У шести закладах охорони здоров’я Львівської області – Турківській центральній районній лікарні, Боринській комунальній міській лікарні, районній лікарні №1 смт Меденичі, Дрогобицькій райлікарні №5, Жидачівській та Городоцькій ЦРЛ - немає рентгенівського обладнання. Тобто, обладнання там є, але вже багато років стоїть опломбоване і проводити рентгендіагностику пацієнтів неможливо. У Турківському районі, де всього є п’ять рентгенапаратів, три – опломбовані.
Почалося все у 1999 року, коли посадовими особами Турківськаї ЦРЛ без дозволу органів держасанепідемнагляду та будь-якої документації було придбано у ПП «Аргус» і встановлено в лікарні рентгенодіагностичний апарат 1976-1978 рр. випуску, який не має свідоцтва про державну реєстрацію.
З 2001 року виготовленням та постачанням у медичні заклади рентгенівського обладнання займається Закрите акціонерне товариство «Укррентген».
У 2004 році без дозвільних документів було встановлено флюорографічний апарат у поліклінічному відділенні Турківської ЦРЛ та рентгенапарат у Городоцькій ЦРЛ, а також, без узгодження з органами держсанепідемнагляду, проведена модифікація рентгенапарату у Боринській МЛ.
У 2005 році посадові особи Дрогобицького територіального медичного об’єднання, незважаючи на заборону Львівської обласної СЕС, придбали комплектуючі для проведення капітального ремонту двох рентгенівських апаратів.
У 2006 році під виглядом капремонту застарілого рентгендіагностичного апарату головний лікар Жидачівської ЦРЛ придбав, знову ж таки, без будь-яких дозвільних документів новий рентгенапарат.
Львівська обласна санітарно-епідеміологічна служба, яка не видавала вищеназваним закладам дозволів на придбання, модернізацію й капітальний ремонт рентгенівських апаратів, відмовила у видачі дозволів на право їх експлуатації. Підставою для відмови стало те, що вказане рентгенобладнання не пройшло відповідні випробування і на нього не були виготовлені наступні документи:
- висновок Державної санітарно-епідеміологічної експертизи згідно наказу МОЗ України №247 від 09.10.2000р., ст.11 Закону України „Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення";
- технічні умови, складені відповідно до чинних технічних умов, погоджених з закладом державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ України згідно пп.11.23, 11.1, 9.5.3 ДСП 6.177-2005-09-02 „Основних санітарних правил забезпечення радіаційної безпеки України", ГОСТ 26140-84 „Аппараты рентгеновские медицинские";
- свідоцтво про державну реєстрацію виробу медичного призначення Державного департаменту з контролю за якістю, безпекою та виробництвом лікарських засобів і виробів медичного призначення, згідно наказу МОЗ України №229 від 26.09.2000р.
- сертифікат відповідності Держспоживстандарту України.
Відповідно до листів слідчого відділу Управління Служби безпеки України у Львівській області від 19.02.2008 та від 02.04.2008, Державною службою медичних засобів і виробів медичного призначення було проведено перевірку поставленого ЗАТ «Укрренген» рентгенівського обладнання в даних медзакладах.
Згідно висновків Держслужби (протокол Ради з питань державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення від 16 травня 2008 року №8), рентгенівський діагностичний комплекс «Хіроскоп-7» та флюорографічний апарат «Сіромета-7», які знаходяться у Турківській ЦРЛ, можуть використовуватися за призначенням після надання відповідних дозвільних документів, а «Модернізований рентген-діагностичний апарат АРД-2» у Боринській КМЛ, у зв’язку з невідповідністю сучасним вимогам, експлуатувати неможливо. Не може також використовуватися за призначенням рентгенівський апарат АРД-2 у Жидачівській ЦРЛ та модернізований апарат РУМ-10 у районній лікарні №5 м.Дрогобич. Комплекс рентгенівський діагностичний «Укррентген-1», що знаходиться у Городоцькій ЦРЛ та «Укррентген -1-3-S» у районній лікарні № 1 смт Меденичі може використовуватися за умови надання відповідних дозвільних документів. Тобто, три з семи рентгенапаратів не можуть використовуватися за жодних умов (!).
ЗАТ «Укррентген»
ЗАТ «Укррентген», яке виконувало роботи з заміни та продажу рентгенівського обладнання у всіх вищеназваних лікувальних закладах, не мало відповідних дозвільних документів, необхідних для провадження такої діяльності.
У виданій підприємству Державним управлінням екології та природних ресурсів у Львівській області ліцензії на право використання джерел іонізованого випромінювання (ДІВ) серії ЯРБ-2 №000059 від 18.07.2005 р. в частині переліку ДІВ, які ліцензіат має право використовувати, апарати типу АРД не числяться, а ліцензія серії ОB №000126 від 28.05.03р. Державного комітету ядерного регулювання України (ДКЯРУ), видана вказаному підприємству на право провадження діяльності з виробництва джерел іонізуючого випромінювання (р.2.Особливі умови та правила провадження діяльності), дає дозвіл на виготовлення лише рентгенівського діагностичного обладнання "Комплексів рентгендіагностичних "Укррентген-1","Укррентген-1-2", "Укррентген-1-3" та придбання комплектуючих для виготовлення зазначених установок.
У грудні 2007 року Ліцензійна комісія ДКЯРУ зупинила дію виданої ЗАТ «Укррентген» ліцензії серії ОВ №000391 на право провадження діяльності з виробництва ДІВ, у зв’язку з невиконанням ЗАТ «Укррентген» умов ліцензії та порушенням ст.25 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
У 2008 ЗАТ «Укррентген» звернулося в Міністерство охорони здоров’я України з листом стосовно проведеної модернізації рентгенівських апаратів та отримання дозвільних документів. Ці питання розглядалися 26 червня 2008 року на нараді у заступника Міністра Зиновія Митника.
З протоколу наради: «У ході наради з'ясувалося, що ЗАТ «Укррентген» проводив модернізацію (модифікацію) старих рентгенівських апаратів без наявності відповідної ліцензії. Деталі, вузли та блоки, які використовувалися при виготовленні або модернізації рентгенівського обладнання, були від різних виробників, застарілі. Відсутня технічна документація, а саме: технічне завдання на модернізацію (модифікацію) для рентгенівських апаратів одиничного виробництва. Наявна технічна документація не зареєстрована в установленому порядку. Відсутні паспорти (настанови з експлуатації) на вищезазначене обладнання. Поставлене рентгенівське обладнання не має сертифікатів відповідності Держспоживстандарту України. Згідно висновків Державної служби лікарських засобів і виробів медичного призначення (протокол Ради з питань державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення від 16 травня 2008 року №8) не можуть використовуватися за призначенням комплекси рентгенівські діагаостичні, які змонтовано в Боринській КМЛ, Жлдачівській ЦРЛ, районній лікарні №5 м.Дрогобич. Можуть бути використані в медичній практиці рентендіагностичні комплекси, які змонтовано у Турківській ЦРД, РЛ смт.Меденичі, Городоцькій ЦРЛ та флююрографіний апарат «Серіомета-7» у Турківській ЦРЛ».
З моменту свого заснування у 2001 році товариство, у непристосованому для цього приміщенні, «виготовило і модернізувало», а потім реалізувало медичним закладам м. Львова та Львівської області понад десять рентгенівських апаратів, загальною вартістю близько 10 млн. грн.
Засновниками ЗАТ«Укррентген» є 2 фiзичнi особи - Косенко Сергiй Іванович, він же генеральний директор, та Качмар Ярослав Орестович, він же член спостережної ради.
Ходять чутки, що сьогодні пан Качмар є радником заступника голови Львівської ОДА Ярослава Кашуби.
Суди
У 2008 році спецпідрозділом із боротьби з корупцією та організованою злочинністю управління СБУ у Львівській області за фактом розтрати майна в особливо великих розмірах з боку посадових осіб вищеназваних медзакладів шляхом зловживання службовим становищем було порушено кримінальну справу за ч.5 ст. 191 Кримінального кодексу України.
Станом на сьогодні у Господарському суді Львівської області знаходиться на розгляді 6 справ за позовом прокурора, позивачами у яких виступають Головне управління державного казначейства України у Львівській області та Львівська обласна санітарно-епідеміологічна служба, а відповідачами – Городоцька ЦРЛ, Турківська ЦРЛ, Боринська КЛМ, РЛ №1 смт Меденичі, РЛ №5 м. Дрогобич та ЗАТ "Укррентген".
А 11 грудня 2008 року Господарський суд Львівської області виніс рішення у справі, відповідачами в якій виступала Жидачівська ЦРЛ та ЗАТ «Укррентген». Прокурор вимагав: а) визнати недійсним договір, укладений 27 березня 2006 року між Жидачівською центральною районною лікарнею та Закритим акціонерним підприємством "Укррентген" на виконання робіт з капітального ремонту рентгенівського апарату, як такий, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства; б) зобов'язати ЗАТ "Укррентген'' повернути Жидачівській ЦРЛ кошти в сумі 498 тис.грн.; зобов'язати Жидачівську ЦРЛ повернути ЗАТ "Укррентген" агрегати та комплектуючі, отримані за договором.
Суд постановив, що Головне управління державного казначейства України у Львівській області є неналежним позивачем у даній справі. Оскільки перерахування коштів за договором відбулося на підставі відповідного рішення Жидачівської ЦРЛ, через відповідні фінансові органи держави, а саме - Головне управління державного казначейства України у Львівській області, то воно не може бути позивачем, оскільки право його за договором не порушено.
Таким чином, суд виніс рішення залишити позов у цій частині без розгляду.
Суд прийшов до висновку, що вимога прокурора про визнання недійсним договору між Жидачівськрю ЦРЛ і ЗАТ «Укррентген» не можу бути предметом позову і у цій частині позову вирішив провадження у справі припинити.
У частині вимог прокурора про застосування наслідків недійсності правочину - договору, які передбачені ст. 208 Господарського кодексу України, а саме: зобов'язати ЗАТ "Укррентген" повернути Жидачівській ЦРЛ кошти в сумі 498 тис.грн.; зобов'язати Жидачівську ЦРЛ повернути ЗАТ "Укррентген" агрегати та комплектуючі, отримані за договором, - відмовити, у зв’язку із порушенням строків застосування адміністративно-господарських санкцій, визначених статтею 250 ГК України.
Залишається тільки здогадуватися, на скільки часу затягнеться розгляд справ по Боринській КМЛ, районній лікарні №5 м.Дрогобич, Турківській ЦРД, районній лікарні №1 смт. Меденичі та Городоцькій ЦРЛ і якими будуть рішення суду.
З ухвали Господарського суду Львівської області від 12.02.2009р. ( спр. №31/205)
«Для надання сторонам можливості врегулювати спір в добровільному порядку, розгляд справи судом відкладено».
Коментар
Ігор Колянчиков, завідувач радіологічним відділом Львівської обласної санітарно-епідеміологічної станції:
Ці рентгенапарати є джерелами іонізуючого випромінювання і вважаються особливо небезпечним обладнанням. В Україні роботу з таким обладнанням регулюють два органи – Держсамепідслужба МОЗ і Державний комітет ядерного регулювання. На сьогодні ДКЯРУ відкликало ліцензію ЗАТ «Укррентген» на виробництво ДІВ. Нашого дозволу на виробництво вони взагалі не мали. А без дозвільної системи цих двох органів ДІВи не те що виробляти, а ні транспортувати, ні відкривати, ні купувати не можна.
Згідно з держстандартами, рентгенапарати піддаються тільки поточному ремонту, який не може тривати більше 24 годин. Такого поняття, як капітальний ремонт чи модернізація, там взагалі немає. І коли ми почали пояснювати ЗАТ «Укррентген», що вони займалися не капітальним ремонтом, а виробництвом, вони поїхали в Київ і виробили собі нову ліцензію у Держкомітеті ядерного регулювання, яку потім він же і відмінив. А санепідемстанція Львівської області дозвільних документів ЗАТ «Укррентген» взагалі не давала, тому що вони влаштували це «держвиробництво» в житловій квартирі на вул. Зеленій, 17/1. Тобто, на сьогодні немає у них ні ліцензії, ні відповідних дозвільних документів, ні відповідного приміщення, ні працівників.
Ця справа, по суті, тягнеться вже 10 років, відколи ПП Аргус у 1999 році продало Турківській ЦРЛ рентгенапарат і швиденько ліквідувалося. Документів на цей апарат немає до сьогодні.
Тут немала вина головних лікарів цих медзакладів. Вони порушили закон, купуючи обладнання підвищеної небезпеки без нашого дозволу і без дозволу обласного управління охорони здоров’я.
Щоб купити апарат, треба пройти всі тендери. А на участь у тендері треба подавати сертифікати, свідоцтва та інші документи. Оскільки у ЗАТ «Укрренген» цих документів немає, вони, щоб не проходити тендери, понаписували в договорах «капітальний ремонт». От стоїть у районі рентгенівський апарат; вони кажуть, що це капітально відремонтований апарат певної моделі. А в цьому апараті немає жодної комплектуючої цієї моделі, він складений з різних запчастин. І кожен з таких гібридів обійшовся районному бюджету у 400-700 тис. грн.
Косенко Сергiй Іванович, генеральний директор ЗАТ "Укррентген"
Це звичайнісінький тиск на суд, бо ще 2 судові засідання мають відбутися 3 березня 2009 року. Всього судів було 5, а не 6. З них 3 – залишили позов без розгляду. 2 суди, що мають відбутися 3 березня, також залишали на попередньому засіданні без розгляду. Але адвокат ЗАТ «Укррентген» наполіг на тому, щоб, взагалі, відмовити в позові, тому чергове засідання перенесли на 3 березня.
Окрім того, хотів би наголосити, що на згаданій нараді в МОЗ України ЗАТ «Укррентген» було лише рекомендовано привести документацію до норм законодавства, яке, до речі, постійно змінюється і є доволі розпливчастим.
Не встигли ми приступити до доробки документів, як прокуратура з подачі СБУ та санстанції подала 5 судових позовів до Господарського суду, які повністю паралізували підприємство, що й так перебувало через дії СБУ 3 роки в стагнації.
Отже, було не до документів. Судові засідання тривали вже більше півроку. Ділова репутація підприємства була повністю підірвана, підприємство вже майже 2 роки ніде не зареєстроване і персонал звільнено. І зараз, не зважаю чи на те, що фактично усі суди ЗАТ «Укррентген» виграло, працювати підприємству вже немає змісту. Тому воно в теперішній момент перебуває на стадії ліквідації.
Разом з тим, якщо завдання по ліквідації підприємства ( я не кажу ким, просто завдання) фактично виконане і висококваліфікований інженерний персонал поповнив лави безробітних, не бачу перешкод для санстанції видати санітарні паспорти та санітарні дозволи на рентгенкабінети та функціональне і комплектне рентгенобладнання, яке пройшло усі стадії випробовувань, в тому числі і з боку санстанції. Підкреслюю, що це рентгенобладнання повинне приносити користь хворим, а не простоювати через амбіції санстанції. Тим паче, що під час цієї кризи, яка зараз є в Україні, в найближчі роки годі сподіватися на якісь нові закупки медичного обладнання.
З тисячі документів на свою користь, які вже добре знає СБУ, прокуратура і суд, надаю лише копію листа з МОЗ України, в якому рекомендовано, а не наказано привести документацію до існуючих норм на сьогоднішній день (справа в тому, що згадане рентген обладнання було поставлене 3-5 і 8 років тому).
ІА "Вголос": НОВИНИ