У минулій програмі ми розповідали, як відомі світові бренди порушують обіцянку покинути російський ринок, попри путінську агресію в Україні. Окремі з них узагалі скористалися відтоком конкурентів, аби закріпити там свої позиції, як то зробив світовий виробник пива Heineken. Корпорація за рік встановила особистий рекорд за кількістю нової продукції, випущеної на росії. Здавалося б, це вже дно, нижче якого опуститися неможливо. Але, ні! Існують ще такі компанії, які крім того, що справно сплачують податки окупантам, фінансуючи виробництво ракет, ще й безпосередньо допомагають армії загарбників. І в той же час, як нічого й не було, продовжують працювати в Україні.

Компанії, що залишились на російському ринку, часто викривають у підтримці окупаційної армії. Зокрема, знайома усім господиням консервація від Bonduelle тепер із клеймом російських вбивць. Напередодні нового року з'явилися повідомлення про те, що компанія передала для російської армії продуктові набори і побажала солдатам перемоги. За інформацією з соцмереж, такі подарунки отримали 10 тисяч окупантів. 

«До них треба ставитись, як до спонсорів тероризму і це треба доносити суспільству для того, щоб звичайні люди, які ідуть в магазин, щоб вони розуміли, якщо вони купують товари тих фірм, які продовжують свою діяльність в Росії – вони є так само співучасниками ракетних обстрілів по Україні», - військовослужбовець 80-ої окремої десантно-штурмової бригади ЗСУ Антон Петрівський

Згодом в Bonduelle Group заперечили інформацію про гуманітарку для російських вбивць, назвавши публікацію в російських ЗМІ – фейком. 

«Російські соціальні медіа поширили неправдиву інформацію про нашу діяльність у Росії. Ця інформація, а також заяви, що приписуються компанії Bonduelle та її керівництву, є хибними", - офіційна заява компанії «Bonduelle»

Попри спростування, українські рітейлори та мережі супермаркетів синхронно заявили, про припинення співпраці з Bonduelle. Продукцію французького бренду миттєво знімають з продажу. У частині торгівельних мереж не знайти даної консервації навіть сьогодні. Але в окремих магазинах Bonduelle надалі залишається на полицях. Втім керівництво магазину співпрацю заперечує, пояснивши, що мовляв розпродують залишки, а вказівки  знімати продукцію повністю з полиць поки не давали.

Слова керівниці магазину підтверджує коментар на сторінці АТБ у Фейсбук. 

Втім, крім нього, жодних офіційних заяв з цього приводу не було. На полицях супермаркету також помічаємо продукцію американської корпорації Procter&Gamble, яка також не вийшла з російського ринку. Їй належать такі бренди як: Gillette, Fairy, Tide, Ariel, Pampers, Always, Old Spice, Duracell, Oral-B, Blend-a-med та десятки інших відомих торгових марок.

«Ті, хто реально розумів і зважував – вони закрили бізнес,  дехто пішов і дехто списав ці збитки, але тоді вони вільні – путін на них не може вплинути, але путін на міжнародні бренди може вплинути через те, що він просто заблокує їм їхні кошти», - економіст Віктор Гальчинський

У березні минулого року корпорація заявила про скорочення асортименту на російському ринку та пообіцяла залишити у ньому лише товари для здоров’я та гігієни. Попри заяви, на території РФ далі продовжують працювати комбінат побутової хімії, що є найбільшим у світі виробником мийних засобів для P&G, та завод із виготовлення лез і станків для гоління. 

«В нас має бути одна вимога: всі компанії, які поважають себе – мають іти з російського ринку, а якщо вони цього не роблять, то тоді вони мають відчути наслідки, що є відповідальність в бізнеса. Якщо бізнес фінансує війну, вбивства жінок та дітей – за це треба нести відповідальність», - Народний депутат України Олексій Гончаренко

На початку лютого Національне агентство з питань запобігання корупції внесло Procter&Gamble до списку міжнародних спонсорів війни, адже працюючи в РФ, компанія сплачує податки до російського держбюджету та сприяє мобілізаційним заходам.

«Це значить, що вплив на роботу цієї компанії своїми рішеннями може мати Рада Національної Безпеки і Оборони України, Рішення Уряду, які стосуються компаній, які попадають в цей критерій можуть обмежувати їхню діяльність, зупиняти їхню діяльність, встановлювати інші економічні обмеження, які будуть відповідати вимогам та нормам Міжнародного права», - юрист Юрій Танасійчук

Ми намагались зв’язатись з представникам компанії, однак за номером телефону вказаним на офіційній сторінці Procter&Gamble Україна тиждень часу ніхто не відповідав. Наш інформаційний запит до керівництва головного офісу компанії кілька тижнів також залишається без відповіді.

 Ще один приклад великого корпоративного бізнесу, які не цураються заробляти на крові – німецька мережа гіпермаркетів Metro та її французький конкурент Auchan. Вони, разом із Procter&Gamble, потрапили до переліку міжнародних спонсорів війни від НАЗК. Ба більше, компанії ще й публічно підтверджують свої плани залишатися на російському ринку, пояснюючи це турботою про співробітників та цивільне населення.

Після відмови виходити з Росії мережа гіпермаркетів Metro піддалася чималій критиці та тиску з боку споживачів. У відповідь на це німецький офіс погрожував українському залишити його без поставок товарів. Ми спробували дізнатись, які відносини всередині структури сьогодні. Телефоном представники Метро, заявили, мовляв український офіс категорично засуджує позицію німецького керівництва.

«В нас були і публічні звернення, ми записували  відеоролики, ми робили публічні листи і напряму відправляли листи в компанію. Ми продовжуємо на них тиснути, вимагати від них закрити бізнес там. Тобто це такий напевно перший випадок в історії, що локальна дочка міжнародної компанії пішла проти рішення штаб квартири», - відділ комунікацій Метро Україна

На сайті українського Метро знаходимо згадану в розмові позицію. Зокрема, і відповідь штаб-квартири щодо виходу з російського ринку:

«10 000 співробітників у росії залишаться без роботи, а санкції, які вводить цивілізований світ у відповідь на агресію росії, повинні впливати на керівництво країни та її економіку, а не на населення», - Офіційна заява головного офісу Метро.

Схожу позицію зайняла і компанія Ашан, яка після широкомасштабної російської агресії, під натиском звернень тисяч співробітників та клієнтів начебто прийняла рішення вийти з російського ринку. Однак дуже швидко передумала це робити.

«Безглуздо нацьковувати людей один на одного», тому мережа магазинів продовжить виконувати свою основну місію і «годувати населення двох країн, випікати свіжий хліб для українців і для росіян, що наразі життєво необхідно», - заявив генеральний директор Auchan Ів Клод

У підсумку французька компанія не тільки залишилася на російському ринку, а й почала допомагати окупаційним військам. Її представництво в ерефії постачало мобілізованим товар на окуповані українські території під виглядом гуманітарної допомоги цивільним.  

«В цій всій історії нам важливо загалом для світу і для історії документувати ці компанії, аби в історії вони залишились саме як компанії, які працювали з режимом агресора. Тому цю історію важливо документувати загалом світу, на ті й же ж умовній Вікіпедії і так далі, щоб знали: хто шив костюми нацистам – Hugo Boss, хто годував російську армію – такі то бренди», - діджитал-стратег  Дмитро Плаха

Втім у центральному офісі компанії все заперечують.

«Auchan Retail вкрай здивований цими звинуваченнями, які жодним чином не підтверджені реальністю свого внутрішнього розслідування. Auchan Retail не проводить, не підтримує та не фінансує жодних «благодійних» зборів для російських збройних сил», - йдеться в заяві Auchan Retail

Однак спільне журналістське розслідування авторитетних видань Bellingat, The Insider та Le Monde говорить про зворотне. Ба більше, ЗМІ встановили, що російський Ашан ще й допомагав військкоматам набирати мобілізованих, з числа своїх працівників. Резонансне викриття не залишило осторонь українську мережу. У місцевій філії нам заявили, що не розуміють позиції кінцевих бенефіціарів.

« Компанія Ашан Україна не розділяє позицію головного офісу і ми цю позицію їм неодноразово їм доносили», - керівниця зовнішніх комунікацій «Ашан Україна» Олена Орлова

«Очевидно позиція українського топ менеджменту цих компаній є доволі слабкою , є приреченою на самому початку, якщо вони вважають, що жодним чином не можуть повпливати на рішення центрального офісу», - юрист Юрій Танасійчук.

«Це (ред: «бойкоти») відобразиться на наших заробітках, на заробітках компанії Ашан Україна. З нашого боку, я просто не уявляю  де ці можуть бути страйки? Наші співробітники працюють в Україні. Де ми маємо страйкувати? Під своїм офісом?», - керівниця зовнішніх комунікацій «Ашан Україна» Олена Орлова

«Ці дії точно законні відповідно до прав, свобод і обов’язків, які визначені конституцією України, право на такий тихий бойкот навіть у військовий час зберігається в кожного громадянина України. Висловити протест, незгоду з певною діяльністю чи бездіяльністю прийняття рішень», - юрист Юрій Танасійчук

Всього в Україні 45 магазинів мережі Ашан, де працює близько 6 тисяч людей. Водночас на Росії французька мережа налічує 240 супермаркетів. 

« Коли постане питання чисто у бізнесмена необтяженого моральними принципами чи необтяженого тими, що хтось у нього з будь-яких сторін постраждав на цій війні – він дивиться на цифри, якщо у нас проблеми з Україною, то нам простіше вийти з ринку України», - економіст Віктор Гальчинський

Політики ж наголошують, до бойкоту компаній, які надалі наповнюють бюджет агресора  необхідно залучати весь цивілізований світ.

«Називати речі своїми іменами, називати ці компанії і гучно про це говорити. Сьогодні голос України чують у світі. 3.04 + 3.19 На жаль треба розуміти, що український ринок все одно менший за російський і якщо не буде бойкоту з боку вільного світу, бо принципово важливим для цих компаній є американський, європейський ринок», - Народний депутат України Олексій Гончаренко

В умовах війни діяльність корпорацій, які продовжують сплачувати податки в Росії,  можна прирівняти до прямої співпраці з країною-агресором. В Україні низку компаній на державному рівні таки визнали спонсорами війни, але на діяльності більшості з них жодним чином це не відобразилось. На більш рішучі дії влада наразі не наважується, а західні партнери лише висловлюють засудження. Тож чи варто співпрацювати з компаніями, які фінансують російське міністерство вбивств, вирішувати кожному з нас. Обирайте з розумом продукцію, а також місце в якому здійснюєте покупки.

 

ІА "Вголос": НОВИНИ