Наприкінці 2008 року президент Ющенко підписав закон про зміни до Закону про місцеве самоврядування. Закон вступив у дію з 1 січня 2009 року і облради отримали три місяці на приведення своєї діяльності у відповідність до цих нововведень.

Серед іншого, у новому законі чітко прописана кількість заступників голови облради: відтепер їх має бути два - перший і просто заступник. Нагадаємо, в голови Львівської облради раніше було три заступники. Але з ініціативи депутатів двох із них скоротили. При цьому депутати свої дії мотивувати бажанням привести роботу облради у відповідність до діючого на той час закону, а також бажанням скоротити видатки на утримання апарату облради з огляду на фінансову кризу.

Можемо прогнозувати, що й цього разу депутати Львівської облради виявлять свою законослухняність. Тим більше, що тема переформатування керівництва облради не було закрито зі звільненням двох заступників, а політичний розклад сил в облраді суттєво змінився за останні місяці.

Юридичний аспект

Голова комісії законності Львівської облради Пилип Пилипенко роз’яснив, що в ситуації, коли є вже обраний один заступник голови, приведення діяльності облради у відповідність до законодавства, відбувається наступним чином: голова облради виносить на сесію пропозицію обрати першого заступника. Другий варіант: голова пропонує звільнити діючого заступника і провести одночасні вибори першого та просто заступника.

Інший погляд на проблему висловив член цієї ж комісії Михайло Ваврин. Він вважає, що облрада повинна звернутися за роз’ясненням до Головного управління держслужби з тим, щоб без виборів призначити першим заступником голови облради діючого заступника, а голову бюджетного комітету, який працює на постійній основі в облраді, зробити одночасно заступником голови облради. Однак навряд чи таке можливо, хоча б з огляду на те, що по закону, голова і заступники не можуть обіймати посади голів постійних депутатських комісій. Що ж стосується посади першого заступника, що це виборна посада, а тому навряд чи законно буде зайняти її переводом з однієї посади на іншу.

Як би не було, але і Пилип Пилипенко, і Михайло Ваврин не заперечують того, що питання заступників матиме ще один аспект – політичний і потягне за собою необхідність вирішення низки інших проблем в діяльності облради.


Політичний аспект

Здавалась би проста задачка – обрання першого заступника –насправді може перетворитися на нерозв’язний політичний ребус. В умовах, коли не діють попередні домовленості і де факто більшості у складі «Наша Україна» та БЮТ у облраді не існує, всі фракції можуть теоретично претендувати на цю посаду.

Правда, є нюанс стосовно БЮТ. Складно уявити, що рада погодиться на те, щоб і перший заступник, і заступник голови облради представляли одну фракцію. Отож, якщо БЮТ захоче закріпити за собою посаду першого заступника, йому доведеться перед обранням спершу погодитися на відставку Людмили Козак з посади заступника голови облради, для того, щоб продемонструвати іншим фракціям свою добру волю в цьому питанні.

В умовах політичної нестабільності в державі та відсутності чітко зафіксованої більшості в облраді такий хід для фракції БЮТ є достатньо ризиковий. Враховуючи ж те, що сьогодні у облраді БЮТ виглядає значно потужніше, ніж «Наша Україна», а також те, що «бавитися» у вибори керівництва облради все одно доведеться, для БЮТу вигідніше поборотися не за посаду першого заступника, а за посаду голови облради.

Як нас запевнив голова тимчасової комісії Михайло Ваврин у понеділок, 9 лютого, відбудеться підсумкове засідання, на якому комісія підготує висновки щодо порушення діючим головою облради Мирославом Сеником Регламенту обласної ради, а отже комісія буде готова вже на наступній сесії представити свої результати. Її висновки можуть дати привод для відставки Мирослава Сенника з посади голови Львівської облради.

Вірогідно, сьогодні цілком реально знайти в облраді 2/3 голосів депутатів для проходження цього питання. Бо відставка Сеника влаштовує всіх, включно з губернатором Кметем. Правда, значно складніше буде домовитися щодо кандидатури нового голови. Але час для цього у депутатів ще є.

За умови відставки Сенника, виконуючим обов’язки голови облради буде Людмила Козак (БЮТ). Вона гідно справляється із виконанням обов’язків голови вже понад місяць поки порушуючи лікарняний режим М.Сеник активно займається підготовкою до Євро. В її активі cпокійне, без гвалту і крику, успішне проведення найскладнішої бюджетної сесії. Отож депутати реально переконалися, що не лише Сеник може успішно справлятися з виконанням обов’язків голови облради.

Важливий нюанс

Внесення головою облради на розгляд сесії питання про двох заступників, тобто про приведення у відповідність до законодавства діяльності облради, може наштовхнутися на зустрічну ініціативу з боку депутатського корпусу. Виглядало б цілком справедливо і логічно перед тим, як вносити зміни в керівний склад, вирішити проблему із порушенням облрадою законодавства при формуванні фракцій та президії облради. Нагадаємо, що всупереч закону, на базі блоку «Наша Україна» у Львівській облраді утворено не одну, а чотири фракції: НСНУ, ХДС, «Національний вибір» і НРУ.

Проте виконати вимогу закону щодо створення на базі блоку «Наша Україна» замість чотирьох однієї фракцій досить непросто, якщо на це не буде доброї волі самих депутатів із числа членів цих фракцій. В теперішніх умовах на таку добру волю годі розраховувати, хіба що прокуратура буде ретельніше виконувати свої обов’язки і врешті винесе протест на незаконне рішення сесії. Тому реально поява такої ініціативи вдарить тюльки по голові облради Мирославу Сенику, який, не лише порушує регламент облради, але й не виконує закони України, і може стати додатковим аргументом для його звільнення із займаної посади.

Технологічно вимога приведення у відповідність до законодавства формування фракцій та президії перед тим, як привести у відповідність до цього ж законодавства кількість заступників голови облради, може також служити вагомим аргументом у ситуації, коли депутати не дійдуть згоди щодо питання про кандидатури заступників і зійдуться на тому, що краще законсервувати існуючий порядок речей. Хоча в останньому мало хто зацікавлений окрім голови облради Сеника.

На завершення нам залишається побажати голові облради Мирославу Сенику скорішого одужання, бо треба мате богатирське здоров’я та залізні нерви, щоб розрулити цю непросту кадрову ситуацію.

Коментарі:

Тарас Колтик, депутат Львівської обласної ради, голова комісії з питань депутатської діяльності, етики та регламенту

Наскільки я знаю цей закон ще не вступив в дію. З іншого боку, це має бути передбачено бюджетом. А в тому бюджеті, котрий ми затверджували, ми цього не передбачили. Ми це питання обговорювали в грудні, чи в бюджет включати одного заступника чи двох, і в тому бюджеті, який ми погодили, ми включили тільки одного заступника. У зв’язку з тою фінансовою ситуацією, я не знаю чи це доцільно тепер обирати ще одного заступника. В користь не обрання так само свідчить те, що в нас нема якогось одного бачення у Львівській обласній раді. Тому я думаю, що питання заступника зараз не повинно стояти. Хіба, що деякі сили будуть ініціювати. З другого боку, юридичну сторону мав би Пилипенко пояснити, що стосується прийняття, легалізації.

Кого ви бачите на місці заступників?

Те що я бачу, напевно, не зовсім може чомусь відповідати, оскільки вирішує це питання рада. А рада останнім часом приймає рішення не зовсім адекватні. Тобто це може бути цілком дуже несподівана і технічна фігура. Я би не хотів коментувати. Якщо вийде закон, то, звичайно, ми будемо пробувати ще одного заступника вводити в склад. Але введення заступника відбудеться, напевно, завдяки тому, що прийдеться звільнити деяких працівників обласної ради. Когось з категорії нижче оплачуваних. Чого б не хотілося. Брати одного з депутатів, за ради того, щоб звільнити трьох, чотирьох, з точки зору етичної і моральної воно, напевно, неправильно.
Моя особиста думка, я не вважаю, що в даній ситуації потрібно справлятися з двома заступниками. Якщо вони приймуть в Києві це рішення, це ж буде по цілій вертикалі, по всіх радах, по всіх обласних центрах. Ті, що мають по декілька заступників, то звичайно, але деякі мають по одному. Думаю, в державному бюджеті рахують ті всі речі. Наскільки я знаю, це стосувалося не тільки обласних рад, а це стосувалося ряд всіх рівнів.


Мирослав Сеник, голова львівської обласної ради 

Цей закон не говорить, що обов’язково має бути два заступники. Він говорить, що може бути два заступник. Тобто є перший заступник і є заступник. Якщо рада визначилася, що є один заступник, це є прерогатива ради, право ради. Дискусія в нас попередньо велася і були різні думки в депутатському корпусі: одні трактували, що може бути один заступник, другі трактували, що рада встановлює кількість заступників. Тепер є таке трактування, що два заступники. Якщо рада визначить прийняти таку схему управління обласною радою, то це буде прерогатива ради. Але це не є обов’язково, що ми зараз маємо приймати рішення про збільшення числа заступників.
Ми ще цього питання з головами фракцій не обговорювали. Я не думаю, що сьогодні рада буде готова повертатися до зміни структури управління. Але ми ще цього питання не обговорювали, тому це моє суб’єктивне відчуття, суб’єктивна думка.

Олег Немчінов, депутат  Львівської облради. фракція УНП

Я думаю, що це той випадок коли можна було би трошки відійти від закону, тому що ми пропонували довший час скорочення видатків на апарат і в цьому році це було досягнуто. Зараз, коли фінансово-економічна криза, я думаю, достатньо нормально справляється зараз Людмила Козак зі своїми обов’язками, і цілком можна було би залишатися на посаді одного заступника. Якщо постане більшість голосів в раді про те, що треба два заступника, то, я думаю, це має бути консолідоване рішення тої більшості, яка так чи інакше існує в обласній раді і яка сформована на базі пропрезидентських партій.

Важко прогнозувати наскільки реально, що рада захоче двох заступників, тому що переважна більшість фракцій, якщо не брати мегафракції, виступали за те, щоб був один заступник. Звичайно, що потрібно працювати в правовому полі, але у нас зараз надзвичайна ситуація в економіці, є скорочення видатків по апарату управління. На даний момент то не є актуальне питання.

ІА "Вголос": НОВИНИ