Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) випустило новий наказ, який визначає правовий статус учасників комерційних рейсів. Відповідно до нього, далеко не всі клієнти Blue Origin і Virgin Galactic можуть розраховувати на отримання «почесних крил астронавта».

Згідно з новою директивою, щоб претендувати на отримання розпізнавального знака «крила астронавта», необхідно бути членом екіпажу, що відповідає всім кваліфікаційним вимогам, зробивши політ висотою більше 80 км, виконуючи при цьому важливі для забезпечення громадської безпеки функції, або ж, при альтернативному сценарії, будучи людиною, чий «внесок в комерційну пілотовану космонавтику заслуговує особливого визнання». У другому випадку відповідність всім кваліфікаційним вимогам зовсім не є обов'язковою умовою для отримання почесного знака.

Останньою інстанцією, яка приймає рішення про відповідність усім вимогам, є заступник директора Бюро комерційного використання космічних транспортних засобів. Він же визначає цінність «вкладу в комерційну пілотовану космонавтику» для кожного окремого кандидата.

Таким чином, далеко не кожна людина, що бере участь в польоті компаній Blue Origin і Virgin Galactic буде визнана урядом США. Прийняте адміністрацією визначення звання «астронавт» має на увазі, що людина відправляється в космос з певною метою, яку не можна прирівняти до виключно туристичної. Адміністрація чітко розмежовує поняття «пасажир» і «член екіпажу»: відповідно до закріплених в документах тлумачень, другим може вважатися тільки «співробітник або незалежний замовник, який в рамках своєї служби або контракту виконує дії, безпосередньо пов'язані з запуском, поверненням або іншими операціями на космічному транспортному засобі ».

При цьому обидві компанії випускають власні «крила астронавтів», що не володіють правовим статусом, процес видачі яких має повну юридичну свободу від регулювання FAA. Тому, навіть незважаючи на те, що клієнти обох компаній не будуть офіційно визнані адміністрацією на правовому рівні, в маркетингових цілях їм продовжать вручати аналогічні почесні відмітні знаки.

Перша пасажирська місія Virgin Galactic супроводжувалася проведенням експериментів на борту космоплана, в яких так чи інакше, за даними компанії, побічно були задіяні учасники польоту. Всі четверо пасажирів оцінювали обладнання кабіни, але не обов'язково «підтримували громадську безпеку».

Що ж до польоту Virgin Galactic, жоден з пасажирів не проводив ніяких досліджень, не керував транспортним засобом і не відповідав за громадську безпеку.

Проте, новий наказ дійсно дозволяє FAA видати «почесні крила» деяким учасникам обох місій за їх «внесок в космонавтику», навіть не дивлячись на невідповідність власним озвученим критеріям.

Багато представників громадськості порахували введення нової поправки недоречним, адже, згідно з нею, нагородити людину «почесними крилами астронавта» можна в обхід всіх наявних кваліфікаційних вимог. Через існування критеріїв, оцінка яких є виключно суб'єктивною, адміністрація має повну свободу дій у прийнятті подібних рішень.

Проте, нові директиви знайшли і позитивний відгук, зокрема - у представників громадськості, які вважають за необхідне відокремити туристичну космонавтику від професійної, посиливши наявні вимоги.

ІА "Вголос": НОВИНИ