За підсумками року туристичні компанії виходять на докризовий рівень перевезень, але поки що не доходів. За оцінками найбільшого галузевого об'єднання Асоціації лідерів турбізнесу України, зараз багато компаній працюють з мінімальною прибутковістю: вони були змушені знизити ціни після падіння туристичного потоку в 2009 році і істотно збільшити витрати – зокрема, на рекламу. Найближчим часом підвищити ціни їм буде украй складно – споживча здатність залишається низькою, визнають оператори.

Об'єм продажів туристичних послуг в літній сезон 2010 року виріс на 25% в порівнянні з минулим сезоном, повідомила  в.о. президента Асоціації лідерів турбізнесу України Олена Шаповалова. За даними асоціації, зокрема, попит на путівки до Туреччини виріс цього сезону на 15-20%, Хорватію і Болгарію – на 30%. "В результаті, вже цього року по туристичному потоку ми вийдемо на докризовий рівень", - говорить гендиректор туроператора Tez Tour Йосип Андрік.

Втім, зростання числа туристів поки що не означає аналогічного збільшення доходів операторів. Через значне падіння турпотоку у кризовому 2009 році оператори були вимушені знизити ціни – середній чек по масових напрямах зменшився на 10-15%, констатує пан Андрік. Підняти ціни не вдалося і в поточному році. "Цього року багато компаній змогли збільшити прибуток на 10-15%, але це зростання на тлі падіння доходів на 30-50% в 2009 році", - підкреслює глава компанії "Гамалія" Ігор Голубаха.

За оцінками директора з продажів і маркетингу TUI Ukraine Тараса Демури, зараз близько 90% крупних туроператорів працюють на межі рентабельності.

Одною з основних причин зниження доходів учасники ринку називають цінові війни. "Замість того щоб заробляти гроші, найбільші туроператори конкурують один з одним ціновими методами. В результаті, останні гравці ледве зводять кінці з кінцями", - говорить пан Голубаха. Конкуренцію загострюють дрібні і середні компанії, готові працювати практично в збиток, аби залишитися на ринку. "Такі компанії можуть приховувати податки і завдяки цьому отримують можливість знижувати ціни", - відзначає Демура.

Зросли і витрати компаній. Після падіння ринку в 2009 році багато операторів були змушені збільшити витрати на рекламу. "Наша компанія витратила цього року на рекламу 10 млн грн., тоді як рік тому ми практично не рекламувалися", - говорить пан Андрік. За словами директора групи компаній Kandagar Бориса Зелінського, його компанія збільшила маркетинговий бюджет на 50-70%, а фонд зарплат – на 50% у зв'язку із залученням фахівців з маркетингу.

На зимовий сезон найбільші туроператори прогнозують зростання продажів на 20%, але ціни при цьому швидше за все залишаться на рівні минулого року. "Цінову політику визначає конкуренція. У найближчий рік оператори навряд чи зможуть значно підняти ціни", - вважає Тарас Демура. На його думку, ціни на літній турсезон, на який припадає більше 60% обороту операторів, також не будуть серйозно зростати. "Ціни можуть підвищуватися внаслідок зростання купівельної здатності або рівня інфляції – наприклад, якщо дорожчатимуть авіаквитки або проживання в готелях", - сказав він.
 

 

За мтеріалами Коммерсантьwww.kommersant.ua/doc.html

ІА "Вголос": НОВИНИ