Нещодавно у Львові презентували стратегію економічного розвитку міста. Ця концепція розроблялася протягом 6 місяців за сприяння Фонду «Ефективне Управління» та міжнародної консалтингової групи «Монітор Груп». Стратегія передбачає основні напрямки розвитку міста на найближчі 5-10 років, зокрема базовими галузевими кластерами стратегії є туризм та бізнес-послуги. Про потрібність та доцільність такого бізнес-плану Вголосу розповів експерт, екс-начальник організаційно-інформаційного управління Львівської міськради Ярослав Галицький.
Розкажіть свою думку стосовно стратегії. Наскільки вона доречна і правильна?
В принципі ці кластери у Львові присутні, але це не є новина. Ще з 1999 році були перші стратегії міста. Про це говорив на презентації Петро Мавко з Західноукраїнського ресурсного навчального центру. Стратегіями займалися і мер Куйбіда, Буняк, а тепер Садовий цим займається. На жаль немає спадковості влади, кожен починає робити свій велосипед. Якщо ці кластери в Буняка і в Куйбіди просто називалися галузями, то тут вони називаються кластерами. Мене як мешканця непокоїть те, що іде завершення третього року каденції міського голови, на наступний рік вибори і, на жаль, його каденція закінчується такою ж паперовою стратегією, за якою на жаль не вбачається черга з інвесторів Львова. Я невпевнений, що вона може бути розпочата. На скільки я зрозумів, є одинокі підприємства, які хочуть бути присутні в цих кластерах. Але я не побачив нових гравців.
В 2006 році я був одним з організаторів зустрічі всесвітньо відомої фірми McKinsey з мером Садовим. Фахівці приїжджали з Варшави. В зустрічі брали участь і депутати. Але візит нічим не закінчився. Ця компанія зрозуміла, що міський голова не був готовий до співпраці. Можливо через те, що він був лише півтора місяці на своїй посаді. Він їм не надав впевненості в тому, що місто Львів є надійним партнером.
Чому саме McKinsey запросили? Це фірма, котра робить тільки успішні стратегії для міст. Вони зробили успішні стратегії для низки міст, котрі є близькі до нас. Серед них, наприклад, Лодзь, що знаходиться в центрі Польщі. Це було депресивне місто, де проживало 850 тис. мешканців. Там «померла» легка промисловість, і місто перетворилось на депресивне.. Завдяки тому, що вони запросили McKinsey, Лодзь отримав успішний бізнес-план, стратегію. Результатом цього стало 80 потенційних інвесторів. Черга у 80 інвесторів (!), котрі мали портфелі з інвестиціями від 250 млн. USD кожен. Я не побачив в роботі Монітор Груп, що є потенційні інвестори, крім декількох місцевих. В Лодзі, за короткий період, появився міжнародний аеропорт. Там знімаються Голлівудські та європейські фільми. Це робиться на фаховому рівні. «Монітор Груп» – це бізнесова структура, але вперше я про неї почув лише зараз.
В нас ситуація така, що кожен робить свій фундамент. За часів незалежності було 4 мери. Завданням перших було розбудити національну свідомість. Ну але Куйбіда, Буняк, Садовий – це мери, коли національна свідомість вже була. Вони мали б відштовхнутися від фундаменту, а ми спостерігали, що кожен ламав фундамент, який зробив попередник і будував свій будинок. Виявляється, що до кінця каденції кожен встигає зробити лише фундамент. Ніхто не може зробити цього будинку. Я боюся, що ситуація буде така ж сама, але фінансовий потенціал та ресурси у нас вже менші. Цей фундамент є тонший. На ньому вже не можна побудувати великого будинку, оскільки ресурси не є безмежні.
Цю стратегія теж можуть не впровадити в життя?
Ця стратегія може знов просто залишитися на папері без відповідної реалізації. Це мене турбує. Крім знайомих, котрі мають свій бізнес у Львові, я не побачив нікого, хто є з новими фінансовими ресурсами. Проте вже на стадії оголошення цієї стратегії, ми б мали чути, наприклад, про JP Morgan та ін.. Вже хтось мав би «вимальовуватися». Крім СКМ Ахметова і львівських структур, я нікого не бачу.
Попередні концепції також говорили про розвиток туризму. Коли зробили SWOT аналіз Львова, то було створено відділ туризму в міській раді. Почалася промоція міста. Можливо про це широко не говорилося. Проте про туристичний ухил Львова відомо вже 10 років і нічого не відбувалося. Треба визнати, що за каденції мера Садового центральна частина міста змінилась стала привабливою для мешканців та гостей (наприклад: Площа Ринок, тут можна побачити спадковість влади; проект реконструкції площі та планування бюджетних витрат було розроблено попередниками, а пан Садовий це реалізував).
Стратегії стратегіями, але потрібно вже переходити у більш реальну площину. А реальна площина – це портфельні інвестори, котрі приходять з певними квотами інвестицій. Вони дивляться на стратегію, котра повинна бути наповнена цифрами, наприклад, податкові канікули, чи відтермінування якихось платежів тощо. На даній презентації я таких пропозицій не побачив.
В самій стратегії згадується про створення агенції сприяння інвестиціям та про необхідність стимулювання інвесторів. Можливо за наступні сім місяців їхньої роботи буде розроблено чіткіший план залучення інвесторів до Львова?
Я надіюся на це. Однак в попередніх концепціях також розроблялися механізми залучення інвестицій, але нічого не відбувалося.
Сьогодні засторога є така, що потрібно активно залучати. Треба віднайти ці канали. Надіюся, що «Монітор Груп» є експертом в пропозиції своїх стратегій, до яких прислухаються інвестори, і вони зможуть зробити чергу з інвесторів. Три-чотири інвестори – досить мало. Має бути дійсно черга. Інвестори повинні побачити запропоновану перспективу розвитку своїх інвестицій і прийти до Львова.
Сьогодні в нас виникла така ситуація, що закордонні інвестори, котрі інвестували у банки тощо, забрали свої кошти, щоб вирішувати власні проблеми з фінансовими ресурсами за кордоном. Вимилися кошти, котрі крутилися тут у бізнесі. Зараз потрібні серйозні аргументи, для вирішення проблемних речей, наприклад, аеропорту. Потрібно спрощувати механізми інвестування в місті. Ні для кого не секрет, як тривають процедури купівлі земельної ділянки і освоєння. Тобто скільки людям потрібно позбирати дозволів, пройти низку дозвільних процедур і при тому, що до багатьох з них місто не має жодного стосунку: санепідстанція, пожежники та ін.. Якщо подивитися скільки коштують ці погодження, то це дорівнює вартості обладнання цього бізнесу (технікою, оргтехнікою, ремонт тощо).
Під час презентації стратегії прозвучала пропозиція стосовно того, щоб погодженнями у службах тощо, займалася міська рада, а інвестора за це «голова не боліла». Наскільки ймовірне впровадження цього?
Це було б добре. Але, скажімо, в міській раді вже є дозвільний офіс, котрий протягом десяти днів має дати вмотивовану відповідь або дозвіл. Проте, якщо взяти робочу документацію, то людям потрібно отримати від 34 до понад 70 підписів, дозволів. Це доволі серйозний процес. Якщо б це залежало від міської ради, то можна було бути спокійним. Але наше законодавство відрізняється від європейського. Багато повноважень є у відомствах: пожежне відомство, міліція, санепідстанція, екологія. Це все в різних міністерствах, які не підпорядковуються місцевому самоврядуванню.
Якщо повернутися знов до Польщі, то такі речі є вже в повноваженнях міських рад. Навіть такі банальні речі як реєстрація автомобілів; реєстраційні номери видає міська рада. В принципі це також доходи міського бюджету. В нас, на жаль, всі доходи збирає Київ, а потім роздає. Все залежить від вміння міста лобіювати свої питання.
Крім того, в нас ще присутня така річ, як благодійний внесок. Вирішуючи свої справи, його потрібно заплатити. Це також має свої негативні наслідки. Оскільки люди, котрі розраховують свій бізнес-план не можуть передбачити цих внесків.
Попередні програми, котрі розроблялися, взагалі не включені в нову стратегію економічного розвитку Львова, чи все-таки якісь речі там перетинаються?
Я не почув, щоб їх хтось аналізував. «Монітор Груп» це свого роду аудитор. Коли приходить аудитор на фірму він дивиться, що ж було зроблено попередньо, чи є помилки чи ні. Подібне питання було задано одним з гостей презентації, але я не почув відповіді на нього. Я так зрозумів, що все зроблено з чистого листка.
Проте програми в багатьох речах подібні. Можливо по різному розставленні акценти. Хотілося б, щоб цей багаж був використаний і все перейшло вже у предметну площину, якщо дійсно бізнес-план є, бо на презентації я побачив лише висвітлення кластерів і приблизної кількості нових робочих місць.
Варто, щоб місто поширило цю стратегію серед зацікавлених громадських організацій або серед підприємств. Це також є потенційні клієнти і продавці цієї ідеї.
Яка ваша думка стосовно структури, котру вони пропонують: створення Органу конкурентноспроможності та робочих груп кластерів, що співпрацюють з виконкомом і обласними організаціями?
Взагалі, чим більше рівнів, тим гірше працює структура. На мою думку варто зробити якомога менше рівнів: два, а максимум три. Я б ще запропонував людей з робочих груп включити в члени виконкому. Вони «варяться» в тих робочих моментах і відразу приймають рішення. Не потрібно десь додатково зустрічатися і обговорювати питання.
Якщо мер Андрій Садовий залишиться на своїй посаді на ще один термін, то є більше шансів, що ця стратегія буде реалізована?
З точки зору міського голови, то це хороший крок, і я бачу у Європі багато мерів, які керують містами 2-4 каденції. Тоді є стабільність досягнення цілей. Але громадськості потрібно дати більше даних. Ми, як громадяни цього міста, можемо робити хорошу рекламу цієї ідеї. Кожен з нас є дипломатом, адвокатом своєї країни. Кожен може подати цю стратегію в конкретні руки.
Більше шансів буде, якщо цей документ стане загальнодоступний. Можна б було оглянути певні цифри, преференції описані в ньому.
Але міській раді напевно доведеться показувати, як вона виконує цю програму. Фахівці, «Монітор Груп» і Фонд «Ефективне управління», недаремно старалися і розробляли стратегію. Мабуть прийдеться звітувати по тому, що вже зроблено. Чи вони можуть просто розробити концепцію, отримати кошти і поїхати?
Я, коли слухав доповідача (партнера консалтингової компанії «Монітор Груп»Ендрю Сворта – ред.), то в мене склалося враження ніби він просто читає презентацію. Тобто ніяких додаткових даних не було: те, що ми могли бачити на екрані переповідали нам. Хоча, переважно є так, що лектор розказує додаткову інформацію до своєї презентації. Уточнюючі питання, котрі задавалися людьми отримували недостатню відповідь.
Сама ж робота, котра стосується стратегії розвитку міста схвальна. Проте це подібне на довгостроковий піар. Лишається півтора року, тож потрібно щось зробити, щоб це допомогло перескочити в іншу каденцію. Не видно конкретних інвесторів. Серед людей, котрі пропонуються на голів робочих груп кластерів, всюди присутні функціонери міської ради. Серед підприємців я побачив лише авторитетних підприємців Марка Захріна та Олексія Скрипника.
Якщо наступні місяці ми не побачимо реалізації цього проекту, то це просто піарний хід.
ІА "Вголос": НОВИНИ