Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду задовольнив скаргу Антимонопольного комітету щодо рішення «Укрзалізниці» вважати дизельне паливо і металеві скріплення рейок аналогічними товарами для визначення досвіду учасників тендерів.
Про це свідчить постанова суду від 17 жовтня, пишуть Наші гроші.
Судовий спір точився щодо тендеру «Центру забезпечення виробництва» Укрзалізниці 2017 року на закупівлю рейкових скріплень KПП-5 очікуваною вартістю 289,63 млн грн.
Замовник допустив до участі в аукціоні дві компанії – ТОВ «ВМ Трейдинг» та ТОВ «Авант Гарде», які пропонували скріплення виробництва ТОВ «Корпорація КРТ» нардепів Богдана і Ярослава Дубневичів. При цьому залізниця не допустила до участі в тендері єдиного в Україні на той момент конкурента заводу Дубневичів – фірму «АТ Механіка».
«Механіка» не погодилась з допуском до тендеру компанії «Авант гарде», яка на тендер по рейковим скріпленням подала довідку про поставки дизпалива. Ця довідка мала підтвердити, що «Авант гарде» має досвід виконання аналогічних угод.
АМКУ зобов’язав «Центр забезпечення виробництва» відмінити це рішення, вважаючи, що поставки дизпалива не є аналогічними для металевих рейкових скріплень.
«Укрзалізниця» в особі філії «ЦЗВ» оскаржила це рішення. Позивач, тендерний комітет якого очолює Валерій Шергін, наполягав, що трактує поняття аналогічного договору не за назвою товару, яка є предметом поставки, а за предметом договору – поставкою будь-чого. Фактично в УЗ заявляли, що вважають усі договори поставки будь-яких товарів «аналогічними договорами», незалежно від предмету поставки.
Суди першої та другої інстанцій підтримали позицію «ЦЗВ», вирішивши, що замовник сам вправі вирішувати, чим для нього є «аналогічний договір». Відзначалось також, що у тендерній документації не встановлювались вимоги в частині критеріїв обов’язкового досвіду виконання договорів поставки саме залізничного обладнання, тотожного предмету закупівлі.
Дослідивши матеріали справи, Верховний суд відмітив, що відповідно до Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 дизельне паливо має самостійний код продукції 09134200-9. Водночас, така продукція не була предметом закупівлі.
Так, договори поставки дизельного палива не могли підтверджувати наявність досвіду виконання договорів щодо поставки залізничного обладнання з кодом 34940000-8.
Врешті, колегія суддів вирішила, що тендерна пропозиція «Авант-Гарде» не відповідала умовам документації і мала бути відхилена. Так само як раніше вирішила Колегія АМКУ з розгляду тендерних скарг, задовольнивши відповідну скаргу ТОВ «АТ Механіка».
Суд також зауважив, що після відхилення пропозиції «Авант-Гарде» у процедурі залишався лише один учасник, а отже тендер мав бути відмінений. ЦЗВ відмінило торги ще у вересні 2017 року на виконання рішення АМКУ.
Постанова Верховного суду, якою були скасовані висновки нижчих судів, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Нагадаємо, «Укрзалізниця» після Майдану закуповує рейкові скріплення виключно виробництва «КРТ», постійно під різними приводами не допускаючи «Механіку» до торгів. Детективи НАБУ розслідують кримінальне провадження щодо закупівлі рейкових скріплень, і за даними проведених у його ході експертиз було встановлено, що кріплення «КРТ» не відповідають основному критерію – притискному зусиллю, яке і відповідає за надійність притиснення рейки до шпали.
ІА "Вголос": НОВИНИ