Як впав Boeing
Одразу ж після катастрофи фігурувало кілька різних версій того, як впав літак. Зауважимо, що одразу ж після катастрофи малазійського Боїнга російські найманці на Донбасі заявили про те, що збили військовий літак ВПС України. З ними в унісон цю інформацію підхопили офіційні ЗМІ країни-агресора.
Крім того, ватажок терористів Ігор Гіркін, офіцер ГРУ РФ відомий під псевдонімом «Стрєлков», опублікував повідомлення в російській соцмережі ВКонтакте, де хвалився збиттям ніби то українського бойового літака. Згодом, коли стало зрозуміло, що росіяни збили пасажирський борт, розпочалось одночасне видалення подібних заяв та тверджень з мережі інтернет.
Біснування російської пропаганди
Російські ЗМІ та офіційні особи розпочали потужну інформаційні кампанію, намагаючись звинуватити Україну у атаці на пасажирській літак. Російські пропагандисти традиційно звинуватили «київську хунту» та скористались типовим інформаційним прийомом епохи пост правди, висунувши одразу ж кілька різних версій.
Зокрема, російське міністерство оборони висунуло версію про український штурмовик Су-25, який міг збити пасажирський літак. Також російські пропагандистські ЗМІ Life News та РИАновости поширювала інформацію про ніби то українські зенітні установки «Бук» були перекинуті на Донбас.
Сюжет російських ЗМІ про «збитий» український літак.
Іспанський диспетчер та напад на Путіна: казкові російські фейки
Окремим інтернет-мемом став «іспанський диспетчер», який за словами президента РФ Володимира Путіна повідомив про український бойовий літак на хвості в малазійського Боїнгу, а потім зник. Путін сказав це в інтерв'ю іноземним журналістам, поширюючи російський же фейк. Адже вже наступного дня після катастрофи рейсу MH-17 російські ЗМІ поширили фейкове повідомлення про те, що іспанський диспетчер на ім'я Карлос, що працював у Борисполі, оприлюднив у твіттері @spainbuca публікацію про, що за три хвилини до зникнення Боїнга з радарів були помічені бойові літаки.
Однак в той же день пресслужба Украероруху опублікувала спростування. Адже ця особа, якщо вона й існує, ніколи не працювала диспетчером на території України.
Вершиною конспірологічних теорій російських пропагандистів стала версія про те, що метою української влади було збити літак з Путіним на борту, маршрути яких ніби то перетинались. Проте українська фактченкігова організація StopFake легко спростувала цю версію. В той день літак з Володимиром Путіним на борту дійсно летів з Варшави до Москви, однак його маршрут пролягав на майже 1000 км північніше від Донецька.
Що відбулось насправді
Пасажирський борт MH-17 впав через влучання зенітної ракети. Її випустили з зенітно-ракетного комплексу «Бук», який належав 53-ій зенітній ракетній бригаді збройних сил РФ. Проте встановити це вдалось не одразу.
Версію про збиття малазійського Боїнга українським штурмовиком буквально одразу ж спростувала міжнародна група слідчих, куди входили представники Ради Безпеки Нідерландів та ряду європейських й міжнародних організацій. 10 березня 2015 року німецькі ЗМІ, зокрема й Deutsche Welle, опублікували інтерв'ю з генеральним конструктором літака Су-25 Володимиром Бабаком. Той підтвердив, що за всіма своїми характеристиками низько польотний штурмовик фізично не міг збити великих пасажирський літак, що летів на висоті майже 11 км.
13 жовтня того ж року міжнародна група слідчих опублікувала звіт, яким підтвердила, що літак однозначно був збитий ракетою системи «Бук». Проте залишалось питання, чий саме це був комплекс.
Зауважимо, що увесь час розслідування Росія активно гальмувала слідчі дії. Зокрема, РФ наклала своє вето на резолюцію Ради Безпеки ООН щодо створення міжнародної слідчої комісії.