Попри такі показники, дороги на Львівщині все ж ремонтують. Зокрема, торік у ремонт та будівництво доріг вклали 1 млрд 155,17 млн грн. Традиційно, шляхи ремонтували за кошти з державного та обласного бюджетів, а також за гроші інвестиційних проектів. Львівщина увійшла у проект «Розвиток Карпатського єврорегіону», за кошти якого було відремонтовано дорогу Львів – Бібрка – Рогатин. Крім того, завдяки перевиконанню митних платежів область отримала 300 млн грн на дороги. За ці гроші ремонтували автошляхи Сколе – Славське, Львів – Радехів – Луцьк та Львів – Мукачеве – Ужгород. Дві останні дороги, до слова, входили в десятку найгірших в Україні.

«Вголос» з’ясував, які дороги Львівської області відремонтують у 2016 році.

280 мільйонів гривень є – доріг немає

15 березня на сесії Львівської обласної ради депутати затвердили Програму розвитку дорожньої інфраструктури та фінансування робіт, пов'язаних із будівництвом, реконструкцією, ремонтом та утриманням доріг, на 2016 рік. Програму презентував департамент дорожнього господарства, транспорту та зв'язку Львівської ОДА. За це рішення проголосувало 67 обранців.

Відповідно до програми, на перелічені в проекті рішення потреби передбачено фінансування в сумі понад 282,5 млн грн. З них майже 154 мільйони гривень скерують на ремонт доріг міжрайонного сполучення та сполучення в межах району. На резервний фонд дорожньої інфраструктури – 13,75 млн гривень. 

«Ще 100 мільйонів гривень буде розподілено порівну між 20 районами області на ремонт доріг загального користування та комунальної власності. Додатковою умовою для фінансування доріг комунальної власності є співфінансування за кошти місцевих бюджетів: для сільських та селищних рад пропонують 10-відсоткове співфінансування, а для міст – 30%», – розповів в. о. директора департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв'язку Львівської ОДА Роман Кокотайло. 

Окрім того, ця програма передбачає фінансування робіт з освітлення пішохідних переходів у межах населених пунктів у сумі 5 мільйонів гривень. Після затвердження програми Служба автомобільних доріг, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, об'єднані громади та депутати облради нададуть пропозиції про формування переліку доріг, які ремонтуватимуть у 2016 році за кошти обласного бюджету. Цей перелік буде сформовано та передано на розгляд депутатів орієнтовно в середині квітня.

Гроші з державного бюджету – скільки отримає Львівщина

Є рішення Кабінету Міністрів України про виділення 14,2 млрд грн на ремонт та будівництво доріг в Україні. Зараз, згідно із Законом «Про державний бюджет», це рішення розглядають на засіданні бюджетного комітету Верховної Ради України – там уточнюють, скільки коштів відправляти в конкретні області.

Заступник голови Львівської обласної державної адміністрації Ірина Гримак у коментарі «Вголосу» розповіла, що з 14,2 млрд грн на ремонт надійде лише половина, а решту скерують на погашення минулорічних боргів. За кошти, які прийдуть на Львівщину, планують відремонтувати дорогу Львів – Тернопіль та ще кілька невеликих відрізків у різних районах.

Митні платежі – скільки і куди

Окремим джерелом фінансування ремонту доріг є кошти від перевиконання митних надходжень з оформлення товарів. Торік, як написано раніше, для ремонту доріг на Львівщині використали 300 млн грн. Цього року в адміністрації мають амбітні плани щодо цих зборів. За словами Ірини Гримак, цю суму хочуть «дотягти» до мільярда гривень.

За ці кошти заплановано відремонтувати частину дороги Львів – Самбір – Ужгород, Броди – Червоноград, від траси Київ – Чоп до Червонограда, а також Куровичі – Рогатин.

Крім того, за гроші від митних зборів, якщо їх вистачить, облаштують верхній шар на відремонтованій у 2015 році дорозі Львів – Радехів – Луцьк.

100 млн євро від Польщі

Цьогоріч на Львівщині також планують відремонтувати шляхи, які ведуть до кордону. Для цього Україна отримала 100 млн євро кредиту від Республіки Польща, за які будуть реконструювати під’їзні дороги до митних пунктів пропуску й самі ПП. Ірина Гримак розповіла, що у план фінансування увійшли кілька об’єктів на Львівщині. Зокрема, зроблять під’їзд до переходу «Грушів – Будомєж» (відкритий 2 грудня 2013 року), який водії оминали через погану дорогу, тож він працював лише на кілька відсотків своєї потужності.

Також за гроші від Польщі ремонтуватимуть дороги в Сокальському, Яворівському та Старосамбірському районах, які ведуть до пунктів пропуску через державний кордон України «Смільниця» та «Угринів».

Концесійна дорога на Львівщині: бути чи не бути

Цього року на Львівщині може відновитись будівництво шляху, історія якого тягнеться вже другий десяток років, – концесійної дороги Львів-Краковець.

Будівництво дороги Львів – Краковець протяжністю 84,4 км розпочали ще 1999 року. Раніше планували, що дорогу будуватиме приватний інвестор, і, відповідно, вона мала стати першою платною магістраллю в Україні. 1999 року Кабмін уклав з Консорціумом «Трансмагістраль» угоду на спорудження траси Львів – Краковець, згідно з якою термін будівництва становив 5 років.

2 червня 2003 року Кабінет Міністрів України затвердив проект будівництва дороги Львів – Краковець як складової частини Третього міжнародного транспортного коридору №3 Берлін – Київ, згідно з розпорядженням якого будівництво мало завершитися через 4 роки і 9 місяців.

У січні 2009 року Львівська облрада звернулася до тодішнього прем’єр-міністра Юлії Тимошенко з проханням змінити концесіонерів автомобільної дороги Львів – Краковець. У жовтні 2010 року будівництво дороги відновила донецька «Альтком», яку пов’язують з Колесніковим, але вона також не завершила будівництво.

Проект концесії «воскресили» 2013 року. На Міжнародному економічному форумі у Трускавці в жовтні 2013 року екс-віце-прем'єр-міністр Олександр Вілкул заявив, що тендерні процедури з будівництва концесійної дороги Краковець – Львів – Броди – Рівне розпочнуться в першому півріччі 2014 року. Заявки на участь у першому концесійному конкурсі з будівництва та подальшої експлуатації нової автомобільної дороги Львів – Краковець подали дві компанії: українські представники компанії Консорціум «Концесійні Транспортні Магістралі», а також французьке підприємство «BOUYGUES».

Проте у грудні 2015 року «Укравтодор» забракував обидві заявки на будівництво першої в Україні концесійної дороги Львів – Краковець, бо вони «не відповідають умовам концесійного конкурсу».

«На жаль, Міністерство інфраструктури не оголосило повторний конкурс і про дату його оголошення не відомо. Однак Україна приєдналася до транспортного коридору «Via Carpatia» між кількома європейськими країнами, тож, можливо, питання концесійної дороги на Львівщині стане ще актуальнішим, аніж раніше», – сказала чиновниця.

За словами Ірини Гримак, Мінінфраструктури нині має позицію, що трафік автомобілів на дорогах не є достатнім для того, щоб дати можливість якісно розвиватися концесійній дорозі.

«Наша позиція кардинально протилежна, адже показовою є завантаженість автодороги Київ – Чоп. Коли увійдемо у згаданий європейський коридор, то трафік збільшиться в десятки разів, отож концесійна дорога стане повністю актуальною і ми до цього готуємося», – сказала Ірина Гримак.

Леся Бурбан, «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ