Після реконструкції багатьох вулиць у Львові вирішили не замінювати більшість старої бруківки на нову. Натомість після таких ремонтів мешканці міста почали масово скаржитись на те, що нібито бруківку після реконструкції заливають цементом. “Вголос” вирішив дізнатись навіщо потрібна така технологія та в якому стані знаходиться стара бруківка.

Нещодавно ми вже писали матеріал про те, куди вивозять львівську бруківку та чи доцільне її використання після реконструкцій. Адже останніми роками у місті ведуться активні дискусії щодо питання чи потрібно її взагалі залишати. Яскравим прикладом є конфлікт, який виник під час громадського слухання щодо ремонту на вулиці Степана Бандери через пропозицію покрити дорогу асфальтом.

Втім більшість експертів та львів’ян виступають за збереження автентичної бруківки у місті. Активісти стверджують, що за десять років уже з понад сорока вулиць та площ Львова зникла австрійська бруківка, яку замінили економваріантом: часто незручним та нерівним покриттям на «бетонній подушці»

Архітектори та історики запевняють, що відмовитись від автентичної бруківки у місті може бути найгіршим рішенням за всю історію Львова. Адже вона є невід’ємною частиною історичного міста. Для багатьох людей Львів асоціюється саме з бруківкою.

Чому на дорогах після реконструкції бруківку заливають цементом?

Нещодавно місцевий мешканець звернувся на Гарячу лінію міста з прохання пояснити чим кращий спосіб викладання бруківки після нового ремонту дороги від старого, яким викладали бруківку 30-50 років тому?

Чоловік надіслав для порівняння дві фотографії. Перше фото - до ремонту, друге - після. Він просить звернути увагу на відстань між камінням.

Скрін оприлюднений у групі "Львів без корків

У фейсбук - групі місцевих мешканців «Львів без корків» львів'янин Igor Grynechko обурюється та каже, що вбачає в цьому аферу.

«Колись мені один працівник фірми яка займалася цементною бруківкою розповів як вони розводять клієнтів розганяючи шви, таким чином на великому об'єкті можна так нормально грошей підзаробити. По бруківці це виглядає наступним чином - якщо швів немає, то влазиться 10 рядів в одному погонному метрі, 1 см вже 9 рядів, 2 см 8, а от 3 см це вже 7 рядів і 30% площі. Ось так здавалося пару см там, пару там, а одна третя кудись ділася. На цементній бруківці звісно вони так не нагліли, а ось з базальтовою нормально проходить такий фокус», - пише чоловік.

Втім, як повідомив “Вголосу” директор ЛКП “Львівавтодор Микола Власюк, потреби в тому, щоб заливати всю бруківку цементом немає. Є місця, де можливо потрібно зробити це для зв’язки, як на перехресті з вулицею Федьковича, або там, де вона є неформатна.

"Зараз майже на всіх вулицях бруківку використовують повторно. Деяка стара бруківка є неформатна і тому виходить багато нюансів. Коли вона така, то потрібно для її фіксації заливати цементом. Але в місцях, де вона ідеальна цього робити вже немає потреби”, - каже Микола Власюк.

Фото: ЛМР

Архітектор та член правління Національної спілки архітекторів Ігор Кузьмак зазначає, що використовувати цементну суміш допустимо, але тільки якщо така суміш заливається між швами.

«Річ у тім, що є така цементна суміш, яку можу заливати між бруківкою, особливо де вона може мати навантаження. Якщо є такі моменти, то це допускається. З часом вона зітреться і буде мати гарний вигляд. Між швами це допустимо», - каже пан Ігор

Чи потрібно на всіх вулицях залишати бруківку?

Більшість експертів та львів’ян виступають за збереження автентичної бруківки у місті. Активісти стверджують, що за десять років уже з понад сорока вулиць та площ Львова зникла австрійська бруківка, яку замінили економваріантом: часто незручним та нерівним покриттям на «бетонній подушці».

Архітектор Ігор Кузьмак наголошує, що в центральній частині міста, за будь-яких обставин, потрібно зберегти бруківку. Адже вона є історичним символом міста Лева.

«В нас у місті є різні території. Я вважаю, що всі вулиці, які належати до зони ЮНЕСКО та прилеглі території, так звані буферні зони, потрібно викладати бруківкою. В історичних місцях де вона була це потрібно робити без обговорення. А там, де у свій час було поставлено бруківку неякісно потрібно переставити. Ніякого відношення шум автомобілів чи екологія немає до бруківки», - каже Ігор Кузьмак

Фото: ЛМР

Схожої думки й депутат ЛМР від ВО «Свобода» Андріян Гутник. За його словами, давно у місті було набагато більше вулиць, покритих бруківкою. Втім останнім часом у Львові бруківка зникла з багатьох вулиць.

"Моя позиція, як і більшості львів'ян - це зберегти бруківку у Львові. Чиновники ЛМР мають можливість організувати і правильно перестелити деякі вулиці у нашому місті. Якщо немає бажання в них вкрасти кошти на реконструкції доріг, то можна перестелити її якісно. Частина бруківки, вже зникла з вулиць міста та знаходиться на якихось складах при комунальних підприємствах ЛМР. Я за те, щоб кожний метр старовинної та історичної бруківки був відновлений та збережений на львівських вулицях. Можливості для цього в нас є. Тому ми повинні не псувати лице Львова тим, що вулиць з бруківкою стає менше", - коментує Гутник.

Депутат ЛМР від «ЄС» Юрій Ломага зазначає, що заливати бруківку цементом не є правильно, адже в стародавні часи не було цементної суміші, але це не мішало робітникам якісно вкладати її.

«Однозначно потрібно зберігати бруківку там, де вона була, адже це є «шарм» Львова. Потрібні фахівці, які могли б гарно її викласти, а не так, як зараз її перестеляють», - каже він

ІА "Вголос": НОВИНИ