Після серії поразок на фронті російське командування змінило тактику ведення війни. Тепер окупанти намагаються досягти своїх цілей не лише за рахунок військових дій, а й шляхом розхитування ситуації зсередини нашої країни. Для цього ворог у соцмережах розгорнув справжню інформаційно-психологічну спецоперацію. Її завдання – вплив на психіку військових та цивільного населення задля дестабілізація ситуації як на фронті, так і в тилу. Усе зводиться до того, аби змусити людей вийти на вулиці проти влади, а бійців ЗСУ – саботувати накази. Як виглядає вороже ІПСО і чи можна вберегтися від нього?
« – Що відбувається? Що вони роблять? – Ти, мразота, правила дорожнього руху знаєш? – Не спілкуйтесь зі мною так. – Ти колону бачила? Ти людей моїх бачила?» - це фрагмент відео, яке нещодавно розійшлось мережею. На кадрах буцімто військові ЗСУ зупинили авто, яким керувала жінка з дитиною в салоні. Боєць лається та обзиває водійку, зокрема й за те, що вона спілкується російською. Потім раптово відкриває вогонь.
«-Що ви робите? У мене дитина маленька в машині. Що ви собі дозволяєте? Жах!» - кричить жінка на відео.
Перші сумніви у правдивості цього відео викликає не так погана гра акторів, як автомобіль військових. Вольцваген Амарок західного зразка ніколи не мав таких навісних елементів.
Схожий тюнінг використовували та продавали лише на російському ринку. Місце зйомки згодом визначили за ландшафтом місцевості – це схід Донецька, де українських військових не було з 2014 року.
«Вони мають доступ до ресурсів, щоб маніпулювати нами. рашисти можуть використовувати що завгодно, нашу форму і вони її мають, тому що полонених дуже багато. Наших полонених, Кубань говорить українською мовою, це не проблема говорити для них», - зазначила психолог Ольга Шабловська.
Те, що зйомки дискредитаційних відео – частина роботи російських армійців, підтвердили і полонені чмобіки.
«Після повернення з позицій нас переодягали в українську форму ЗСУ і змушували записувати відео. Зміст відео був такий, що в Україні все погано, збройні сили несуть величезні втрати.
- Скажи «паляниця».
- Паляниця», - розповів в аматорському відео полонений російських солдат.
Інший тип відео, що створюють та масово тиражують рашисти – це звернення українських військових до керівництва держави. При цьому обов’язково наголошується на безвихідному становищі бригади на певних напрямках.
«Звертаємося до головнокомандувача з Авдіївки. Ситуація наближається до катастрофи. Наша бригада несе критичні втрати, більше половини особового складу вийшло із ладу, загинули або пропали безвісти» - заявляють буцімто бійці 53-ї бригади ЗСУ.
«Постійні оці меседжі про те, що на тих чи інших напрямках все максимально гаряче. Про те, що так на деяких відео і пише, все пропало, максимальний репост, нас треба вводити – це все методи тиску на українське суспільство, бо вони таким чином хочуть добитися того, аби українське суспільство почало тиснути на свою політичну владу і на військове, керівництво. Щоб тих чи інших напрямків добиватися виведення українських військ», - зауважив діджитал-експерт Дмитро Плахта.
Це відео-звернення орків, переодягнених у військових 53-ї окремої механізованої бригади, спростував, Центр протидії дезінформації. А знайти його можна було у Телеграм-каналі бригади.
Та з’ясувалось, що про існування даної групи у самій бригаді навіть не знали.
«У нас одна офіційна сторінка в мережі Facebook, одна сторінка в мережі Instagram. Мені це знайомо, нам про це казали, але наші комп’ютерні генії ніяк не можуть на це вплинути. Спочатку скаржились, скаржились, на цьому все зупинилось» - розповіли у прес-службі 53-ї бригади.
З’ясувалось, що Телеграм, який з початком повномасштабної війни став для українців одним з основних джерел інформації, переповнений фейковими сторінками різних бригад ЗСУ.
«Основною темою цих пабліків у телеграмі є висвітлення бойових дій на передовій. Однак в цю всю історію вони вкраплюють ті меседжі, які їм вигідні і просувають такі теми як дискредитація збройних сил України, дискредитація президента та вищого командування, дискредитація волонтерського руху», - зазначив діджитал-експерт Дмитро Плахта.
До прикладу, на сторінці нібито 59-ї бригади часто нарікають на відсутність озброєння.
Цей же наратив шерять і адміністратори фейкового каналу 79 бригади.
Разом з тим публікують відео з так званого z-каналу – про це свідчать велетенські водяні знаки, які пропагандисти навіть не спромоглися замалювати.
«Ось вона іноземна допомога. На тобі Боже, що мені не гоже» - буцімто обурюється «військовий ЗСУ» на відео.
« В різний час і на різні аудиторії поширюються наративи. Ми нарахували їх близько двох десятків. Вони намагалися послабити нас зсередини. Військових демотивувати, що, скажімо, військове командування не дає їм якоїсь зброї правильної. Або десь притримує цю зброю і не дає на найважливіші ділянки фронту» - розповів представник проекту «StopFake»Руслан Дейниченко
Сторінки пропагандисти ведуть як російською мовою, так і українською. У цьому випадку з виразними граматичними помилками, що свідчить про використання сервісів-перекладачів.
Серед популярних тем у фейкових телеграм-каналах, висміювання головнокомандувача, байки про захоплення Польщею частини України та «зрада» довкола мобілізації.
« Це взагалі не нова історія. І я думаю, що українці вони повинні просто знати відчувати, якщо у вас звуть на вулицю забирати хлопців з фронту то вже все. То це вже навіть не замаскована нічим операція з російського боку. Чому вона пряма, тому що вона саме розрахована на послаблення армії» - зазначила голова правління ГО «Рада інформаційної безпеки та кіберзахисту» Елліна Шнурко-Табакова,
Ми зв’язалися з представниками різних бригад ЗСУ, і всі без виключення зазначили, що не мають стосунку до знайдених нами телеграм-каналів.
«Казав прес-офіцер, що знають про це, але нічого не можуть зробити. Скаржились, але, каже, ніякого результату, ніхто не заблокував», - розповіли у прес-службі 79 бригади.
А ще російські спецслужби безперервно розробляють нові методи збору інформації про військових ЗСУ. Це один із багатьох чат-ботів у телеграмі. Вони буцімто інформують родичів військових про списки зниклих безвісти, які нібито складені товариством Червоного Хреста.
«Коли ти не знаєш, що з твоєю рідною людиною, ти вже не можеш логічно мислити бо цих емоцій так багато, що ти просто хочеш отримати хоча б якусь інформацію», - підкреслила психолог Ольга Шабловська.
Однак, щоб отримати інформацію користувачу пропонують «верифікуватись». Та вже після надсилання персональних даних, бот перестає реагувати. Окремий подив викликає мова, якою викладені інструкції.
«Ми всі знаємо, шо біля Бахмуту і Соледару ідуть дуже напружені бої. Ми знаємо, що саме до цих міст найбільше зараз прикута увага українських користувачів. Люди шукають інформацію про Бахмут, Вугледар, Соледар і Авдіїку і відповідно вони будуть натикатися на той контент, який спеціально навмисно створений для того, щоб їм промивати мізки»,- зауважив Руслан Дейниченко.
Завдання таких фейків – викликати відчуття, що гарячі міста скоро захоплять окупанти, або ж закликати українців звертатись до вищого командування ЗСУ з вимогою вивести війська. Такі відео можуть набирати мільйони переглядів, навіть якщо вони єдині на сторінці.
«ІПСО Або маніпуляція завжди викликає будь-яку з 2 емоцій, або страх, або гнів. Тобто злість або страх. Якщо щось, будь-яке відео в нас викликало страх або злість, ми вже Маєм собі задати питання чи це часом не ІПСО. А не зразу включатися в те, що все погано, нас кинули, це страх смерті. Все, нас перемагають. В страху найлегше маніпулювати людьми», - розповіла психолог Ольга Шабловська.
Серед методів, якими рашисти спотворюють факти, є також використання справжніх подій з додаванням брехливого тексту. Як-от, на цьому відео, де українці навколішках нібито закликають президента Зеленського піти з посади. Насправді ж, ці люди вшановують пам'ять загиблого військового героя.
« Тобто цільова група те, що буде допомагати ворогу отримувати перемоги, тобто недовіра до керівництва країни, недовіра до військових, недовіра між собою і от чим більший рейтинг довіри, який нас зараз є до армії, до головнокомандуючого до президента, до волонтерів тим більше там будуть концентруватись ворожі операції для того, щоб цю довіру знизити», - акцентувала Елліна Шнурко- Табакова.
Пропагандисти розповсюджують інформацію з метою дискредитації вищого керівництва, зокрема президента та командирів, часто використовуючи відеозаписи з військовими, що висловлюють своє невдоволення.
«Весь світ бачить, що йде пилорама і поділ на крові і плювати їм на нас на всіх, хто в окопах, на фронті, вони війни не бачили і не бачать», - обурюється на відео у Тік-Ток військовий.
Таким чином московити намагаються вполювати двох зайців: і керівництво країни дискредитувати й зібрати дані про військових чи вивідати стратегічну інформацію.
« Викликаючи певним чином невдоволення через тих чи інших військовослужбовців, вони пробують, як правило, знайти тих, що хто може ще нехотячи опосередковано надавати інформацію. Наприклад по тих чи інших запланованих бойових діях на тому чи іншому напрямку», - зазначив військовий експерт Ігор Козій.
В коментарях під відео родичі часто розповідають про зниклих безвісти чи загиблих бійців. Таким чином ворог отримує їхні імена та інформацію про підрозділ.
« І навіть якщо зайти на такий фейковий акаунт, зайти в коментарі ви не побачите там, що будуть люди масово писати, що це фейк, це неправда все. Люди будуть писати слова підтримки, підтримую тебе мій герой, повертайся живим, молимось за вас і так далі», - зауважив діджитал-експерт Дмитро Плахта.
Маючи ґрунтовні підозри щодо певної сторінки в соцмережах, варто одразу звернутись до кіберполіції.
«Блокуються в нас телеграм канали, вайбер групи, потім спільноти або акаунти у Фейсбуці, інстаграмі та ютубі. Тобто є певна проблематика з певним блокуванням, тому що, щоб заблокувати наприклад ресурс, який налічує 100 підписників, нам треба 50, 60 скарг. Якщо це буде блогер мільйонник, то нам треба десь від 300 тисяч до п’ятиста тисяч таких скарг», - розповіла Валерія Івкова.
В Тік-Ток заблокувати користувача, який поширює дезінформацію простіше та ефективніше, кажуть експерти.
« В Тік-Тоці ця сама система скарг вона є набагато ефективнішою, набагато більше успішних кейсів, коли були ті чи інші сторінки, які вдавалося блокувати за рахунок того, що люди централізовано не скаржилися», - зазначив Дмитро Плахта.
Щоб захиститися від ворожих ІПСО в соцмережах, важливо утриматися від поширення емоційних повідомлень та повністю довіряти інформації, яку надають Збройні сили України.
«Українці будуть не просто спостерігати за дезінформацією, а будуть активними і активно не давати рос пропагандистам поширювати цю дезінформацію, це зробить сильнішими і стійкішими до дезінформації і пропаганди наше суспільство» - підкреслив Руслан Дейниченко.
« Вони шукають наші болючі точки. Чим більше точок знайде ворог, якими реагує, тим легше буде нами маніпулювати. Нам потрібно включити мислення, щоб не бути як росіяни. Оце запам’ятайте, росіяни керуються страхом. Ми маємо керуватися розумом», - підсумувала Ольга Шабловська.
Якщо ви раптом отримали емоційно заряджений контент від родичів чи знайомих, не поспішайте його поширювати. Краще згадайте головні тези нашої програми, аби не стати черговою жертвою ворожого ІПСО. Крім того, варто уважно переглянути свої підписки у соціальних мережах, оскільки можливо, що саме той «військовий», за яким ви стежите, насправді є ефесбешником з Москви.
ІА "Вголос": НОВИНИ