Щороку кількість автомобілів у Львові зростає. Але історично склалося так, що вулиці нашого міста абсолютно не пристосовані до цього. В результаті, маємо безперервні затори в центрі, запарковані на тротуарах автомобілі та відсутність паркомісць навіть на платних паркінгах. Все це для львів’ян – вже зовсім не новина, а звичайнісінька буденність.

Що не так із паркуванням у Львові, чому у місті досі немає довгообіцяних міською владою підземних паркінгів та чому платні паркомісця виявились не зовсім ефективними, розбиралась журналістка ІА «Вголос». 

У 2021 році Соціологічна група «Рейтинг» провела щорічне опитування українських громадян щодо органів місцевого самоврядування та надання ними комунальних послуг. Рейтинги міст України формували на основі різних критерій, серед яких – рівень паркування.

Відтак, згідно з результатами дослідження, 34% опитаних львів’ян вважають, що міська політика в сфері паркування є жахливою, і лише менше 1% мешканців міста має протилежну думку.

І це закономірно, оскільки причин скаржитися на рівень паркуваня у місті у львівян є справді вдосталь.

Для початку – трішки цифр

Вже не перший рік у львівському інфопросторі обговорюють проблему мобільності. Фахівці б’ють на сполох: з кожним роком кількість зареєстрованих засобів пересування у Львівській області, а, зокрема, і у Львові, збільшується.

Кількість автовласників й справді зросла. Зокрема, як йдеться у дослідженні інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting, у 2021 році на кожну 1 тисячу жителів Львівської області припадає біля 200 автомобілів. У 2012 році ця цифра була значно меншою – 103 авто на 1 тисячу мешканців Львівщини.

До слова, станом на 1 серпня 2021 року населення області становило 2 486 385 мільйонів, тобто 497 277 із них – автовласники. А це – приблизно  20% від усього населення Львівщини.

Крім цього, у 2021 році КУ Інститут міста та ЛКП «Львівавтодор» за підтримки Німецького товариства міжнародного співробітництва у Львові провели соціологічне дослідження про мобільність у Львові. Згідно з ним, у 2021 році 38% львів’ян мають власний автомобіль. До слова, за два роки кількість автовласників у місті збільшилась на 4% (2019 рік – 34%).

Також, за результатами цьогорічного соціологічного дослідження, 48% опитаних підтвердили наявність одного автомобіля у сім'ї. Ще 11% опитаних зазначили, що мають два автомобіля. У той ж час, у 2019 році, 43% львів’ян підтвердили наявність одного автомобіля у сім’ї, і 11% – двох.

Водночас, така велика кількість автомобілів перевищує наявні місця для їх паркування.

Зокрема, за даними заступниці міського голови з питань житлово-комунального господарства Ірини Маруняк, станом на вересень 2021 року у Львові є 188 паркувальних майданчиків із загальною кількістю у 4786 паркомісць. Із них 56 договорів на 1434 паркомісця  має ЛКП “Львівавтодор”.

Крім цього, вона додала, що два місяці тому відбувся конкурс на додаткове облаштування у Львов 85 паркінгів.

Однак, зрозуміло, що такої кількості паркомісць недостатньо, аби врегулювати проблему.

Звідки у проблеми «ростуть ноги»?

Найбільше від проблеми з паркуванням страждає центр міста, оскільки саме туди зазвичай направляється основний потік транспорту. Як наслідок, все практично завжди «стоїть», а будь-які спроби припаркувати свою автівку тут завершуються для автовласників поразкою.

Зрозуміло, що першочергово вулиці центральної частини міста не проєктувалися під таку велику кількість автомобілів. Але, водночас, є питання й до міської влади, яка вже роками годує львів’ян обіцянками змінити ситуацію, покращити мобільність міста та зробити його максимально зручним для водіїв.

Якісь кроки зроблені таки були. Зокрема, з 2011 року у Львові запровадили діяльність платних паркінгів. Вони, ніби то, мали б істотно скоротити кількість транспорту в центрі. Але й це виявилось не зовсім ефективним рішенням.

Львів розділено на 5 зон паркування

Зокрема, деякі автомобілісти залишають власні авто на платних паркувальних майданчиках упродовж усього дня, таким чином, нераціонально використовуючи міський простір. Навіть збільшення вартості паркінгів не допомогло: водії, так чи інакше, змушені заїжджати в центр і десь залишати своє авто.

Крім цього, через відсутність паркомісць, або ж, через небажання платити, деякі автовласники продовжують паркувати автомобілі в невстановлених для цього місцях, перегороджуючи таким чином тротуари та проїзну частину міста.

Підземні та багаторівневі паркінги. Дочекаємось чи ні?

Міська влада наче й продовжує шукати інші способи, аби покращити рівень паркування у місті, однак нерідко все це завершується лише словами. Зокрема, питання будівництва у Львові підземних паркінгів обговорюється вже давно, але відкладається роками. Так, чинний міський голова Андрій Садовий вже неодноразово заявляв про таку ідею у своїх передвиборчих обіцянках.

Зокрема, у передвиборчій програмі «Львів-2020» Андрій Садовий сказав, що планує збудувати 3 підземних та багаторівневих паркінги у місті. Однак минув час і жодного підземного паркінгу львів'яни так і не побачили. 

Передвиборча програма Андрія Садового "Львів-2020"

Ідея збудувати підземний паркінг на площі Петрушевича з'явилася ще у далекому 2017 році. У 2020 році мерія таки почала робити перші кроки до його будівництва. Планувалося, що паркінг матиме два рівня та вміщатиме 340 автомобілів. Утім інвестора так і не знайшли. 

Другий підземний паркінг, будівництво якого пообіцяв львів'янам Андрій Садовий, –  паркінг на площі Двірцевій. Його мали збудувати у межах реконструкції площі. Утім, знову ж таки, інвестора не знайшли, а площу на деякий час вирішили замостити плиткою. 

Передвиборча програма Андрія Садового "Львів-2020"

І нарешті, підземний паркінг біля Львівського національного університету імені Івана Франка. Він мав вміщати приблизно 350 автомобілів. Однак ця ідея викликала чи не найбільше дискусій у міському середовищі. Зокрема, проти його будівництва висловлювався університет та громада Львова.

Передвиборча програма Андрія Садового "Львів-2020"

Проблема паркінгів не в пріоритеті?

22 вересня 2021 року на позачерговому засіданні виконавчого комітету ЛМР розглянули та прийняли проєкт рішення «Про затвердження Плану дій з реалізації Плану сталої міської мобільності Львова до 2024 року».

План сталої міської мобільності Львова (ПСММ)  – це стратегічний документ, затверджений ухвалою міської ради від 13.02.2020 № 6293, який визначає транспортну політику міста на найближчі десять років. Його створено з метою оптимізації міста та рівня мобільності у ньому.

Для реалізації цього документу було сформовано робочу групу, яка у період з березня 2020 року до травня 2021 року займалась напрацюванням списку заходів та завдань для Львова згідно з принципами ПСММ. На основі цих напрацювань сформували План дій до 2024 року та зазначили відповідальних за кожен проєкт.

У ньому розглядається проблема паркінгів, однак її розмістили на останнє місце у списку пріоритетів. 

Серед заходів, які увіишли до Плану дій з реалізації ПСММ Львова до 2024 року  – розробка стратегії паркування у місті. 

Зокрема, було поставлено такі завдання: 

  • Розробити карту секторів паркування для кожної тарифної зони.
    Термін: 31.12.2021
    Відповідальний: управління транспорту

  • Розробити систему моніторингу попиту на паркування для І-ї та ІІ-ї тарифної зони паркування з метою регулювання тарифної політики.
    Термін: 01.07.2022
    Відповідальний: КУ Інститут міста

  • Налагодити системи контролю за дотриманням правил паркування з забезпеченням принципу невідворотності покарання (залучити належну кількість інспекторів з паркування та евакуаторів).
    Термін: 01.02.2023
    Відповідальний: департамент міської мобільності та вуличної інфраструктури

  • Розробити пропозиції щодо розміщення та проектування перехоплюючих паркінгів. Термін: 31.12.2021
    Відповідальний: управління транспорту

Навіщо Львову перехоплюючі паркінги? 

Перехоплюючі паркінги – це паркінги, які дозволяють власнику залишити автомобіль та пересісти на громадський транспорт. Такий вид паркінгів був би ефективним у Львові, оскільки, таким чином, можна було б істотно розвантажити центр міста. 

У Плані дій з реалізації Плану сталої міської мобільності Львова до 2024 року було поставлено завдання облаштувати перехоплюючі паркінги на основних в’їздах в місто, розташувавши їх поруч з зупинками громадського транспорту.

Зокрема, запропоновано створити такі на в’їздах у місто з напрямку вулиць Стрийської, Городоцької, Б. Хмельницького, після організації смуг для руху громадського транспорту у напрямку центру міста та з відповідним коригуванням маршрутів громадського транспорту для зручності пасажирів.

Це мало б забезпечити швидке сполучення громадським транспортом від паркінгу до центру міста та зменшити потік автомобілів у ньому. Відповідальним за виконання цього завдання призначили департамент міської мобільності та вуличної інфраструктури і департамент містобудування. Проєкт планують завершити до 30 червня 2023 року.

Але, не варто забувати, що і з громадським транспортом у Львові, на жаль, теж є багато проблем, які потребують вирішення. Тож, залишається лише сподіватись, що колись міська влада розставить пріоритети правильно, аби жити в місті було комфортно усім.

А що кажуть львівські депутати?

За словами депутата ЛМР від ВО «Свобода» Андріяна Гутника, міська влада Львова постійно забудовує усі ділянки, на яких теоретично могли б бути облаштовані паркувальні майданчики. Особливо така проблема гостро відчувається у центральній частині міста.

«Ще 15 років тому, коли я не був депутатом, ми з партнерами звертались до міської влади з проектними пропозиціями щодо будівництва багаторівневого паркінгу в центральній частині міста на вул. Вороного. Там колись з давніх-давен, я ще зі свого дитинства пам’ятаю, були такі міні-футбольні ворота і спорт-площадка. Ми запропонували ідею збудувати там багаторівневий паркінг та облаштувати на його даху спортивний майданчик. Однак місто нам відмовило з мотивацією, що спортивний майданчик на даху – це некомфортно і, загалом, будівництво там проводити неможливо. А через декілька років там таки збудували паркінг», – каже він.

Як зазначає Андріян Гутник, паркувальний майданчик на місці спортивного вирішили збудувати наближені до міського голови бізнесмени. Вони отримали право на користування цією земельною ділянкою у вигляді паркування, знесли спорт-майданчик. Зараз там функціонує паркінг на 25-30 автомобілів.

«Цей паркінг розрахований на дуже маленьку кількість автомобілів, хоча 15 років тому в нас була проектна пропозиція з будівництвом багаторівневого паркінгу на 150 машин. До того ж, зі збереженням спортивного майданчику. Більше того, зараз чиновники Львівської міської ради готують ухвалу на розгляд сесії, аби цю ділянку передати новим власникам. Вони отримали цю ділянку через суд у аренду для будівництва готелю. Тож незабаром там вже взагалі не буде ніяких паркомісць», додає депутат.

Крім цього, як стверджує Андріян Гутник, проблема з паркуванням стосується не лише центральної частини міста, а й спальних районів.

«До прикладу, є така проблема у Франківському районі на вул. Наукова 26. Там, між двома старими 5-поверховиими житловими будівлями, колись висадили дерева. Зараз ці дерева вже заввишки майже як ті будівлі, тож фактично круглий рік у житло людей не потрапляє природнє освітлення. І, власне, там є величезна проблема й з паркувальними місцями. З цих дерев на автомобілі постійно падають гілляки, та й паркуватися там – ніде. Ці житлові будинки будували ще 50 років тому, тоді ще не було стільки автомобілів. Але зараз їх там сотні: вони змушені паркуватись на газонах, тротуарах та бардюрах. І така ситуація, на жаль, є у багатьох спальних районах», – підкреслює він.

На думку депутата Львівської міської ради від партії Голос Ігоря Шолтиса, кількість автомобілів у Львові з роками справді стрімко зростає. Тож тих парко-місць, які є у місті, дійсно дуже мало: орієнтовно на близько 200 тисяч автомобілів, які є у Львові, паркомісць приблизно на тисяч 10.

Збільшення кількості машин, за його словами, закономірне, оскільки Львів – це культурна столиця та величезний обласний і туристичний центр, у який постійно приїздить багато людей.

«Але дивним є підхід наших урбаністів до вирішення цієї проблеми. Зокрема, чомусь у нас звужують вулиці у тих місцях, де й без цього багато заторів. До того ж, є нюанси у роботі наших паркувальних сервісів. Буває, що там не спрацьовує термінал, або ж – обслуговуючий персонал довго підходить. Навіть на паркінгу, що на Валовій було безліч випадків, коли утворювався затор прямо всередині паркінгу. Тому, в першу чергу, потрібно вирішувати щось з наявними паркінгами, покращити якість надання послуг у них. А ось для того, щоб у нас нарешті збудували підземні і надземні паркінги, треба шукати нормальних інвесторів та об’єкти, навколо яких така супровідна інфруструктура буде будуватися», зазначає депутат.

Голова фракції ЄС у Львівській міській раді Петро Адамик нагадує, що про проблему паркування говорять у львівському політикумі вже 15-16 років. Утім це залишається лише на словах.

«З паркуванням у Львові справді все жахливо. Якби всі проєкти, про які говорять, виконувались, то ми б вже давно мали паркінг під університетом Франка, на площі Петрушевича, чи замість Вернісажу, де також досить дискусійна площадка була. Зараз у нас реально немає жодного муніципального підземної паркінгу. Ще раніше я пропонував міському голові викупити для суспільних потреб ділянку, що на місці колишнього будинку «Вивих» і збудувати там муніципальних паркінг. Але зараз там будується готель. Та й загалом, було б добре, якби у нас були перехоплюючі паркінги, такі як у Вроцлаві, наприклад. Це коли ти з усіх напрямків заїжджаєш у Львів, паркуєш там автомобіль, а потім сідаєш на якісний громадський транспорт і їдеш у центр міста»,  зауважує він.