У Львові тривають масштабні ремонти магістральних вулиць, розпочаті ще напередодні минулорічних виборів до місцевих рад. Завершення робіт відтерміновували кілька разів. Тим часом місто стоїть у заторах. Про те, у що перетворився виборчий піар Андрія Садового - у матеріалі «Вголос».

Торік у Львові напередодні місцевих виборів розпочалось справжнє «велике будівництво» у локальному масштабі. Упродовж 2020-го року стартували ремонти вулиць Шевченка, Бандери, Пекарської, Богдана Хмельницького, Орлика та інших, менших об'єктів. Проте попри обіцянки міського голови Львова Андрія Садового, ремонти затягуються. Наразі місто боргує гроші підрядникам за вже виконанні роботи, що, втім не дивно - прогнози про значні втрати львівського бюджету через пандемію COVID-19 були ще минулого року. 

Зараз ремонти більшості вказаних вулиць все ще тривають. Внаслідок перекриття одночасно кількох магістральних проїздів, до яких додався ще й раптовий ремонт колектора на вулиці Винниченка,  середмістя Львова задихається  від заторів.

У вересні трафік в місті традиційно посилюється. Зростає ділова активність, з відпусток повертаються львів'яни, а у студентів розпочинається навчальний рік. Чи встигнуть закінчити ремонти до вересня, а головне – для чого було розривати одночасно значну частину транспортних артерій міста?  Розберемо це детальніше на прикладі двох вулиць, ситуація довкола яких найгостріша з точки зору заторів - Бандери та Пекарської. 


Ремонти у борг

Масштабні реконструкції львівських вулиць були однією з обіцянок Андрія Садового перед місцевими виборами 2020-го року. Зокрема, про це йдеться в його програмі “План дій 24/7”. Проте, вже цього року місту довелось брати додаткові кредити, аби розрахуватись з підрядниками. Адже значна частина виконаних робіт за минулий рік не була оплачена. 

20 травня на засіданні ЛМР погодила кредит на 390 млн грн від державних “Укрексімбанку” та “Укргазбанку” під 11,3% та 11,58% річних. Ці кошти підуть на розрахунок з виконавцями робіт, які очікують на кошти з минулого року. На додачу до ще одного кредиту в 22 млн євро, який взяли для порятунку збиткових комунальних підприємств, це, за словами директора департаменту економічної політики ЛМР Олега Іщука, створює суттєве навантаження на львівський бюджет.

Очільниця бюджетної комісії Наталія Шелестак також заявила, що масштабні реконструкції, розпочаті ледь не одночасно торік, зараз обтяжують міський бюджет.



Коштів в бюджеті розвитку фактично немає достатньо, і по факту маємо велику проблему з його наповненням. До того ж по місту є купа незакінчених ремонтів з минулих років, по яких треба закривати борги” – говорить вона. 

 Попри літо, Львів “стоїть” у заторах 

Через масштабні ремонти одночасно кількох важливих магістралей рух транспорту у Львові значно укладений. Навіть в обід більша частина центру міста стоїть в заторах, про що свідчать данні Google maps.



Чи була гостра потреба у тому, аби одночасно перекривати для руху таку велику кількість вулиць? За словами голови транспортної комісії Ігоря Зінкевича, таке рішення створило ряд незручностей для львів’ян і було вмотивоване більше політичними, ніж інженерними обставинами.



"Мені не подобається, коли обіцяють один термін, а насправді все є по-іншому. Якщо говорити про основні вулиці, то вони перекриті нелогічно. Все-таки, це має бути шаховий порядок, щоб дати можливість місту функціонувати. Бо Львів в літній період вже потонув в корках. Я пробував спілкуватись з підрядниками й мені кажуть, що проблема в тому, що не оплатили виконані роботи. Тож виникає питання - для чого тоді починати ремонти, заганяти місто в корки, вихлопні гази та лишні витрати, коли немає можливості фінансувати”, - зауважив Зінкевич.

То чи встигнуть закінчити ремонти найважливіших об'єктів до кінця літа, як неодноразово обіцяв Андрій Садовий? Проаналізуємо на прикладі двох вулиць. 

Вулиця Степана Бандери

Довгоочікувана реконструкція вулиці Бандери розпочалась минулого року. Вартість ремонту складає 209,5 млн грн без врахування розробки проєктної документації. За умовами тендеру, роботи мали б бути виконанні до 30 червня 2021-го року. Андрій Садовий обіцяв 6 грудня 2019-го року, що ремонт вулиці буде завершений до кінця 2020-го року. Втім, безпосередньо реконструкція вулиці розпочалася лише 28 вересня 2020-го року, щодо закінчення робіт, то спочтку Андрій Садовий вже назвав - кінець серпня поточного року, а потім переніс “дедлайн” на кінець року.  Станом на зараз, в розпал робочого дня вулиця, Бандери виглядає ось так.

фото: Маріанна Попович/Вголос

 

За словами місцевих мешканців, роботи відбуваються неквапно.


Роботу оцінюю на 4. Знаю, що були нестиковки з проєктною документацією і роботу було призупинено. Потім були ще порушення і тому трішки розчарована. Думаю, що основний ремонт все ж таки закінчать до кінця року, а дрібниці потім ще дороблюватимуть”- розповіла мешканка вулиці Бандери пані Леся.

Поки ремонт затягується, але дуже добре, що його хоч роблять. Звичайно, що що є деякі проблеми та порушення, але я конкретної інформації не маю. Факт той, що вулицю ремонтують, то вже є добре, але скільки грошей пішло та чому є порушення то треба вже вивчати”, -  коментує  

мешканець району пан Юрій.

Попри довгу підготовку, реконструкція не обійшлась без прорахунків

Нагадаємо, що в процесі реконструкції вулиці Бандери стали помітними ряд проєктних помилок та прорахунків. Першими про це повідомили активісти ГО “Зручне місто”. Прорахунки проєктантів визнав, зокрема й міський голова Львова Андрій Садовий, який разом зі спеціальною комісією виїхав на об’єкт після суспільного розголосу щодо цієї проблеми. Крім того, в травні критичні проєктні помилки, які затягують реконструкцію, визнав  Андрій Білий, тодішній заступник директора департаменту ЖКГ.

З огляду на наявність прорахунків та неодноразові перенесення кінцевого терміну закінчення робіт, чимало депутатів ЛМР скептично ставляться до заяви Андрія Садового про відкриття вулиці Бандери вже цього року. Зокрема, про це наголосила у коментарі для “Вголос” Тетяна Шевченко,  депутатка ЛМР від фракції “Європейська Солідарність”.

По-перше, я боюсь, що ми не встигнемо вчасно відкрити всі ці вулиці і через одночасну реконструкцію всіх цих вулиць ми маємо страшенні корки навіть влітку. По-друге, бічні до вулиці Бандери проїзди звужують і не буде можливості виїжджати великим машинам”, - повідомила вона.

Андріан Гутник, депутат ЛМР від ВО “Свобода” у коментарі для “Вголос” зауважив, що постійне перенесення закінчення ремонту створює незручності для львів’ян та частково вводить їх в оману.

Сьогодні міський голова заявив, що знає чому на дорогах Львова так багато корків. Виявляється, що все через те, що на декількох, так званих важливих артеріях Львова проводяться ремонтні роботи. Але хотів би нагадати, що вулицю Степана Бандери почали робити перед останніми місцевими виборами, коли потрібно було міському голові показати, що вони роблять багато корисного для міста. Вони фактично розрили цю дорогу і ремонтні роботи на зимовий період майже зупинились. Тому, я думаю, що потрібно було розпочинати ремонт вже весною, але тоді потрібний був такий політичний піар крок. Чиновникам потрібно бути більш точними, та підводити львів’ян з дезінформацією про завершення робіт”, - наголосив він.

Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість І.Карпенко - Карий  «Сто тисяч» (с)

Під час підготовки до реконструкції вулиці Бандери міська влада окремо наголошувала, що більшість зелених насаджень на ній буде збережено. Зокрема, про це говорив Орест Олеськів, начальник управління транспорту ЛМР. Проте під час реконструкції робітники почали зрізати дерева. Після того, як громадськість звернула увагу на “варварів з бензопилами”, ситуацію пообіцяв взяти під свій контроль міський голова Львова Андрій Садовий.

22 червня під час брифінгу для ЗМІ на вулиці Бандери міський голова Львова заявив, що відповідальні за несанкціоновані зрізи дерев робітники будуть депремійовані, і подібних випадків більше не виникатиме. Проте у той самий день, 22 червня, робітники зрізали ще кілька дерев. Про це повідомили активісти ГО “Зручне місто” на своїй сторінці в Facebook.

Про проблему з озелененням вулиці Бандери згадав також Ігор Зінкевич, депутат ЛМР від фракції “Варта”, у коментарі для “Вголос”.

В мене дуже багато зауважень щодо реконструкції вулиць. Нераціональне використання площини, обіцянки про збереження зелених насаджень я бачу не виконуються”, - зауважив він.

Вулиця Пекарська

Триває реконструкція ділянки вулиці Пекарської, від вулиці Тершаківців до Мечникова. Роботи розпочались торік 1 вересня, і мають бути закінчені до 31 жовтня 2021-го року.

Вартість виконання робіт складає 109 мільйонів гривень. Міський голова заявив, що вулиця буде відкрита для руху вже з 1 вересня цього року. Проте станом на зараз ситуація на вулиці Пекарській виглядає наступним чином.

фото: Маріанна Попович/Вголос


Як бачите, роботи у розпалі. І так кожен день”, - зауважив місцевий мешканець у коментарі для “Вголос”.

Зауважимо, що на Пекарській також не обійшлося без зрізання дерев. Проте Олександра Сладкова, очільниця управління екології ЛМР, на своїй сторінці в Facebook запевнила, що це відбувається за планом. Згідно з проєктом реконструкції, має бути зрізане 44 дерева, натомість висадять 59 нових.

Місцеві мешканці та депутати ЛМР висловлюють побоювання щодо наслідків, які будуть в разі продовження ремонту вулиці восени. Адже на цій ділянці розташований ряд навчальних закладів (зокрема, навчальні корпуси ЛНМУ ім Данила Галицького та ЛНУВМБ імені С. З. Гжицького). Про це наголосив Андріан Гутник, депутат ЛМР від ВО “Свобода”.


Маю надію, що до кінця літа вони все ж таки відкриють вулицю Пекарську і з першого вересня, якщо не буде карантину повноцінно запрацюють навчальні заклади. Місто має всі шанси зупинитись, тому поки сприятливі умови потрібно робити все можливе, щоб  якнайшвидше закінчувати реконструкції і вже осінню львів’яни могли б комфортно пересуватись містом. Чиновникам потрібно максимально налагодити діалог з підрядниками, щоб навіть передчасно завершити ремонтні роботи”, - заявив він.

Як повідомила “Вголосу” очільниця бюджетної комісії Наталія Шелестак, депутатка ЛМР від фракції “ВАРТА”, депутатський корпус погодив все необхідне фінансування, аби розрахуватись з підрядниками та закінчити ремонти львівських вулиць вчасно. То ж наразі відповідальність за те, аби нарешті закінчити довготривалі ремонти повністю лежить на виконавчій владі Львова на чолі з міським головою Андрієм Садовим.

Всі гроші на ремонт дороги комісія виділила ще в бюджеті розвитку на початку року.Не факт, що вистачить грошей, щоб розрахуватись з усіма підрядниками, але кредити міська влада більше не буде брати. Як показує практика, всі терміни виконання ремонтних робіт порушуються, як і терміни наших виплат”, - підсумувала вона.

За словами Ігоря Зінкевича, з огляду на поточні темпи робіт на більшості перекритих вулиць, вже у вересні місто очікує транспортний колапс.

Передчуваю, що нас очікує у вересні транспортний колапс, тому що багато розпочато ремонтних робіт і є проблеми з оплатою”,- додав він.