Під час виступу на всеукраїнському форумі “Україна 30. Інфраструктура” Президент України Володимир Зеленський анонсував реалізацію якісного приміського залізничного сполучення “City Express”. Відтак національна програма «Велике будівництво» прийшла на залізницю, яка буде трансформована, відремонтована та отримає новий парк вагонів для пасажирських і вантажних перевезень. 

Шляхом масштабних інвестицій у приміські перевезення та створення системи умовних «міських електричок» влада планує вирішити проблему заторів, наслідком якої є чимало екологічних та інфраструктурних ускладнень. Перші такі електрички мали б виїхати на маршрути вже наступного року у Києві, Дніпрі та Харкові. Втім, пізніше міністр інфраструктури України Владислав Криклій заявив, що до цих міст планують доєднати й Львів. А вже минулого тижня народний депутат України Ростислав Тістик, який родом зі Львова, заявив про те, що Львівщина стала частиною програми.

Скільки електричок отримає Львівщина та на яких напрямках вони курсуватимуть?

В рамках проєкту будівництва на залізниці заплановане велике оновлення рухомого складу – капітальний ремонт 60 електричок, в тому числі – інклюзивних. Окрім того, до кінця року в рамках проєкту буде законтрактовано 80 нових комфортних поїздів, 60 з яких курсуватимуть як "City Express" у чотирьох містах України. Також відомо, що 10 одиниць техніки виділять для Львівщини, а 5 із них надійдуть вже наступного – 2022 року.

Нагадаємо, минулого тижня на маршрут Львів – Сянки виїхав перший оновлений електропотяг на зразок тих, які будуть капітально відремонтовані.

Реалізація цього проєкту мала б розвантажити міський трафік та вирішити проблему неякісного приміського перевезення. Адже мовиться, що в рамках проєкту пропрацьовують нові залізничні маршрути, такі як: Львів – Червоноград, Львів – Жовква – Рава-Руська, Львів – Яворів, Львів – Самбір, Львів – Стрий та інші. Також попередньо погоджено створення додаткової залізничної зупинки в районі мікрорайону Маловисківська і електрифікації ділянки до мікрорайону Рясне-2.

Народний депутат України Ростислав Тістик каже, що завдяки цьому проєкту Львівщина отримає нові потяги як для приміських маршрутів, так і для міста Львова. Втім, необхідна реконструкція колій, аби зросла швидкість переміщення потягів. Він зазначає, що також потрібно проінспектувати всі зупинки й додати все необхідне для перевезення та комфорту мешканців.

Львівську область нарешті внесли в пілотний проєкт “City Express”. Щодо приміського перевезення, то це стосується в тому числі й таких станцій, як Підзамче, Рясне–Руське, Рясне, Скнилів, Сихів та інших станцій в межах Львова. Зараз розробляється план стосовно залучення напрямків до громад, які є найближчі до Львова, і далі від них в зоні 30 км. Це спростить сполучення та швидкість переміщення громадян, які доїжджають до обласного центру”, – каже народний депутат.

Залізничні колії у Львові.

Збитковість електричок

Як відомо, приміські перевезення в Україні не є прибутковими. Адже вартість проїзду в електричках є набагато меншою, ніж в іншому транспорті та покриває тільки 10-15 % від собівартості проїзду. Ще однією причиною збитковості є популярність приміських маршрутів серед пільговиків. Відповідно, великі суми компенсації лягають на плечі місцевої влади.

За словами народного депутата України Ростислава Тістика, після реалізації цього проєкту час доїзду до обласного центру становитиме 30-50 хвилин, що суттєво швидше, у порівнянні з іншими видами транспорту.

«Найважливішим є питання співфінансування компенсації проїзду громадян, тому що ми розуміємо, що це є неприбуткова річ. Вона є винятково для комфорту мешканців міста Лева та навколишніх громад. Тому стоїть питання щодо співфінансування малої частини громад для реалізації цього проєкту. Взамін ми отримуємо нові потяги вартістю приблизно 17 млн євро кожен та модернізацію цих напрямків», – каже Тістик.

“City Express” – остання надія віддалених мікрорайонів

Нещодавно ми писали про проблему з транспортом у мікрорайонах Кривчиці та Знесіння. Наразі тамтешні мешканці не мають зручного сполучення навіть із центром міста. Відтак реалізація такого проєкту є пріоритетною передусім для віддалених районів Львова. Як відомо, якщо впровадження такого проєкту буде успішним, то в перспективі розглядатимуть продовження напрямку по двох гілка Зимна Вода та Кривчиці.

Такий вид транспорту цілком реальний і для Львова. Він має суттєво розвантажити всі райони міста та стати альтернативою нинішнім маршрутам громадського транспорту. Тож навіть за величезних заторів у місті мешканці матимуть можливість вільно та швидко пересуватись з одного району в інший. За різними оцінками, пересування таким видом транспорту з одного кінця міста в інший займатиме 15-30 хв.

Голова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига каже, що наразі пропрацьовують багато варіантів і вже до середини грудня буде відомо, як саме реалізовуватиметься цей проєкт. За його словами, є велика ймовірність, що саме з міської електрички стартує «City Express». Втім, для цього потрібно буде визначити пілотний маршрут. Наразі найбільше питань виникає щодо електризації ряду ділянок та результатів тендера.

"Є дві паралельні думки. Перше, що це будуть приміські маршрути, які радіально заходитимуть через весь Львів. Залізничний вузол у Львові є досить специфічний. Тобто це призводить до того, що при плануванні «City Express» проїзду по місту є багато робочих моментів. Адже ділянки до станцій Личаків та Рясне не є електрифіковані. Тобто Львів доволі специфічний у плані міської електрики. Але на цьому етапі розглядається декілька варіантів. Одним з них також є міська електричка. Втім для цього потрібно багато напрацювань", каже Святослав Товстига.

«City Express» та Е-квиток

У випадку реалізації міської електрички у Львові поки що невідомо, як відбуватиметься оплата проїзду. Втім, зауважимо, що вже з 13 січня 2022 року в місті планують запустити систему електронної оплати проїзду. Раніше Ігор Зінкевич наголошував: якщо систему Е-квитка запровадити в рейкових автобусах чи міських електричках, то місто матиме можливості для повного контролю пасажиропотоку. Відповідно, такий вид транспорту не буде збитковим.

«З якою періодичністю ходитиме ця електричка, говорити поки що рано, цю систему ми лише почали опрацьовувати і від старту до запуску пройде щонайменше два роки», каже Ігор Зінкевич, голова транспортної комісії.

Нещодавно ми писали, що у 2009 році у Львові вже курсував міський рейковий автобус. Він їздив за маршрутом: Сихівський масив – Головний залізничний вокзал – Підзамче. Втім вже через пів року його скасували. Причиною стала збитковість такого транспорту.

Повна вартість проєкту наразі невідома

“Між першим і другим читанням ми очікуємо підготовки проєктів від профільного міністерства та Міністерства фінансів щодо врахування зауважень всіх народних депутатів і їхніх правок. Наступного тижня на бюджетному комітеті ми маємо отримати цей документ, пройти його в робочій групі і, відповідно, дати результати голосування до другого читання. Тому наразі не можу сказати повну суму, яку буде виділено наступного року на цей проєкт”, – коментує Ростислав Тістик.

ІА "Вголос": НОВИНИ