Сьогодні, 23 липня, на засіданні Виконкому ЛМР мали розглянути рішення стосовно впровадження електронного квитка у Львові. Воно йшло 6-м в порядку денному, однак в останній момент розгляд питання перенесли. То яка ситуація з е-квитком та чи готовий Львів до його впровадження? «Вголос» звернувся до депутатів ЛМР та фахівців, аби дізнатись. 


Нагадаємо, за даними ЛМР, система електронного квитка у Львові має повноцінно запрацювати 13 січня 2022 року. Проте це вже не перший «дедлайн» з переходу львівського транспорту на електронну оплату.

Довгий шлях до е-квитка

У 2014 році розпорядженням Львівського міського голови від 12.06.2014 № 163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження Е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу.

У 2016-у львів'янка Анна Ставка скерувала запит стосовно термінів впровадження системи е-квитка.  Тодішній керівник Управління транспорту і зв’язку Віктор Щир відповів, що електронний квиток повноцінно запрацює у 2018-у році

Того ж року Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Термін виплати запозичення складає 10 років, з них перші три роки був пільговий період –  до 2019-го. Власне, пункт про е-квиток був частиною стратегії “Львів 2020”, з якою міський голова Львова Андрій Садовий втретє переобрався на посаду у 2015-у році. Ще у 2018-у році коментуючи ситуацію з е-квитком виданню “VG Львів”, міський голова запевнив, що система запрацює “вже через рік”. Тодішній керівник “Львівелектротранс” Олег Береза теж вказував на такий термін.

Станом на зараз відомо, що систему мають впровадити наступного року. Проте розгляд рішення Виконкому ЛМР, яке мало б врегулювати питання е-квитка, перенесли. Його мали б ухвалити сьогодні, 23 липня, після доповіді очільниці ЛКП «Львівавтодор» пані Оксани Єстеферової. Нагадаємо, саме «Львівавтодор» вказано як замовника робіт по впровадженню в громадському транспорті Львова системи е-квитка.

Технічна сторона є, та залишається фінансова

Голова транспортної комісії Ігор Зінкевич, депутат ЛМР від фракції «Варта», у коментарі для «Вголос» повідомив, що з точки зору технічної реалізації, впровадження е-квитка відбувається цілком за графіком.

"Пані Оксана (Єстеферова - ред.), яке керівниця «Львівавтодору»  має два підряди, так би мовити. Перше - це економістка, яка працює під її керівництвом. А є напрямок технічний, який очолює пан Роман Лев. Він звітує зокрема транспортній комісії та з нами зустрічається", -  повідомив він.

Водночас Ігор Зінкевич зауважив, що фінансова-економічна складова системи електронного квитка наразі не є зрозумілою для депутатів, адже «Львівавтодор» ще досі не надав повну інформацію, яка стосується можливого коригування тарифу, необхідного фінансування для компенсації пільгових перевезень та інших розрахунків.

 

"Технічну сторону питання ми контролюємо, економічну сторону ми не контролюємо. Як голова транспортної комісії я розумію, що економіка тут важлива. У вересні вже будуть приблизно зрозумілі обриси бюджету, тому хочу сподіватись, що до того часу питання буде вирішене. Адже всю економічну сторону впровадження е-квитка контролює людина, підзвітна пані Єстеферовоій. Я ще в березні звернув увагу на те, що ми не маємо даних по фінансово-економічних показниках", -  зауважив Зінкевич. 

Віталій Троць, лідер фракції «Голос» у ЛМР, у коментарі для «Вголос» підтвердив, що наразі депутати ЛМР не мають точної інформації про те, які видатки слід передбачити аби система е-квитка працювала повноцінно.

"Офіційних розрахунків нам ще не показували скільки треба в бюджеті передбачати. Зокрема на компенсацію пільгових перевезень. За неофіційними - 1,1 млрд грн місто має витрати. І є питання збалансування. Але ніхто не знає, чи це 1,1 млрд, чи 1,8 млрд, чи взагалі не треба нічого компенсувати", - підкреслив він. 

Голова бюджетної комісії ЛМР Наталія Шелестак у коментарі для «Вголос» також наголосила, що депутатський корпус має ряд питань по фінансово-економічних розрахунках стосовно е-квитка. Адже інколи ці цифри математично не збігаються між собою!

"Розрахунки вони подають для стелі, от чесно. Що найбільше обурює депутатський корпус. Ті розрахунки не мають математичної обґрунтованості між собою. Ми не знаємо,  яка кількість перевезень пільговиків здійснюється. Є якась формула - перевезли скільки то, і так далі. Але поки не буде введено е-квиток, ми не будемо розуміти с кільки людей скористатись поїздкою. В мене,  як у голови комісії було питання до цього  обліку. Я досі не змогла, звідки вони беруть цифри, по факту", - заявила Шелестак.

Компенсація за пільговиків: чи зможе Львів це собі дозволити

Нагадаємо, що у Бюджеті Львова на 2021 рік було закладено 310 млн грн для компенсації перевізникам за пільгових пасажирах. Зауважимо, мова йде не лише про приватних перевізників, а перш за все про комунальні «Львівелектротранс» та АТП №1, які наразі є найбільшими транспортними перевізниками міста. Підняття вартості проїзду до 10 грн зумовило зростання суми компенсацій за пільгові перевезення. Як повідомив нам Віталій Троць, одразу ж після вартість відшкодування пільгових перевезень для львівського бюджету зросла на 128 млн грн.

Відтак, у випадку впровадження е-квитка можливим є черговий перегляд тарифу, та відповідно зростання суми компенсації за пільгові перевезення. Чи проведені необхідні розрахунки та чи готова львівська влада і бюджет до такого розвитку подій?

За словами Віталія Троця, конкретних розрахунків стосовно цього питання львівські депутати від чиновників ЛМР наразі не отримали.

"Вони нададуть якусь цифру умовну, аби не показувати свою непрофесійність. Вони спершу подадуть занижені суми, наприклад - ті ж  триста мільйонів. А  потім будуть раз за разом звертатись за додатковим фінансування. Вони переважно так діють. З вічно збитковими комунальними підприємствами вони роблять так само. Тому ці цифри будуть необ'єктивні в бюджеті«, - заявив лідер львівського »Голосу".

Віталій Троць окремо наголосив, що важко говорити про фінансові показники без підрахування реального пасажиропотоку. А це своєю чергою буде можливо лише після впровадження е-квитка.

Голова бюджетної комісії Наталія Шелестак також наголосила, що місто максимально зацікавлене у підрахунку реального пасажиропотоку. При цьому депутатка від фракції «ВАРТА» зауважила, що говорити про небажання приватних перевізників з містом наразі не доведеться. Адже левову частку міських перевезень здійснюють саме міські комунальні підприємства - АТП-1 та «Львівелектротранс».

Водночас Наталія Шелестак запевнила, що попри всі складнощі, депутати одностайні у підтримці впровадження е-квитка та готові підтримати всі необхідні для цього видатки. Адже це за її словами принципове питання для Львова.

"Місто буде виконувати в повному обсязі всі зобов'язання. Такого, що не виплатили компенсацію за проїзд не буде. Е-квиток має зняти цю напругу і ми всі має бути зацікавлені аби він був. Тому що це значно полегшить введення обліку. Якщо місто не доплачує, то це буде враховане і буде доплачено. Але в мене є сумніви чи ми не доплачуємо. Бо зараз ціна квитка зросла і компенсація буде більше. А скільки ми відправили коштів для Львівелектротрансу на покриття їхніх боргів і ще й ця компенсація. Для міста буде цікаво мати чіткі цифри, і не дотувати щороку бездонні фінансові ями", - підсумувала очільниця бюджетної комісії.