Минуло пів року, відколи депутати Львівської міської ради нової каденції склали присягу та розпочали працювати для мешканців Львівської територіальної громади.
«Вголос» звернувся до депутатів міської ради та до політологів з проханням проаналізувати роботу за цей час: що вдалося зробити, що – не вдалося.
Одразу стало зрозуміло, що рада не буде підтримувати всі пропозиції міського голови
Старший викладач кафедри політичних наук Українського католицького університету Оксана Дащаківська нагадала, що деякі політологи розрізняють дві моделі роботи ради: сильний мер - слабка рада, або сильна рада - слабкий мер. У попередній каденції Львівської міської ради радше відповідала першому варіанту: сильний мер – слабка рада. Міський голова мав більшість, яка підтримувала його позиції, міські посадовці добре розуміли засади роботи депутатів.
«З обранням нового складу Львівської міської ради стало зрозуміло, що рада не буде підтримувати всі пропозиції міського голови, а буде намагатися формувати самостійний порядок денний. Вже від початку фракції «Європейська солідарність», «ВАРТА» та «Свобода» демонстрували прагнення послабити позиції мера та посилити свої. Чого тільки варте перше засідання ради. Разом з тим, Андрій Садовий прагнув зберегти позиції сильного міського голови», - нагадала політолог.
Тобто, за її словами, за час діяльності нового складу сторони шукали межі впливу: як можна посилити себе та послабити іншого. Це відображалося у формуванні бюджету, голосуванні за бюджет розвитку, перегляді результатів конкурсу «Фокус на культуру» тощо. Станом на зараз виглядає так, що баланс між радою та міським головою знайдено.
«Що важливого відбулося для містян? При формуванні бюджетів ми дещо чули про електоральні потреби депутатів, однак, менше - про політичні програми, чули також про інтереси партійних босів. Однак, все ще не вистачає стратегічного бачення. На разі його в раді не вистачає. Повертаючись до типів роботи ради, скажу, що ми маємо нині модель: міський голова, який вміє домовлятися та депутатський корпус, який має інтерес», - підсумувала Оксана Дащаківська.
Не тільки приймати ухвали, але й контролювати їх виконання
Секретар Львівської міської ради Маркіян Лопачак вважає, що завдання депутатів — не тільки напрацювати якісний проект до голосування, а й проконтролювати його виконання посадовцями міської ради впродовж всього наступного року.
«Головне завдання, яке стоїть перед радою кожного року — бюджет. Від того, наскільки правильно буде його розподілено, залежить все: і ремонти, і зарплати, і послуги. Цього року було особливо важко. По-перше, багато коштів незаплановано пішло на боротьбу з пандемією. По-друге, довелося оплачувати старі борги, зокрема — закривати видатки по тих об‘єктах, які похапцем робилися перед виборами і не були профінансовані. Втім, депутатському корпусу, на щастя, таки вдалося впоратись», - каже він.
Також Маркіян Лопачак зазначив, що депутати завершують роботу над ухвалою про розмежування повноважень, яка розподілить обов‘язки між усіма виконавчими органами ради і дозволить чітко контролювати усі процеси. Зокрема, ця ухвала передбачає створення управління контролю за виконанням рішень ради, яке перевірятиме всі видатки та всю фінансово-господарську діяльність чиновників. Її планують затвердити на найближчому засіданні сесії Львівської міської ради.
Досі немає програми розвитку Львова
На думку голови фракції «Європейська солідарність» у Львівській міській раді Петра Адамика, депутатам вдалося демонополізувати абсолюту владу міського голови, зробити більшість кроків для прийняття ухвали про розмежування повноважень, що надалі дозволить реально контролювати виконання чиновниками рішень ради що своєю чергою приведе до якісних змін в міській господарці.
«З невдач - не вдалося розрахуватися з боргами та зрозуміти взагалі скільки й за що ми винні, враховуючи що прилеглі території прийшли до нас з усіма активами, в тому числі і з боргами. Досі не прийнята програма розвитку нашого міста на цю каденцію. А згідно з законодавством має бути прийнятою. Не прийнята хоч і напрацьовується медична стратегія, не наведено порядок з паркуванням у місті, не розв'язувати проблему створення нового міського полігону для вивезення та утилізації сміття. Багато зроблено, але набагато більше треба зробити»,- зазначає Петро Адамик.
Діяти потрібно згідно з законом, а не за традиціями
Голова фракції «ВАРТА» у Львівській міській раді Юрій Мартинюк зауважив, що хоча минуло вже півроку, та депутати все ще перебувають в процесі узгодження політичних рішень. Але багато чого вдалося зробити. До прикладу, вдалося оптимізувати кількість чиновників міської ради та обмежити необґрунтовані премії й надбавки для ТОП-чиновників. Хоча це було не стільки управлінське, скільки політичне рішення, та його підтримали більшість депутатського корпусу, відтак на нього змушений був пристати і міський голова.
«Пріоритетом на цей рік в аспекті пандемії була сфера медицини. І я вважаю, що Львів достатньо якісно вийшов з ситуацією з трьома хвилями пандемії. Вдалося збалансувати політичні інтереси з управлінськими рішеннями. Робота медичної комісії сприяла, в тому числі і якісному формуванню львівської медицини, наскільки це можливо в умовах тих бюджетів, які ми маємо в нинішніх реаліях», - вважає він.
Що стосується культури, то Юрій Мартинюк згадав про проєкт інтелектуального хабу, започаткований ще до виборів депутатом Тарасом Ворком. Також до плюсів він відніс перейменування вулиці на честь захисників України, яку проводила Неля Васюта.
«Наша позиція базувалася на неухильному дотриманні всіх нормативних документів та законодавчих актів. Хоча у нас багато, як каже міський голова, робиться за традицією. Але ми продемонстрували, що традиції – це добре, але діяти потрібно згідно з законом. Натомість не вдалося змінити формат політичної доцільності, на підставі якої приймаються рішення у стінах Ратуші. Ще досі не призначено старост і не визначені старостинські округи», - каже Юрій Мартинюк.
Поки що рада працює на підтримання старих ініціатив
Політичний експерт, голова аналітичного центру Free Voice IAC Олексій Роговик зауважив, що депутатам Львівської міськради вдалось не без скандалів та труднощів, але все ж перерозподілити владу у місті за підсумками місцевих виборів. Від «великих політичних протистоянь» рада перейшла до більш поточної роботи, оминаючи глибоку політичну кризу, яка місту загрожувала на початку каденції.
«Хоч і перед тим місто тремтіло від дискусій на кадрові та бюджетні теми, які приймались невчасно і подекуди значно пізніше, аніж було потрібно. В ході післявиборчих політичних торгів та коаліційних маневрів були дещо обмежені політичні повноваження та впливи переобраного мера Садового. Більш відкритим і впливовим майданчиком стала Колегія», - каже політичний експерт.
У багатьох питаннях плече меру Львова підставляла центральна влада, що додатково продивляється через нову посаду мера у Конгресі місцевих влад. З окремих проблем депутати та мер вчасно відреагували на загрози, що були створені пандемією коронавірусу.
Також Олексій Роговик зазначив, що є поступовий рух з вирішення транспортної, сміттєвої та інших проблем.
«Поряд з тим, деякі сфери відверто «провисають», а ключові проблеми все ж залишаються далекими від вирішення. Хаотична забудова, інфраструктура, корупція, транспорт, борги, екологічна та соціальна ситуація, виклики приєднаних у рамках децентралізації громад стають як проблеми глибшими», - зауважив він.
Експерт вважає, наразі рада працювала на підтримку старих ініціатив, утім цьому на зміну мають прийти пропозиції якісно нові та системні.
ІА "Вголос": НОВИНИ