Через масштабні зливи вже не перший рік затоплює багато львівських вулиць. З огляду на кліматичні зміни, літні шторми, які пройшли над Львовом, точно не останні. Тож, чи готова зливна система міста до чергової негоди?

«Велика вода» у Львові вже, як перший сніг

Підтоплення вулиць міста через потужні опади відбулось не вперше. Зокрема, через потужну зливу місто було паралізовано 11 травня 2020-го року. 20 червня минулого року ситуація повторилась. Масштабні зливи з затопленням вулиць були у Львові також в травні та вересні 2019-го року, в серпні 2018-го року та в травні й липні 2017-го року. Крім того, в травні 2016-го року внаслідок потужної зливи підтопило частину району Сихів, а масштабні підтоплення перехрестя Сахарова-Вітовського були ще в 2015-у.

Відтак, цьогорічні масштабні зливи не є небаченим явищем, але для комунальників міста – це як перший сніг. Усі знають, що він випаде, але для них, це завжди несподіванка. Навіть якщо це трапляється у січні-лютому.

Тож не виключено, що уже найближчим часом, ми побачимо, як міський голова Львова Андрій Садовий «розганяє» з вулиць міста зайву воду. Ще ж не забули, як він прибирав узимку сніг.

Чому затоплює Львів

Серед причин щорічної «великої води» у Львові називають різні фактори. Глобальні кліматичні зміни – та обставина, на яку місто та його мешканці очевидно вплинути не можуть. Проте чому раз за разом вже багато років поспіль система водовідведення дає збій? Серед причин називають «закоркування» мережі сміттям та ґрунтом.

Про проблеми з утриманням колекторів та дощоприймачів згадав секретар ЛМР Маркіян Лопачак, коментуючи нещодавні підтоплення у Львові.

«Згадаємо бурю, яка була 3 роки тому, коли повністю затопило вулицю Вітовського. Тоді за 30 хв випало близько 28% місячної норми опадів. Цього року ми маємо на 5% більше, але ситуація все ж була менш критична у порівнянні з минулими зливами. За ці три роки частково почистили ці колектори і врахували помилки», – розповів він.
І все ж, за його словами, попри зроблені кроки, проблема роботи дощоприймачів потребує ще багато зусиль.

Проте крім питання належного очищення дощоприймачів, фахівці говорять про потребу інвестиції міста в оновлення комунальних мереж, яка конче назріла. Зокрема, з огляду на масштаби житлового будівництва у Львові – за цими обсягами місто до початку пандемії тримало перше місце.

На цьому наголосила і екпертка з питань інженерії та містобудування Алла Нижник:

«Раніше в місті було більше зелених зон, умовно тої ж трави на газонах, яка забирала більшу частину води на себе як умовний дренаж. По суті ми пожинаємо наслідки нашої архітектурно-містобудівельної діяльності останніх 15 років».

 

[media=63772,63775,63779]

Чи враховують проблеми підтоплення під час реконструкції вулиць

З 2015-го року у Львові було реконструйовано ряд вулиць, і зараз тривають роботи на багатьох об’єктах. При цьому, за словами Алли Нижник, потребу у належному водовідведенні під час ремонтів вулиць чомусь не враховують.

«Проєктування наших вулиць останнім часом викликає великі сумніви у кваліфікації авторів. Особливо бажання все здешевити та зменшити діаметри колекторів (а отже і пропускну здатність – ред.), наскільки можливо», – говорить експертка.
Про незадовільне проєктування водовідведення під час ремонтів вулиць згадав також депутат ЛМР від фракції «ВАРТА» та голова транспортної комісії Ігор Зінкевич.
«Нагадаю за вулицю Стуса, де після багатьох наших депутатських запитів такі зробили відповідні зміни, і вона більше не пливе. Але вулицю робили в 2015-2016-у роках, колектор новий ставили. І так поставили, що у 2018-2019 роках вулицю постійно топило. Це приклад того, як неправильно виконуються роботи. Але, на жаль, ніхто за це не відповів», – заявив депутат.
[media=63780,63783,63785]

Який зараз стан львівських колекторів

Засновник проєкту ExploerLviv Андрій Риштун, який разом з колегами досліджує різні ділянки львівських підземних мереж, каже що, в цілому, ситуація з ними не є тотально погана, проте окремі ділянки все ж є критичні.

«Ми спустились на 40 метрів в районі вулиці Брюховицької, і там колектор дійсно був в аварійному стані. Вже були з цього приводу депутатські звернення. Вода розмила дно, а зі стелі точаться струмки. Ви розумієте, що якщо колектор протікає зі стелі, то є загроза що він завалиться. А цей колектор до всього іншого ще й перетинає залізничне полотно», – розповів Андрій Риштун в ефірі Народного Толк-шоу на телеканалі NTA.
Скільки коштує ремонт львівських колекторів

За словами Ігоря Зінкевича, інвестиції в комунальні мережі це серйозне навантаження на бюджет, проте місто зобов’язане робити це з огляду на їх критичний стан.

«Нагадаю також за колектор на Чорновола. Це Т-подібний колектор, єдиний такий в місті, і він має працювати справно, адже стягує майже всю воду зі Львова. Він в критичному стані. У 2019-у році в нас ціла група туди виїжджала, але якихось подальших дій з боку міської влади не було. Ще у 2018-у році були перші пропозиції як виправити ситуацію. 50 млн грн на реконструкцію колектору на Торф’яній – такі цифри називала тоді Ірина Маруняк (заступниця міського голови Львова з питань ЖКГ. – Ред.). Це важко для бюджету. Але така реконструкція дає відповідь на питання, що робити з масштабними зливами», – заявив Зінкевич.
[media=63786,63788,63789]

Чому за багато років у Львові не реконструюють мережі

Голова ГО «Центр досліджень взаємодії громад» Ігор Телішевський серед причин відсутності інтересу львівської влади до ремонтів колекторів та мереж називає бажання міської влади попіаритися на «простіших» об’єктах.

«Ніхто не зацікавлений робити колектор чи підземні роботи. Це людям не покажеш. Набагато ж простіше витратити ті ж 50 млн за якусь вулицю і показати її – ось вулиця, як гарно, і гарно запрезентувати. Ми говоримо про колектори 10 років і за цей час вже з’явилися нові місця, які починає затоплювати», – повідомив Ігор Телішевський.
У ситуації з відсутністю чіткого плану реконструкції колекторів та дощоприймачів Телішевський, який був депутатом ЛМР минулого скликання, звинуватив команду міського голови Львова Андрія Садового.
«Ми разом всі працювали і готові були голосувати за відповідні рішення. Але нагадаю, що більшість в Раді мала «Самопоміч» та міський голова. І ті ініціативи, які ми пропонували, просто не набирали голосів. Тому наразі маємо такий результат», – заявив він.
Його підтримав також і депутат ЛМР від фракції «Європейська Солідарність» Володимир Гой. Він входить у бюджетну комісію і не бачив запитів від виконавчої влади на виділення коштів для ремонту колекторів. Водночас чимало їх є на погодження кредитів для проєктів, які, за словами Володимира Гоя, могли б почекати.
«Наприклад, на Сихові, ми знаємо, що є два колектори, які в аварійному стані. І якщо їх не відремонтувати, то район просто потече. Це вартує 40 млн грн, проте чинна влада не дає таких бюджетних запитів. Ми, як бюджетна комісія, готові одразу ж проголосувати і винести це рішення на розгляд ЛМР. Тому я закликаю колег до таких ініціатив», – заявив він.

ІА "Вголос": НОВИНИ