Транспортна ситуація у Львові є одним із найболючіших питань для мешканців міста. Для його вирішення було запропоновано чимало варіантів, але ситуація так і залишається плачевною. В цьому матеріалі ми проаналізуємо ідею наземного метро у королівському місті.
Проблема з транспортом у Львові вже не нова. Через велику кількість авто у місті виникають чималі затори, адже основні потоки автомобілів та громадського транспорту спрямовані до центру Львова. Крім того, мешканці окремих районів (Кривиці, Білогорща) не мають нормального сполучення ні з іншими районами, ні з центром Львова. Не кажучи вже про приєднані громади.
Серед дискусій стосовно розв'язання транспортної проблеми у Львові однією з головних ідей була реалізація наземного метро. Її в місті обговорювали неодноразово, з огляду на невдалий досвід будівництва підземного трамваю наприкінці - надзвичайно складна геологія, підземні ріки та карстові порожнини роблять будь-яке масштабне підземне будівництво у Львові екстра дорогим та ризиковим.
Як відомо, через більшість районів Львова прокладені залізничні колії, відтак завдяки домовленості з “Укрзалізницею” можна було б реалізувати перший в Україні проєкт наземного метро. Втім, запуск такого транспорту в найближчі роки у Львові наразі залишається малоймовірним. Раніше ми вже писали про будівництво метрополітену у Львові і те, чи реально після кількох невдалих спроб створити у Львові систему альтернативного підземного транспорту.
Нагадаємо, що за результатами сьомого Всеукраїнського муніципального опитування, яке провела Соціологічна група «Рейтинг» від імені Центру аналізу та соціологічних досліджень Міжнародного республіканського інституту, понад третина львів'ян транспортну ситуацію у місті оцінює як погану.
Що таке наземне метро та чи можливо його реалізувати у старому місті?
Наземне метро – це різновид легкорейкового транспорту, регулярний швидкісний позавуличний рейковий міський транспорт. Він не є мегапопулярним у світі, але все ж трапляється в деяких містах на різних континентах.
Такий вид транспорту цілком реальний і для Львова. Він міг би суттєво розвантажити всі райони міста. Адже у Львові є багато залізничних шляхів, які могли б стати альтернативою нинішнім маршрутам громадському транспорту. Тож навіть за величезних заторів у місті мешканці мали б можливість вільно та швидко пересуватись з одного району в інший.
Втім наразі напрямок, який сполучає Підзамче та Винники, обладнаний технічною колією з одноколійним сполученням і його майже не використовують. Залізничне полотно там або в незадовільному стані, або його там взагалі немає. Тож на деяких напрямках колії потребують ще й реконструкції. Раніше ми писали про проблему з транспортом у мікрорайонах Кривчиці та Знесіння. Наразі тамтешні мешканці не мають зручного сполучення навіть із центром міста. Відтак реалізація наземного метро є пріоритетною передусім для віддалених районів Львова.
Окремо варто розглянути ідею наземного метро в контексті львівської агломерації. Це окрема тема, яка потребує ширшого аналізу, проте варто зазначити, що у перспективі така система могла б стати основою формування нових траспортних сполучень та точок трафіку. Перш за все - у контексті зв'язку громад, розташованих з різних напрямків від Львова одна з одними та з центром міста.
Такий наземний транспорт розвантажив би інші дороги Львова. Але наразі невідомо, чи реально його запустити у місті, адже багато колій потребують заміни. Також проблема може виникнути на залізничному сполученні Підзамче - Залізничний вокзал, адже цим напрямком курсує найбільше пасажирських та вантажних потягів, а колій тут тільки дві (по одній у кожному напрямку).
Зауважимо, що у 2009 році у Львові вже почав курсувати міський рейковий автобус. Він їздив за маршрутом: Сихівський масив – Головний залізничний вокзал – Підзамче. Втім вже через пів року його скасували. Причиною стала збитковість такого транспорту.
“Рейковий автобус у Львові був збитковим лише тому, що не було системи контролю. Якщо в нас буде Е-квиток з січня 2022 року, то ми можемо вести чіткий контроль пасажиропотоку. З впровадженням електронного квитка проїзд здорожчає, але фактично ми матимемо контроль за перевезеннями. Відповідно, водії будуть виконувати свою основну послугу –перевезення, а не збирати гроші”, – каже Ігор Зінкевич, голова транспортної комісії ЛМР.
За його словами, якщо таку саму систему зробити в рейкових автобусах, то місто матиме можливості для повного контролю пасажиропотоку. Він також зауважив, що кожного понеділка у Львів в'їжджає близько 30 тис. автомобілів, а щоп'ятниці така ж кількість виїжджає з міста.
Проблема реалізації – через брак коштів
Наземне метро обійдеться місту в шалені кошти. Втім, порівняно з підземним метрополітеном, така ідея є набагато економнішою, адже роботи виконують винятково над землею. Як ми писали раніше, у 2018 році заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань оцінював будівництво лише однієї гілки метро на Троєщину в Києві у 2,5-3 мільярди доларів. Вартість таких робіт у Львові була б значно вищою через необхідність створення всієї інфраструктури з нуля. Тож прокладання наземного метро є значно реалістичнішим фінансово.
“У бюджеті Львова на такі проєкти зараз грошей немає. Наразі, аби щось реалізовувати в місті, насамперед потрібно повіддавати кредити. Давайте ми спочатку реалізуємо систему Е-квитка, а вже потім думатимемо про такі великі проєкти. Наразі ми ще не реалізували попереднього, що запланували. Знаєте, перспектива – це добре, тільки впровадження її важке.
Бо для того потрібно закладати бюджетну стрічку і потім її реалізовувати. Якщо це буде дофінансовуватись з державного бюджету, то тоді це можливо. Або, ймовірно, співфінансування міста з державою, тобто 1% з нашого бюджету та 99% з державного. Але, нагадаю, що в нас близько 50 автобусів простоює в АТП-1 через брак водіїв,. Іншими словами - перш ніж братись за нові проєкти, чи не варто виріщити ті проблеми, які стоять гостро вже й зараз?”, – каже Юрій Ломага, член бюджетної комісії.
Щодо бюджету розвитку Львова, то ситуація з наповненням міської казни залишається вкрай складною. А саме за її кошт дотується функціонування хронічно збиткових комунальних транспортних підприємств - ЛКП «Львівелектротранс» та «АТП-1».
Бюджет розвитку Львова станом на вересень був наповнений менше, ніж на половину від суми запланованих надходжень. При тому, що наступного року, за словами директора департаменту фінансової політики ЛМР Олега Іщука, з бюджету Львова на виплату боргів за кредитами, лізингами та іншими борговими зобов'язаннями піде понад 1 млрд грн. Зауважимо, що Бюджет розвитку Львова всього трохи перевищує 3 мільярди гривень. Детальніше про ситуацію з бюджетом Львова читайте за посиланням.
City Express: що чекати від державного проєкту?
Під час виступу на всеукраїнському форумі “Україна 30. Інфраструктура” Президент Володимир Зеленський анонсував реалізацію якісного приміського залізничного сполучення City Express. Відтак національна програма «Велике будівництво» прийшла на залізницю, яка буде трансформована, відремонтована і отримає новий парк вагонів для пасажирських і вантажних перевезень.
City Exspress має замінити старі приміські електрички. Також відомо, що в деяких містах запустять і нові міські електрички. Перші такі потяги мали б стати на колію вже наступного року у Києві, Дніпрі та Харкові. Втім, вже пізніше міністр інфраструктури України Владислав Криклій заявив, що до цих міст планують доєднати і Львів.
Про перспективи такого проєкту у Львові говорить й голова транспортної комісії ЛМР Ігор Зінкевич. Він каже, що на теперішній момент, коли є підтримка держави і Львів мають долучити до програми як четверте місто, де планують запустити City Express, то це можливо. Адже у місті в кожному мікрорайоні є залізнична колія. Втім проблемою залишається те, що не всюди облаштовано електроживлення. За його словами, є величезні плюси та перспективи залізниці. Адже вона тільки мінімально перетинає дороги. Тож такий вид транспорту може стати альтернативою у Львові.
“Ми, на жаль, у спадок отримали не тільки залізничну колію, а й вузькі вулиці. Можливість завантажувати їх транспортом мало що змінить, тому потрібно шукати альтернативу. Підземне метро у Львові неможливо реалізувати, а ось використати залізничні колії та створити наземне метро – це перспектива”, – каже Зінкевич.
Депутат також зауважив: ще одна проблема – відсутність південної об’їзної залізниці. Але вже є певні розмови в Міністерстві інфраструктури щодо можливості прокладання об’їзної південної колії, яка зменшить кількість вантажних поїздів у центральній частині міста. Львів має досить непогану мережу залізничної колії, яка ще не дуже знищена, і є можливість залучати ці шляхи та зменшувати навантаження на громадський транспорт.
Відтак наземне метро у Львові в найближчі роки можливе, тільки якщо цей проєкт фінансуватимуть із державних коштів, адже у міському бюджеті таких грошей немає. Учора, 19 листопада, народний депутат Ростислав Тістик повідомив, що Львів став четвертим містом програми «City Express». То ж можливо найближчі роки ми побачимо щось подібне на наземне метро у Львові.
ІА "Вголос": НОВИНИ