Про це йдеться в статті, опублікованій в журналі MNRAS.

"Ці міні-спіральні галактики можуть бути порталом, який веде нас у світ нової фізики, що виходить за межі стандартної моделі і її пояснень темної матерії і темної енергії. Ми вивчили 36 таких галактик, що досить для виведення статистичних висновків, і виявили зв'язок між структурою звичайної матерії, що становлять зірки і газ, і аналогічною властивістю її темної "сестри", - заявив Паоло Салуччі (Paolo Salucci) з інституту SISSA в Трієсті (Італія).

Досить довгий час вчені вважали, що Всесвіт складається з тієї матерії, яку ми бачимо, і яка становить основу всіх зірок, чорних дір, туманностей, скупчень пилу і планет. Але перші спостереження за швидкістю руху зірок в галактиках, які оточують нас, показали, що світила на їх околицях рухаються з неймовірно високою швидкістю, приблизно в 10 разів вищою, ніж вважали за розрахунками.

Причиною цього, як сьогодні вважають вчені, була так звана темна матерія - загадкова субстанція, на чию частку припадає приблизно 75% від маси матерії у Всесвіті. Як правило, в кожній галактиці приблизно в 8-10 разів більше темної матерії, ніж її видимої "кузини", і ця темна матерія утримує зірки на місці і не дає їм "розбігтися".

Сьогодні, як розповідає Салуччі, майже всі вчені впевнені в існуванні темної матерії, однак її властивості, крім очевидного гравітаційного впливу на галактики і скупчення галактик, залишаються загадкою і предметом суперечок серед астрофізиків і космологів. Більшість вчених вважає, що частинки темної матерії, так звані "вімпи", навряд чи взаємодіють з видимою матерією якось інакше, окрім як за допомогою гравітації.

Салуччі і його колеги знайшли перші свідчення того, що це не так, спостерігаючи за недавно відкритими карликовими галактиками навколо Чумацького Шляху. Ці галактики схожі за своєю формою і властивостями на Чумацький шлях, однак вони в десятки і навіть сотні разів менші, ніж наша Галактика.

Спостереження за рухом зірок усередині і на околицях трьох десятків таких "міні-галактик" розкрили незрозумілий феномен - виявилося, що форма згустків темної матерії в таких зіркових мегаполісах збігалася з тим, який вигляд мали самі галактики.

"Наприклад, якщо видима матерія в галактиці певної маси буде зосереджена в одному місці, то тоді темна матерія буде робити те ж саме. Аналогічним чином, якщо галактика буде сильно" розтягнута "і зірки в ній розташовуватимуться на великій відстані один від одного, темна матерія буде набирати схожої форми. Це дуже сильний ефект, який не можна пояснити за допомогою Стандартної моделі фізики ", - пояснює Салуччі.

Як зазначає вчений, схожі ефекти існують і в більших галактиках, однак подібний розподіл темної матерії в них пояснювали раніше астрофізичними процесами, які можна описати в межах існуючих сьогодні уявлень про будову Всесвіту. Подальші спостереження за невеликими галактиками, як сподівається Салуччі, допоможуть нам зрозуміти, як саме порушується Стандартна модель і якими властивостями володіє темна матерія.