8 листопада відбувся всеукраїнський страйк перевізників. Схоже навіть на справжню змову, бо страйкували і у Львові і у Києві, а незадовго перед тим і у Севастополі. Усі перевізники в один голос заговорили про підвищення цін на проїзд, бо, бачте пальне подорожчало і таке інше. Ніби і зрозуміло, але давайте розглянемо проблему детальніше.
Проте Київ від нас далеко і нам своя сорочка ближча до тіла. Тобто перш за все від львівського страйку постраждали львівські пасажири, які не змогли вчасно потрапити на роботу. Наші можновладці, і зокрема начальник управління транспорту та зв'язку Микола Шкурган мужньо кинулися захищати права пасажирів. За інформацією самого Миколи Івановича, перевізники мають право в односторонньому порядку збільшувати тарифи, але вони обов'язково повинні бути погоджені з ЛМР. За його ж словами, у міськраді нічого не знали про пікет.
В.о. начальника управління у справах захисту прав споживачів Михайло Сендак теж обурився і заявив, що ціна може зрости до 1,20-1,30 грн., але аж ніяк не до 1,50 грн. Обгрунтування у цього чиновника було ще простіше - "не можна потакати бажанням перевізників". Микола Шкурган теж натякнув, що вимоги перевізників є обгрунтованими, але їх потрібно погодити з ЛМР, а магістральну трасу перекривати не можна у жодному разі. Все ніби і правильно. Чиновники захищають інтереси міста і громади, але тут виникає кілька запитань. Ми спробуємо їх поставити, а наш любий читач зможе сам проаналізувати надану інформацію і зробити висновки.
Отже питання перше. Звідки пани Сендак і Шкурган знають про обгрунтованість навіть у найменшій мірі вимог перевізників. Пояснимо нашу думку. Тобі, шановний читачу, водій львівської маршрутки хоча раз видавав квиток, який по суті є платіжним документом і дає хоча б якийсь контроль за обігом коштів у транспортній сфері? Ні не давав? Ось так і у більшості пасажирів львівських маршруток. Тобто кошти не обліковуються. Ніхто не знає точні суми, які заробляють перевізники. Відповідно жодна особа, крім самих перевізників не може оцінити того, наскільки обгрунтованим є підвищення тарифу. Транспорт у Львові працює далі за планом. Тобто кожного водія власник маршруту зобов'язує за день здати певну суму, яка коливається від 300 до 600 грн, а решта собі на заробіток.
То на якій підставі сам п. Шкурган та і п.Сендак говорять про обгрунтованість підвищення тарифу. Адже вони не сьогодні народилися. Як вони можуть знати, вигідно перевізнику возити львів'ян за гривню чи невигідно, незнаючи і неконтролюючи скільки він заробляє? Чому при підвищенні тарифу має враховуватись тільки думка перевізника, який приховує реальні прибутки? На це наші чиновники не звертають увагу. Зауважують тільки, що ціни на пальне виросли. Так, погодимось. Вони виросли. Але чи настільки, щоб перевезення стали неприбутковими?
Багато з нас знайомі з економічною теорією і розуміють, що бізнес не буде функціонувати, якщо він нерентабельний. Проте рентабельність може становити 10-15 %, що є нормальним, а може і 300 %, як, на нашу думку, сьогодні є у львівському "маршрутному" транспорті. То чи дуже постраждали перевізники від підвищення цін на пальне? Ми цього не знаємо, поки транспортна система працює в тіні. Може просто варто власникам та акціонерам підприємств-перевізників трохи вгамувати свої апетити і встановити дещо нижчу рентабельність, почати видавати квитки, сплачувати справно податки? Тоді і буде економічне обгрунтування підвищення тарифів. А сьогодні все це більше нагадує змову, якому потурає чиновництво, що робить вигляд ніби не знає простих економічних законів і не знає, як функціонує транспорт у Львові. Особливо дивно з самого п. Шкургана, який за інформацією сайту ЛМР досі очолює найбільше підприємство перевізник Львівське автотранспортне підприємство 14630, а згідно неперевіреної інформації досі залишається акціонером цього підприємства.
Отож і роби висновки львівський пасажир, а чи не намагаються тебе черговий раз обдурити, прикриваючись дизпаливом. Чи може це новий проект ЛМР щодо усунення решти перевізників і збереження тільки "базових", акціями яких володіють самі чиновники? Ми цього не знаємо, а тільки припускаємо. Зрозуміло одне - поки не буде прозорої системи контролю за обігом коштів у маршрутках, не буде і економічно обгрунтованих підвищень чи понижень тарифів. Буде тільки чергова локшина на вуха львів'ян, зварена на площі Ринок
ІА "Вголос": НОВИНИ