Способів оптимізації податкових зобовязань підприємства існує безліч - в українському законодавстві достатньо «дірок», які дозволяють цілком легально економити на cплаті податків. Щоправда, практично не існує універсальних рецептів, як платити менше податків. Кожному підприємству потрібно виробити свою схему оптимізації податків залежно від його індивідуальних особливостей
Шукайте «дірки» в законі
Починаючи мінімізувати чи то пак оптимізувати податки, насамперед, за словами експерта журналу «Податкове планування» Богдана Демка, слід пам'ятати про те, що згідно з пп. 4.4.1 ст. 4 Закону «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000р. №2181-III всі неоднозначності та суперечності актів законодавства щодо сплати податків та зборів трактуються на користь платника податків. Цим, мабуть, і пояснюється те, що з «мінімізаторами» податковій боротися наразі важко. А далі вже, озброївшись знанням законодавства, шукайте найоптимальніший для вашої фірми варіант.
За словами Богдана Демка, оптимізувати податкові зобовязання можна за кількома напрямками: відстрочення терміну виникнення податкових зобов'язань як протягом декількох періодів, так і на який завгодно термін, передача податкових зобов'язань іншим особам - платникам податків, зменшення податкових зобов'язань.
Відтерміновані податки
Почнемо з першого напрямку. Законодавство дозволяє відтерміновувати сплату податків, а кошти протягом періоду відтермінування можна ефективно використовувати у роботі підприємства. «Навіть якщо штрафних санкцій не уникнути, - каже Богдан Демко, - це не означає, що сплачувати їх треба якнайшвидше і без будь-яких заперечень. Адже сплачувати штрафні санкції також треба оптимально, використовуючи можливості їх зменшення та відтермінування».
Скарга на рішення контролюючого органу, подана протягом десяти календарних днів, зупиняє виконання податкових зобов'язань, визначених в оскаржуваному податковому повідомленні, від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. При такому оскарженні дата сплати відтерміновується до 90 днів, а то й до 120 днів. Якщо термін розгляду скарги податковими службами буде продовжуватися, то загальне відтермінування буде ще більшим. Тим часом кошти, які мали піти на сплату податків, можна використовувати для інших потреб підприємства. Окрім цього, цілком ймовірне хоча б часткове скасування визначених податкових зобов'язань та штрафних санкцій. Можна також оскаржити дії контролюючого органу в суді, що також дає можливість відтермінувати сплату податків.
Технопарки й офшори - кращі друзі «мінімізаторів»
Реалізувати другу схему оптимізації податків можна із застосуванням підприємств-пільговиків. Суть цього способу полягає в тому, що основна податкова база «виводиться» на підприємства, які оподатковують на пільгових умовах. Наприклад, на платників податків, які застосовують спрощену систему оподаткування.
Однією зі специфічних податкових лазівок є технологічні парки, звільнені від сплати мита при ввезенні в Україну нового устаткування, обладнання та комплектуючих, а також матеріалів, які не виробляють в Україні. Суми податку на прибуток технопарки не переказують до бюджету, а зараховують на спецрахунки. Крім податкових та митних преференцій, технопарки, їх дочірні та спільні підприємства мають також значні переваги при розрахунках за експортно-імпортні операції. Вони можуть їх здійснювати в термін до 150 календарних днів, тоді як для звичайних учасників зовнішньоекономічної діяльності термін здійснення розрахунків за експортно-імпортні операції не перевищує 90 днів. При імпорті нового устаткування, обладнання, комплектуючих платники ПДВ, що виконують проекти технологічних парків, мають можливість надавати податковий вексель на відстрочення сплати ПДВ зі строком погашення на 720 календарних днів, а при імпорті матеріалів, які не виробляють в Україні - зі строком погашення на 180 календарний день з дня надання векселя органові митного контролю.
Ще одним способом зменшити розмір податків, за словами Богдана Демка, є офшори. Часто прибуток «виводять» у підприємства, зареєстровані в зонах з пільговим оподаткуванням - офшорах. Для їх використання потрібно докладно вивчити умови роботи у таких зон. Вони різні, причому законодавство в офшорних зонах змінюється часто. Як, зрештою, і ставлення до таких зон з боку українського уряду. Для використання офшорних зон важливий не лише рівень оподаткування в них, але й аналіз способів «вкладення» коштів у цю країну. Як правило, офшорні підприємства не відрізняються від звичайних місцевих фірм. Іноді виникає необхідність передачі прав на використання торгових марок, патентів, ноу-хау, технологій тощо іноземній юридичній особі з наступним їх використанням, наприклад, за ліцензійною угодою. Це дозволяє одержати від нерезидента додаткові обігові кошти, мінімізувати податки шляхом віднесення платежів роялті до валових витрат тощо. Наявність цього інструмента допомагає вирішити низку важливих проблем, наприклад, захистити активи від примусового вилучення чи податкової застави завдяки перевагам міжнародного права. При цьому досягається ще й перевага над конкурентами.
Вигоди комісійної торгівлі
Зменшити податкові зобов'язання, за словами Богдана Демка, можна за рахунок правильного укладання договорів. Наприклад, чинне законодавство надає низку пільг для виконавців довгострокових договорів (контрактів), зокрема, зі сплати податку на прибуток та податку на додану вартість. Однак, часто виконавці таких договорів не використовують наданих їм пільг або ж тягар оподаткування перекладають на своїх замовників, укладаючи договори про залучення коштів пайової участі тощо. Насправді такі пільги, якщо уміло їх застосовувати, можна використовувати для зменшення податкового навантаження не тільки на виконавця довгострокового контракту, але й на його замовника.
Найбільш ефективним, з точки зору оптимізації податкових платежів, є укладання посередницьких договорів комісії замість договорів купівлі-продажу. Договори комісії, своєю чергою, бувають двох видів: договір комісії на продаж і договір комісії на придбання. При цьому можливий як один, так і другий, залежно від того, що для продавця вигідно - покупець-нерезидент чи покупець-резидент.
Можна відзначити деякі переваги такого підходу - до комісіонера не переходить право власності на товар (у разі укладення договору комісії на продаж) чи кошти (в разі укладення договору комісії на придбання).
По-перше, у комісіонера облік товарів, отриманих за договором комісії, буде відображений тільки на позабалансовому рахунку, і операції з продажу товару не впливатимуть на валовий дохід та валові витрати. Оскільки комісіонер не ставить собі на баланс комісійний товар, відпадає проблема із залишками на складі.
По-друге, комісіонер не включає до валового доходу попередню оплату від комітента, отриману для придбання товару.
І по-третє, валовий дохід на суму комісійної винагороди виникає після виконання доручення, але це треба обумовити в договорі.
Пільги для уважних
Зменшити податкове навантаження можна також через застосування податкових пільг. Законодавством передбачено багато пільг зі сплати податків. Повний перелік пільг можна знайти у довіднику пільг, який публікується на веб-сайті ДПА України.
Насамперед варто звернути увагу на пільги з податку на прибуток підприємств. Наприклад, до складу валових витрат включають суми коштів або вартість товарів (робіт, послуг), добровільно переказані (передані) протягом звітного року до Держбюджету або бюджетів місцевого самоврядування, до неприбуткових організацій, а також юридичним особам, зокрема неприбутковим організаціям - засновникам постійнодіючого третейського суду у розмірі, що перевищує 2%, але не більше 5% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, за винятком внесків, передбачених підпунктами 5.2.17, 5.6.2 ст. 5 Закону про оподаткування прибутку підприємств.
Також уваги заслуговує податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів. Від сплати 50% податку звільняють сільськогосподарські підприємства -товаровиробники за трактори, автобуси та спеціальні автомобілі для перевезення людей з кількістю місць не менше десяти.
Широке «пільгове поле», за словами Богдана Демка, є й у податку на додану вартість. По-перше, не є об'єктом оподаткування операції з передачі майна у схов (відповідальне зберігання), а також у лізинг (оренду), крім передачі у фінансовий лізинг та повернення майна зі схову (відповідального зберігання) його власнику, а також майна, попередньо переданого в лізинг (оренду) лізингодавцю (орендодавцю), крім переданого у фінансовий лізинг. По-друге, не є об'єктом оподаткування операції з торгівлі за грошові кошти або цінні папери борговими зобов'язаннями, за винятком операцій з інкасації боргових вимог та факторингових операцій, крім факторингових операцій, якщо об'єктом боргу є валютні цінності, цінні папери,зокрема компенсаційні папери (сертифікати), інвестиційні сертифікати, іпотечні сертифікати з фіксованою дохідністю, житлові чеки, земельні бони та деривативи. По-третє, не є об'єктом оподаткування операції поставки за компенсацію сукупних валових активів платника податку (з урахуванням вартості гудвілу) іншому платнику податку. По-четверте, до бази оподаткування не включають вартість тари, що згідно з умовами договору (контракту) визначена як зворотна (заставна). І по-п'яте, від оподаткування звільняють операції з поставки послуг з перевезення (переміщення) пасажирів та вантажів транзитом через територію і порти України.
Існують пільги й стосовно акцизного збору з вітчизняних та імпортних товарів. Наприклад, не підлягають оподаткуванню вартість та обсяги алкогольних напоїв та тютюнових виробів, які призначені для реалізації магазинами безмитної торгівлі при відвантаженні їх безпосередньо українськими виробниками. Підставою для звільнення від сплати акцизного збору продукції, призначеної для реалізації магазинами безмитної торгівлі, є належно оформлена вантажна митна декларація.
Окрім того запроваджувати пільгові податкові ставки, цілком скасовувати окремі місцеві податки і збори або звільняти від їх сплати певні категорії платників, а також відстрочувати їх сплату мають право в межах своєї компетенції органи місцевого самоврядування.
Звичайні ціни допоможуть зекономити
Вигідними також є маневри зі звичайними цінами. Згідно з законодавством керівникові підприємства достатньо видати наказ про маркетингові заходи, про те, що фірма вивчає ринок і під час його вивчення проводить експеримент: удвічі знижує всі ціни на цей тиждень. І всі знижені ціни теж будуть звичайними. А вже бухгалтер повинен простежити, щоб у цей час купував товари той, кому належить.
Всі схеми мінімізації, які використовують суб'єкти господарювання, мають складатися суто індивідуально. Використання шаблонних, традиційних схем неодмінно викличе надмірну увагу з боку податкових служб.
ІА "Вголос": НОВИНИ