атрибутику у каплицях сіл Крехів, Козулька, Замочок, Замок, встановити контроль за діяльністю уніатів, вирішити питання про переобрання виконкому релігійної громади с. Зашків. Їм доручалось також перевірити діяльність уніатських священиків Масюка Ф. І., Пальчинського П. І., монахинь у м. Нестерові і с. Боянець. У багатьох районах напередодні різдвяних і пасхальних днів членів комісії запрошували до численних нарад, робочих зустрічей, бесід із священиками, церковним активом. Одним словом, які вчителі, такими мали бути й учні. Хоча практика була вельми далека від теорії.
Матеріал підготовлений на підставі даних Державного архіву Львівської області (ДАЛО). Ф. Р-1332. –Оп. 3. –Спр. 445. –Арк. 1-3, 4, 5, 6-7, 10-16, 17-20, 29-30, 31-32, 33-35, 37, 42-44, 45-47, 48-51, 52, 53-56, 59-61, 62-64.
Юрій Боруцький, спеціально для «Вголосу»
ІА "Вголос": НОВИНИ