Мобільне телебачення дає стільниковим операторам можливість збільшити доходи від додаткових послуг (VAS). Доля VAS в структурі доходів від користувачів мобільного зв'язку зростає, і зараз, за підсумками останнього кварталу 2008 року, вона складає близько 20%. Роком раніше цей показник був на рівні 11%. На думку експертів, розширення переліку контент-послуг, у тому числі за рахунок мобільного ТБ, в умовах вимушеної економії допоможе якщо не продовжити таку динаміку, то, принаймні зберегти досягнуті показники.
У розвитку мобільного ТБ зацікавлені також і телеканали – для них мобільний зв'язок стає новим способом «доставки» своїх продуктів. Для контент-провайдерів і рекламістів розвиток мобільного ТБ відкриває нові напрями діяльності і перспективи заробітків.
Абоненти до ТБ дозріли
Мобільні оператори упевнені – попит на послугу «живого ТБ» в нашій країні є. За даними опитувань близько 40% абонентів готові користуватися нею, а 27% розглядають можливість платити за неї. Правда, насправді, мобільним телебаченням користуватиметься значно менше людей. «Потрібно пам'ятати, що, якщо людина говорить про готовність платити за послугу, це не означає, що вона постійно користуватиметься нею», - нагадує Михайло Євтушенко, начальник відділу стратегії «МТС-Україна».
У компанії визнають, що мобільне ТБ масовою послугою не стане. «Мобільне ТБ орієнтоване на середній і преміум-сегменти користувачів», - пояснює Анастасія Литвин, керівник групи контент-послуг МТС. Зважаючи на таку специфіку потенційних користувачів, МТС зупинив свій вибір на новинах. Саме на новини і ділові програми є найбільший попит серед майбутніх мобільних телеглядачів – таким передачам перевагу віддають понад 70% абонентів, готових користуватися послугою.
Перспективні напрями
Для телеканалів й інших виробників контенту мобільний зв'язок стає все більш перспективним способом доставки продукту, що сприяє росту аудиторії. Так, в той час, як багато компаній заморожують свої інвестиції, телеканал «24» продовжує активно фінансувати цей напрям. «Маючи такий швидкісний канал, як 2,5G або EDGE, контент, у тому числі і мобільне телебачення, можна доставляти майже половині населення України, - пояснює генеральний директор телеканалу «24» Роман Андрейко. - Фактично доставка контенту на мобільні телефони – це один з тих напрямів, в який наша компанія продовжує інвестувати».
На його думку, інтерактивність, яку забезпечує мобільне ТБ, допоможе пропонувати нові телевізійні продукти. З ним погоджується Юлія Сивйонок, заступник директора компанії Pointcom, що є інтегратором проекту мобільного телебачення для МТС: «На основі мобільного телебачення можливе створення нових інтерактивних сервісів, наприклад, так звані мобільні міні-телеканали, де користувач може створювати свою сітку мовлення. Виробники контенту зможуть створювати принципово новий продукт, адаптований для мобільних телефонів, наприклад, серіали. Багато телекомпаній пропонують такі сервіси».
З подальшим розвитком мобільного ТБ значно зросте ефективність рекламних кампаній, вважають фахівці. Згідно з прогнозами аналітичної компанії ABI Research, об'єм світового ринку мобільного маркетингу і реклами в 2011 році складуть $19 млрд. Для порівняння – в 2007 році вони склали близько $3 млрд.
Мобільне ТБ внесе значний вклад в це зростання, запевняють експерти. І представники рекламного бізнесу отримають від розвитку цієї послуги значну вигоду – новий сервіс дозволить проводити нові маркетингові акції. Перевагою послуги є можливість точного таргетингу – вибору цільової аудиторії за різними ознаками. Сервіс також передбачає інтерактивність – зворотний зв'язок з користувачем. Технології мобільного зв'язку дозволяють визначати навіть місцезнаходження абонента, який користується послугою, що також відкриває рекламодавцям нові можливості.
«Кожен користувач мобільного телебачення може бути ідентифікований. А після досягнення певного розміру аудиторії можна проводити дослідження й визначити, хто є користувачем послуги: чоловік чи жінка, статус і рівень доходів абонента тощо», - описує переваги мобільного ТБ Роман Андрейко. «Ми зможемо відстежувати інтереси користувачів й давати таку рекламу, яка буде найцікавішою для них», - додає Юлія Сивйонок.
На її думку, перспективи нової послуги можуть бути доволі серйозними. «Мобільне телебачення об'єднує в собі стільникових операторів, телеканали, рекламні агентства, контент-провайдерів. Якщо всі ці учасники докладуть необхідних зусиль, то можна отримати хороший якісний продукт», - стверджує Юлія Сивйонок. Найближчим часом вона прогнозує збільшення кількості телевізійних каналів, що здійснюють мовлення в мережах мобільного зв'язку. Окрім новинного телеканалу, мабуть слід чекати музичних, розважальних передач в мобільному ефірі..
Бізнес-моделі
Вперше послугу мобільного телебачення запустили в Південній Кореї 2003 року. Для цього місцевий CDMA-оператор KTF почав транслювати декілька телеканалів для своїх 3G-абонентів за unicast-принципом, тобто, адресною передачею даних. Відтоді мобільне ТБ з’явилося в асортименті послуг 3G-операторів.
Зараз мобільне ТБ завойовує популярність в основному завдяки broadcast-технологіям, в яких мовлення здійснюється за допомогою окремої мережі. Тут, на відміну від unicast, відбувається передача картинки всім користувачам послуги, незалежно від їх кількості. Така система дозволяє надавати послугу не лише мобільним операторам, але й іншим телекомпаніям, що побудували для цього власні мережі. Всього в світі провели близько 170 запусків сервісу, з яких 150 – стільниковими операторами.
Правда, деякі компанії, запустивши сервіс, згодом припинили його розвиток, а то й зовсім відмовилися від нього. Причиною стала відсутність єдиної формули заробітків на послузі. Все ж, не дивлячись на одиничні невдачі, щораз більше компаній збільшують свої інвестиції в мобільне ТБ.
Завдяки цьому сервісом користуються все більше людей. Так, за підрахунками американської аналітичної компанії In-stat, в кінці 2007 року в світі налічувалося 29,7 млн. абонентів мобільного ТБ, а 2008 – 56,9 млн. За даними аналітичної компанії Pyramid Research, доходи від цієї послуги в світі лише за цей рік перевищать $13 млрд. Хоча потенціал послуги компанія оцінює в $28 млрд.
В основному це зростання відбувається за рахунок жителів Південної Кореї і Японії, стверджують аналітики. Але мобільне ТБ поступово набуває популярності і за межами Південно-Східної Азії. Найуспішнішим провайдером мобільного ТБ в Європі став італійський 3G-оператор «3», що належить гонконзькій компанії Hutchison Whampoa.
Вже в середині минулого року у нього було близько 850 тис. телеглядачів, що перевищило 10% абонбази оператора. Загалом торік в Італії телепередачі за допомогою стільникового телефону дивилося приблизно мільйона глядачів – там, окрім «3», мобільне ТБ пропонують ще два оператори.
Послуга на основі broadcast-технології DVB-H також поширена й в сусідніх з Італією Австрії та Швейцарії. У цих країнах передплатники мобільного ТБ отримують сервіс за окрему абонтплату (від 5 до 19 євро в місяць), а також як безкоштовний бонус до певного тарифного плану.
В Україні, натомість, мобільне телебачення наразі тестуються. Так, кінці березня компанія «МТС-Україна» відновила свою послугу мобільного телебачення Online TV, додавши до неї можливість перегляду прямих трансляцій новинного телеканалу «24». Для перегляду «живих» новин, абонентові досить зареєструватися на wap-сторінці сервісу і налаштувати свій телефон. Вартість перегляду складає 2,75 грн. за 1 Мб переданого трафіку (це близько 5 хвилин потокового відео). Мобільне телемовлення оператор забезпечує на основі технології EDGE-стрімінг.
Також своє «Мобільне TV» запустив «Київстар». На відміну від МТС, в якого тарифікація йде за завантажений трафік, «Київстар» бере від 0,4 грн. до 5 грн. за хвилину.
Безкоштовне чи платне?
Експерти поки що не мають спільної думки щодо того, які бізнес-моделі надання послуги будуть найбільш ефективними. Згідно аналізу In-stat, найбільший попит матимуть ті сервіси мобільного ТБ, які надаються без передплати, – саме так, в основному, практикують корейські і японські оператори.
Британська дослідницька компанія Juniper Research вважає, що з часом мобільне ТБ на основі broadcast-технологій взагалі стане безкоштовним. До 2013 року на ринку буде більше 330 млн. стільникових телефонів, що приймають ТБ, проте лише 14% користувачів стільникового зв'язку погодяться платити за перегляд телепередач, стверджують аналітики компанії. На їх думку, мобільний ТВ-broadcast принесе $2,7 млрд. доходів.
Тут заробітки можливі завдяки активній участі бізнесменів від реклами. В цьому випадку послуга мобільного ТБ надаватиметься в обмін на згоду отримувати рекламні повідомлення. Так, згідно з дослідженнями аналітичної компанії M:metrics, проведеними 2007 року, близько 41% потенційних користувачів послуги в США згодні дивитися мобільну рекламу заради безкоштовного доступу до мобільного ТБ. Ще 20% готові отримувати рекламу, якщо будуть знижені тарифи.
Безкоштовне мобільне ТБ не означає, що оператори не зможуть заробляти на unicast-мовленні в своїх мережах. «Завжди існуватиме ринок для преміум-телесервісів, а оскільки телемовлення на багатьох ринках буде безкоштовним, ця ніша, швидше за все, буде заповнена послугами на основі 3G-мереж», - стверджують в Juniper Research.
Сервіси мобільного ТБ на основі unicast в 3G можуть скласти гідну конкуренцію мобільному бродкасту, погоджуються в In-stat. «Успіх мобільного ТБ на основі 3G залежить від зростання кількості 3G-абонентів. Сьогодні проникнення 3G складає менше 50% у всіх операторів. Але очікується стійке зростання, як проникнення зв’язку третього покоління (3G), так і передплатників послуги», - стверджує Мішель Абрам, головний аналітик компанії.
Згідно з дослідженнями In-stat, 2007 року в усьому світі 3G-телеглядачів було близько 6 млн., але 2012 року ця аудиторія складе 42 мільйони. І 3G-оператори, згідно прогнозів компанії, зможуть заробити на цій послузі до $5 млрд. Саме тоді почнеться найгостріша конкуренція між системами телемовлення, прогнозує ще одна британська аналітична компанія Cantab Wireless. На той час мережі багатьох операторів будуть побудовані на основі наступної технології – LTE, що значно підвищить їх ємність.
Вибір технологій
На думку Михайла Євтушенка, з безлічі технологій мобільного ТБ найближчим часом оператори стоятимуть перед вибором з DVB-H і UMTS-стрімінга. DVB-H (Digital video broadcast handheld – англ. «цифрове мовлення на мобільні термінали») є аналогом ефірного цифрового телебачення. В даному випадку стільниковий телефон – це своєрідний телеприймач. Головною перевагою цієї broadcast-технології є спеціальна мережа телемовлення, що дозволяє стільниковому операторові економити на ємкості своїх основних потужностей.
З іншого боку, для запуску цієї технології потрібні значні інвестиції в будівництво додаткової радіомережі, які при існуючих бізнес-моделях можуть не окупитися. До того ж на ринку представлена дуже обмежена кількість моделей терміналів, що підтримують дану технологію. І такі апарати доволі дорогі – від $500. Тому, щоб надавати послугу мобільного ТБ на базі DVB-H, оператор вимушений субсидувати відповідні термінали, що вимагає ще більших інвестицій.
UMTS-стрімінг є однією з технологій, базованих на стандарті 3G, і його відносять до unicast-телебачення. В цьому випадку телекартинку оператор передає абонентові так само як інші види даних. Тому, в разі активного користування послугою мобільного ТБ, мережа може бути переобтяженою. А це зменшує швидкість передачі даних, відповідно – загрожує погіршенням якості.
Зате при UMTS-стрімінгу використовується вже існуюча мережа оператора, до того ж на ринку не бракує umts-терміналів. Ці переваги змусили МТС зробити вибір на користь стрімінгу. Зараз, поки держава UMTS-ліцензії операторам не видає, це рішення реалізують на основі EDGE – технології, яка передує 3G. «Як тільки компанії побудують 3G-мережі, швидкість і якість контента набагато покращуватися», - говорить Андрій Грішин, що відповідає за напрям мобільного ТБ в компанії Ericsson.
Проте МТС не відмовляється від можливості запуску в майбутньому мобільного ТБ на основі DVB-H. «У міру того, як люди почнуть звикати до послуги на основі UMTS, може з'явитися більше підстав для запуску DVB-H, - говорить Евтушенко. – Хоча, якщо поглянути трохи далі в майбутнє, то з впровадженням наступного стандарту мобільного зв'язку LTE, переваги стрімінгу в порівнянні з DVB-H можуть бути виражені ще яскравіше».
ІА "Вголос": НОВИНИ