Сьогодні 7-а річниця трагедії Boeing 777 рейсу MH-17 у небі над Донбасом. Як попри  шалений опір Росії вдалось довести відповідальність країни-агресора за загиблий літак - у матеріалі «Вголос».  


17 липня 2014 року російські найманці збили літак, що прямував з Амстердаму  неподалік Чистякове на Донеччині. Загинули всі 298 пасажирів та членів екіпажу.

Як впав Boeing

Одразу ж після катастрофи фігурувало кілька різних версій того, як впав літак. Зауважимо, що одразу ж після катастрофи малазійського Боїнга російські найманці на Донбасі заявили про те, що збили військовий літак ВПС України. З ними в унісон цю інформацію підхопили офіційні ЗМІ країни-агресора.

Крім того, ватажок терористів Ігор Гіркін, офіцер ГРУ РФ відомий під псевдонімом «Стрєлков», опублікував повідомлення в російській соцмережі ВКонтакте, де хвалився збиттям ніби то українського бойового літака. Згодом, коли стало зрозуміло, що росіяни збили пасажирський борт, розпочалось одночасне видалення подібних заяв та тверджень з мережі інтернет.

Скріншот сторінки Ігоря Гіркіна

Біснування російської пропаганди 

Російські ЗМІ та офіційні особи розпочали потужну інформаційні кампанію, намагаючись звинуватити Україну у атаці на пасажирській літак. Російські пропагандисти традиційно звинуватили «київську хунту» та скористались типовим інформаційним прийомом епохи пост правди, висунувши одразу ж кілька різних версій.

Зокрема, російське міністерство оборони висунуло версію про український штурмовик Су-25, який міг збити пасажирський літак. Також російські пропагандистські ЗМІ Life News та РИАновости поширювала інформацію про ніби то українські зенітні установки «Бук» були перекинуті на Донбас.

Сюжет російських ЗМІ про «збитий» український літак.

Іспанський диспетчер та напад на Путіна: казкові російські фейки 

Окремим інтернет-мемом став «іспанський диспетчер», який за словами президента РФ Володимира Путіна повідомив про український бойовий літак на хвості в малазійського Боїнгу, а потім зник. Путін сказав це в інтерв'ю іноземним журналістам, поширюючи російський же фейк. Адже вже наступного дня після катастрофи рейсу MH-17  російські ЗМІ поширили фейкове повідомлення про те, що іспанський диспетчер на ім'я Карлос, що працював у Борисполі, оприлюднив у твіттері @spainbuca публікацію про, що за три хвилини до зникнення Боїнга з радарів були помічені бойові літаки.

Однак в той же день пресслужба Украероруху опублікувала спростування. Адже ця особа, якщо вона й існує, ніколи не працювала диспетчером на території України.

Вершиною конспірологічних теорій російських пропагандистів стала версія про те, що метою української влади було збити літак з Путіним на борту, маршрути яких ніби то перетинались. Проте українська фактченкігова організація StopFake легко спростувала цю версію. В той день літак з Володимиром Путіним на борту дійсно летів з Варшави до Москви, однак його маршрут пролягав на майже 1000 км північніше від Донецька.

Російські бойовики на фоні збитого Боїнгу

Що відбулось насправді

Пасажирський борт MH-17 впав через влучання зенітної ракети. Її випустили з зенітно-ракетного комплексу «Бук», який належав 53-ій зенітній ракетній бригаді збройних сил РФ. Проте встановити це вдалось не одразу.

Версію про збиття малазійського Боїнга українським штурмовиком буквально одразу ж спростувала міжнародна група слідчих, куди входили представники Ради Безпеки Нідерландів та ряду європейських й міжнародних організацій. 10 березня 2015 року німецькі ЗМІ, зокрема й Deutsche Welle, опублікували інтерв'ю з генеральним конструктором літака Су-25 Володимиром Бабаком. Той підтвердив, що за всіма своїми характеристиками низько польотний штурмовик фізично не міг збити великих пасажирський літак, що летів на висоті майже 11 км.

13 жовтня того ж року міжнародна група слідчих опублікувала звіт, яким підтвердила, що літак однозначно був збитий ракетою системи «Бук». Проте залишалось питання, чий саме це був комплекс.

Зауважимо, що увесь час розслідування Росія активно гальмувала слідчі дії. Зокрема, РФ наклала своє вето на резолюцію Ради Безпеки ООН щодо створення міжнародної слідчої комісії.

Як вдалось довести відповідальність РФ за трагедію

Вперше інформація про конкретну установку, з якої було збито пасажирський Боїнг, оприлюднила організація журналістів-розслідувачів Bellingcat, яка працює з відкритими даними. В своєму звіті від 8 жовтня 2015 року вони чітко простежили маршрут установки «Бук» ЗС РФ, яку з місця базування під Курськом провезли спершу до Донецька, а потім в район міста Сніжне.

Нову доповідь організація опублікувала 23 лютого 2016-го року. В ній вони вчергове спростували російську версію катастрофи та встановили особисті дані російських військових, причетних до катастрофи. Крім того, розслідувачі продемонстрували усію командну вертикаль, відповідальну за рішення щодо атаки на літак - від російського президента Володимира Путіна до командувача 53-ї зенітно-ракетної бригади російської армії Сергія Мучкаєва.

В доповіді від 3 травня 2016 року група Bellingcat  назвала точний номер установки, з якої була випущена ракета у малазійський Боїнг. А вже 28 травня того ж року британський журналіст Еліот Гіггінс написав у Твіттері, що у оновлених супутникових знімках Google за липень 2014 року видно установку, яка збила літак. Це ймовірно ЗРК «Бук», розташовна на території, що тоді перебувала під контролем терористів.

У 2017 році обставини трагедії були остаточно відтворені, а причетні до неї російські військові ідентифіковані. В середині лютого розслідувачі опублікували черговий звіт. Вони встановили особу, яка контролювала транспортування російського «Буку» на український Донбас. Нею виявився Сергій Дубінський, відставник полковник ГРУ РФ.

19 жовтня 2017 року Bellingcat  оприлюднили світлину комплексу «Бука», яку зробили в день катастрофи літака. Вже наступного дня вдалось ідентифікувати місце фото -  Донецьк,  перетин вулиці Шахтобудівельників та проспекту Ілліча.

Таким чином, був відтворений ланцюг подій та команд, який привів до страшних катастрофи. Намагаючись посилити проросійських бойовиків на Донбасі, які станом на середину липня відступали під ударами українських військ, російське керівництво відправило в зону бойових дій зенітні комплекси. Вони мали б стримати активність української авіації, адже РФ не могла застосувати у гібридному конфлікті власні ВВС.

В підсумку, внаслідок влучання у ніби то бойовий літак загинуло 298 людей. Свою відповідальність за трагедію Росія досі не визнала.

ІА "Вголос": НОВИНИ