Кредити від українських банків традиційно дуже дорогі для підприємців. Значну вартість кредитів в національній та у іноземній валюті банкіри традиційно мотивують непрогнозованою ситуацією в економіці Україні – отримувачам кредитів доводиться платити за високі ризики. Та виявляється, що деякі комунальні підприємства Львова можуть отримувати безвідсоткові позики від ЛКП «Львівавтодор».

Про це йдеться у звіті про проведення державного аудиту ЛКП «Львівавтодор», який вивчає ІА «Вголос».

Широкому загалу відомо, що ЛКП «Львівавтодор» виконує функції замовника із проектування ремонтів та реконструкції вулиць міста Львова та власне виконання цих ремонтів та реконструкцій. Крім того, підприємство займається паркуванням автотранспорту, а також впровадженням автоматизованої системи оплати проїзду в міському громадському транспорті Львова.

Якщо звернутися до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, то виявиться, що основним видом діяльності ЛКП «Львівавтодор» є «Допоміжне обслуговування наземного транспорту».

Крім того, це комунальне підприємство займається наступними видами діяльності: «Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.»; «Інші види діяльності із прибирання»; «Діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки»; «Надання інших індивідуальних послуг, н.в.і.у.»; «Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; «Компонування кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; «Розповсюдження кіно- та відеофільмів, телевізійних програм»; «Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна»;
«Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування»; «Консультування з питань комерційної діяльності й керування»; «Діяльність у сфері фотографії»; «Збирання небезпечних відходів»; «Будівництво доріг і автострад»; «Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах» та «Діяльність у сфері архітектури». 

Проте, як виявили державні аудитори, цим переліком діяльність ЛКП «Львівавтодор» не вичерпується. Встановлено, що в період із  1 січня 2018 року по 30 вересня 2021 року (термін, за який проводилася аудиторська перевірка) ЛКП «Львівавтодор» уклало 12 договорів безвідсоткової позики на загальну суму 43 мільйони 119 тисяч гривень. Позичальниками виявилися три комунальні підприємства: Львівське комунальне автотранспортне підприємство № 1; ЛКП «Львівелектротранс» та ЛКП «Інститут просторового розвитку», а також Управління капітального будівництва Львівської міської ради.

Найбільшим позичальником виявилося Львівське комунальне АТП № 1 – із ним було укладено 6 договорів на загальну суму 36 мільйонів 519 тисяч гривень. На другому місці – ЛКП «Львівелектротранс» із трьома договорами на суму 4 мільйони гривень. На третьому місці – ЛКП «Інститут просторового розвитку», із яким укладено 2 договори на суму 2 мільйони гривень. Із Управлінням капітального будівництва підписано один договір на суму 600 тисяч гривень.

Як засвідчили дані аудиторської перевірки, найбільш активно безвідсотковим кредитуванням ЛКП «Львівавтодор» займалося 2019 року – у той рік розмір наданих безвідсоткових позик становив 18 мільйонів гривень. У 2020 році – на мільйон менше – 17 мільйонів гривень. У 2018 році було надано безвідсоткових позик на суму 1,6 мільйона гривень, а за 9 місяців 2021 року – 6 мільйонів 519 тисяч гривень. За період із 1 січня 2018 року до 30 вересня 2021 року позичальники повернули «Львівавтодору» 37 мільйонів 19 тисяч гривень, дебіторська заборгованість за виданими позиками станом на 30 вересня 2021 року обліковувалася в сумі 1,1 мільйона гривень.

Хто і навіщо бере кредити в ЛКП «Львівавтодор»

У 2019 році ЛКП «Львівавтодор» уклало два договори безвідсоткової позики із ЛК АТП №1 на загальну суму 17 мільйонів гривень, у 2020 році – іще два договори безвідсоткової позики на 14 мільйонів гривень, а протягом 9 місяців 2021 року – один договір на суму 5,5 мільйонів гривень. Як встановили державні аудитори, позики в основному видавалися на термін до двох місяців, проте додатковими угодами строки повернення коштів переносилися, відповідно позичальник в особі ЛК АТП № 1 користувався наданими коштами понад рік.

Один із договорів безпроцентної поворотної фінансової допомоги за № 07/10/2020 від 7 жовтня 2020 року передбачав надання ЛК АТП № 1 позики в сумі 12 мільйонів гривень, яка мала бути повернута до 31 березня 2021 року. Проте на цю дату ЛК АТП № 1 повернуло «Львівавтодору» тільки 4 мільйони гривень. А до початкового договору додатковою угодою було внесено зміни, відповідно до яких кінцевий термін погашення договору було перенесено на 31 грудня 2021 року. Станом на 30 вересня 2021 року ЛК АТП № 1 погасило позику в загальній сумі 6,5 мільйонів гривень.

Аудитори виявили, що укладені договори про безпроцентні позики передбачали виплату позичальником пені в розмірі облікової ставки НБУ в разі порушення термінів повернення позик. Проте ця пеня «Львівавтодору» позичальниками не сплачувалася.

Щодо безвідсоткових позик ЛКП «Львівелектротранс», то в аудиторському звіті не наведено інформації про порушення договірних зобов’язань перед ЛКП «Львівавтодор» цим підприємством.

Кредити для «підрядників»

Інша річ – ЛКП «Інститут просторового розвитку», яке очолює позаштатний радник міського голови Львова Олег Едвардович Шмід, який у 2015-2020 рр. був депутатом Львівської міськради від «Самопомочі» і був секретарем постійної депутатської комісії інженерного господарства, транспорту, зв'язку та житлової політики.

Як виявила аудиторська перевірка, між ЛКП «Львівавтодор» та ЛКП «Інститут просторового розвитку» було укладено договір за № 26/03/2019 від 26 березня 2019 року про надання ЛКП «ІПР» безвідсоткової позики в сумі 1 млн. грн., в т.ч. 26.03.2019 р. – 265 тис. грн.; 03.04.2019 р. – 500 тис. грн. і 18.04.2019 р. – 235 тис. грн. ЛКП «ІПР» мало повернути «Львівавтодору» ці кошти по спливу 6 місяців із дня отримання відповідних сум.

Однак, через півроку після отримання першого «траншу» ЛКП «Львівавтодор» і ЛКП «ІПР» уклали додаткову угоду № 1 до договору № 26/03/2019, відповідно терміни погашення позик були перенесені, отож погашення позики в 265 тис. грн. мало відбутися 26.11.2019 р.; позики у 500 тис. грн. – 03.12.2019 р., а 235 тис. грн. – 18.12.2019 р. Як встановила аудиторська перевірка, ЛКП «ІПР» не вклалося і в терміни погашення позики, передбачені додатковою угодою.

На рахунок ЛКП «Львівавтодор» кошти в розмірі 265 тис. грн. від ЛКП «ІПР» надійшли лише 27.12.2019 р., тобто на 31 день пізніше встановленого терміну. Так само із порушенням термінів на 24 і 9 днів відповідно повернуті суми в 500 тис. грн. та 235 тис. грн. Хоча договором між «Львівавтодором» та ЛКП «ІПР» було передбачено сплату пені у випадку невчасного повернення безвідсоткової позики, ЛКП «ІПР» цієї пені не сплачувало. Відповідно аудитори нарахували ЛКП «ІПР» 8,8 тисяч грн. пені.

Щодо договору про надання ЛКП «Львівавтодор» безвідсоткової позики Управлінню капітального будівництва Львівської міськради, то він був укладений іще 8 лютого 2018 року. Відповідно до цього договору Управління капітального будівництва отримала безвідсоткову позику на суму 600 тис. грн. терміном на один рік. Проте навіть станом на 30 вересня 2021 року ці кошти не були повернуті ЛКП «Львівавтодор».

Щодо договірних відносин між ЛКП «Львівавтодор» та ЛКП «Інститут просторового розвитку», то тут є дві цікаві особливості:

Перша із них – керівник ЛКП «Інститут просторового розвитку» Олег Едвардович Шмід, відповідно до його офіційної біографії у 2012 - 2016 рр. працював начальником відділу ведодорожної інфраструктури у ЛКП «Львівавтодор». 

Друга – ЛКП «Інститут просторового розвитку» у 2018 – 2021 рр. виступало виконавцем по низці договорів на проектування ремонтів і реконструкції вулиць, де замовником виступало саме ЛКП «Львівавтодор». Відповідно до відомостей порталу «Clarity Project», між ЛКП «Львівавтодор» та ЛКП «Інститут просторового розвитку» було укладено 26 договорів на загальну суму 19 мільйонів 456 тисяч 979 грн. 13 коп.

Зокрема, протягом 2019 року, коли ЛКП «Львівавтодор» надавало ЛКП «ІПР» безвідсоткову позику, між цими підприємствами було укладено 4 договори на загальну суму 5 мільйонів 275 тисяч 773 грн. Ці договори передбачали проектування реконструкції вулиці Чернівецької; виконання проектно-вишукувальних робіт по об’єкту «Будівництво проектованої дороги від вул. Пластової до вул. Творчої»; проектування капітального ремонту вулиці Пекарської (від вул. Тершаковців до вул. Іллі Мечникова), вул. Шімзерів у Львові» та виконання проектно-вишукувальних робіт об’єкта «Реконструкція вул. Пилипа Орлика» у м. Львові.

Щодо однієї із цих закупівель: «Виконання проектно-вишукувальних робіт об'єкта: «Капітальний ремонт вул. Пекарської (від вул. Тершаковців до вул. І. Мечникова), вул. Шімзерів» в м.Львові» відомо, що ЛКП «Інститут просторового розвитку» передоручило виконання низки проектних робіт іншим компаніям, про що у свій час писала газета «Ратуша».

Отож, цікаво, на які власне цілі ЛКП «Інститут просторового розвитку» використало кошти, отримані у якості безвідсоткових позик від ЛКП «Львівавтодор»? Чи не на оплату послуг проектувальників-субпідрядників вони пішли?

 

ІА "Вголос": НОВИНИ