Нагадаємо, сам інцидент трапився у святковий період в  магазині «дім шкіри »Оскар", в самому центрі Львова, на проспекті Свободи. Львів'янин Максим Васильєв повідомив у соцмережах, що у цьому магазині йому відмовились надавати послуги українською, що суперечить мовному законодавству. На підтвердження своїх слів він опублікував відео уривку його спілкування з працівниками магазину. 

Цей інцидент спричинив обурення львів'ян. Як повідомляв "Вголос",  незабаром місцеві активісти помістили на вітрини цієї крамниці наліпки з надписами «Тут не поважають українську мову» та з намальованою свинею у кольорах країни-агресора.

Водночас представниця магазину стверджує, що чоловік та жінка, яких зафіксував на своєму відео львів'янин, були власницею магазину та представником виробника товарів, який є громадянином Туреччини. За словами адвоката Людмили Чубай, саме з огляду на недостатній рівень знання української гостем, власниця «Оскару» послуговувалась російською при спілкуванні з ним. 

Представниця магазину звернулась до редакції «Вголос», аби опублікувати їхню точку зору на події, що відбулись. На відміну від сусідніх автократій, інфікованих «руським міром», як то Росія чи Білорусь, наша держава при всіх нюансах є демократичною та вільною. Відтак, важливо, аби в дискусії стосовно суспільно важливих моментів були висвітлені позиції різних сторін. 

Виключенням можуть бути лише ті сторони, які закликають до порушення територіальної цілісності України та колаборують з державою-агресором. Позаяк в цій ситуації таких сторін не має, редакція «Вголос» публікує звернення представниці магазину «Оскар», адвоката Людмили Чубай, у повному обсязі. 


 

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи - підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів (крім випадків, встановлених частиною третьою цієї статті), здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами. Частина третя вказаної статті зазначає, що на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.

Що стосується інциденту, який стався в магазині турецького одягу Оскар, що у місті Львові, було зафіксовано на відео розмову власниці магазину з представником турецького виробника, який відвідував магазин з перевіркою. Турок не розумів українську мову, а тому власниця вимушена була розмовляти з ним російською. Саме це відео було поширене в Інтернеті та стало підставою для негативних відгуків щодо даного магазину. Проте, варто зазначити, що як тільки відвідувач зробив зауваження, власниця відразу вибачилася перед ним, і особисто з ним продовжувала розмовляти виключно українською мовою. Працівники поліції, які були викликані під час даного інциденту, також підтвердили, що власниця говорила виключно українською мовою. 

В магазині Оскар працюють україномовні українки Інна та Юлія, які запевняють в тому, що обслуговування клієнтів ведеться державною мовою. Вони дуже збентежені плакатами, які були наклеєні на вітрини їхнього магазину, з зображенням свині у кольорах російського прапора, а також перестрашені через заклики підпалити магазин. Жінки запрошують відвідати їхній магазин та особисто переконатися у безпідставності звинувачень на їхню адресу.

Варто зазначити, що кожна особа має право звернутися до Уповноваженого із захисту державної мови, інших органів, уповноважених здійснювати захист і контроль щодо застосування державної мови, зі скаргою про порушення вимог вищевказаного Закону та щодо усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою. 

Дотримання вимог закону не лише щодо використання мови, але й в частині дотримання порядку захисту своїх прав, є проявом поваги до держави та до співвітчизників. 

Адвокат Людмила Чубай

21.01.2022

ІА "Вголос": НОВИНИ