Подробиці конфлікту розповіли «Вголосу» відвідувачі закладу, які напередодні написали про інцидент на своїй сторінці у Facebook. Також наша редакція дізналась й позицію ресторану, у якому допустили поширення пропагандистського російського контенту.
Репертуар, недоречний під час війни
«Офицеpы, офицеpы, Ваше сеpдце под пpицелом, за Россию и свободу до конца. Офицеpы, pоссияне, пусть свобода в вас сияет, заставляя в унисон звучать сеpдца», — ось такі рядки, попри восьмий рік окупації Росією сходу України та Криму, пролунали вчора у виконанні музиканта з ресторану «Пан Банош», що за кілька кілометрів від популярного курорту Буковель.
Як розповіла на своїй сторінці у Facebook відвідувачка закладу Юліана, яка й стала свідком інциденту, конфлікт трапився після того, як компанія інших гостей замовила у музиканта цю російську пісню. Той, своєю чергою, навіть не відмовив та виконав дві.
Перша пісня, за її словами, була також російськомовною, утім не дуже відомою. А ось другу гостям закладу вдалось розпізнати — це був хіт «ветерана» російської естради Олега Газманова «Офицеры, офицеры».
Цей російський виконавець, до слова, активно підтримує політику Володимира Путіна та неодноразо виступав в окупованому Криму і псевдореспубліках «Л/ДНР», за що став персоною нон-грата в Україні.
«Перша російська пісня була нам невідома. Ми ще так собі думаємо: гарний ресторан, офіціанти ходять у вишиванках, українське меню. Дуже ми здивувались, нащо такий репертуар тут лунає. Але як тільки після цього музикант виконав пісню «Офіцери, офіцери», ми вже не змогли промовчати, встали з-за столу і почали просити музиканта зупинитися. Однак він опустив голову і продовжив співати», — зазначив у коментарі «Вголосу» хлопець Юліани Олег.
Після почутого гості закладу спробували звернутись до адміністратора та ввічливо попросили, аби виконавець припинив виконувати російську пропагандистську пісню, оскільки такий репертуар є недоречним під час війни. Утім їм відповіли, що музикант має доспівати пісню до кінця.
«Розмовляли з дівчиною на ім'я Діана, яка на вході стояла як гостес. Вона представилася адміністратором закладу. Моя дівчина просила її зупинити цю пісню. Утім вона відповіла, що музикант закінчить цю пісню і більше такого співати не буде. Той доспівав її до кінця, потім музика взагалі припинилася. Згодом прийшов ще якийсь представник закладу, ймовірно, другий адміністратор. Суперечка продовжилась. Вони почали виправдовувати себе та музиканта, ніяких вибачень не було. Вони викликали охорону та поліцію. Ми, зі свого боку, також викликали поліцію і написали на музиканта заяву», — підкреслює чоловік.
А ось у адміністрації закладу — інша версія інциденту
За словами Юліани та Олега, які поділились у соцмережах інформацією про конфлікт, їхні друзі вже писали на інстаграм-сторінку закладу, аби дізнатися безпосередньо його позицію. Тож з' ясувалось, що ресторан поширює не зовсім достовірні дані про те, що трапилось.
Зокрема, як стверджує адміністрація, обидві компанії були п'яними, внаслідок чого й виникла суперечка. Але, як зазначає учасник конфлікту Олег, це брехня.
«Ми туди прийшли десь близько 21:00, приблизно о 21:38 нам принесли сало і наливки, а вже десь о 22:30 розпочався цей скандал. Ми там сиділи годину часу. А за цей час ми б не встигли напитися цими наливками. До того ж ми були з трьома дітьми, ми були адекватні і тверезі люди. Друга компанія була дійсно п'яна. Деякі з цих гостей були з міста Суми, а інша частина — з Молдови. Ті, що з Сум, сперечались з нами і не могли зрозуміти, що такого у пісні, яку вони замовили. А ось молдовани самі підійшли до мене та вибачились. Сказали, що люблять Україну і навіть не думали, що це може когось зачепити", — розповідає Олег.
Крім того, адміністрація відповіла його друзям у інстаграмі, що музикант співав пісню лише 30 секунд. Згодом до нього нібито підійшла адміністрація закладу, попросила зупинити пісню і сказала йому, що його звільнено.
«Але це неправда, у нас є відео, де він виконує пісню до кінця. До музиканта ніхто не підходив. Вони сказали, що в них також є відеодокази, що було саме так, як вони кажуть. Якщо у них вони є, нехай скинуть. В нас теж є відео, і ми не боїмось його поширювати», — додав чоловік.
У коментарі «Вголосу» представники ресторану «Пан Банош» також розповіли, що адміністрація одразу зупинила виступ музиканта. Також вони зазначили, що у ситуації, яка трапилась, повністю винен музикант, оскільки він не подумав, що можна співати, а що ні.
«Але, як бачимо, зайві гроші вищі за наше керівництво для них. Ми не можемо контролювати кожне слово, він може будь-якої миті сказати, що завгодно в мікрофон. Цей музикант був оштрафований і з ним було розірвано договір про виступ у нашому ресторані... У цій ситуації винен повністю музикант. Не розумію, чому людям це не зрозуміло. Ми як ресторан розуміємо, що такого виступу не має бути», — прокоментувала адміністрація закладу.
Російська музика — не єдина проблема
Також пара підкреслює, що й обслуговують у ресторані «Пан Банош» російською мовою. Зокрема, на державну мову, попри мовний закон, який зобов'язує персонал спілкуватися українською, не перейшла навіть адміністраторка закладу.
«Адміністратор того закладу, дівчина Діана, не тільки не звернула увагу на прохання, а й ще додала: «Ваше українське мені також не потрібне, я румунка». Як виявилось, вона — власниця того закладу і має румунське коріння», — додала Юліана у своєму дописі.
Наполовину російськомовним був і чек, який гості отримали по завершенню «відпочинку». Крім того, як зазначила у коментарі «Вголосу» Юліана, вона звернула увагу й на відгуки, які залишали гості ресторану у пошуковому сервісі «Google». Як виявилось, це вже не перший випадок, коли відвідувачі закладу обурюються стосовно обслуговування у ньому російською мовою.
«Навіть якщо зайти в гуглі на відгуки про цей ресторан, декілька місяців тому був відгук від якогось чоловіка, я його особисто не знаю. Він написав, що ресторан хороший, але є одне але: персонал у ньому спілкується російською мовою», — додала жінка.
«Можна переглянути всі відгуки до цього, і ви не побачите жодного подібного відгуку. Я хочу наголосити, що в нашому ресторані обслуговують гостей українською, румунською, англійською мовами. Також у нас грає українська народна музика. Це видно і з історії інших людей в соціальних мережах», — стверджують у ресторані «Пан Банош».
У чиїй власності заклад «Пан Банош»?
Гості ресторану Юліана та Олег припускають, що дівчина Діана Опріш, яка представилась адміністраторкою закладу, має безпосередній стосунок до його власності. Зокрема, пара звернула увагу на світлини з її сторінки в інстаграмі, де вона стоїть із квітами під час відкриття ресторану. У коментарях до фото вони також побачили привітання її друзів.
З допомогою відкритих даних редакції «Вголосу» вдалось з'ясувати, що, ймовірно, родичка дівчини, Опріш Наталія Нуцівна, є співзасновником та бенефіціаром ТОВ «Перлина-Слатін» та директором садиби «Гірський кришталь» (вивіска на якому, до слова, є англійською та російською мовами), що розташована в с. Поляниця одразу поруч із рестораном «Пан Банош».
Також ми звернули увагу, що на сайті готелю є логотип ресторану «Пан Банош».
Також ще один її родич, Опріш Михайло Михайлович, є директором Солотвинської ЗОШ І-ІІІ ст. №2, а ще — був кандидатом у депутати під час місцевих виборів 2020 року у Закарпатську обласну раду від партії «За майбутнє».
Нагадаємо, раніше «Вголос» писав про скандал, який спалахнув у січні 2022 року в львівському нічному клубі «Split».
Тоді охорона нічного закладу вигнала з закладу львів'янина через його зауваження стосовно російськомовних пісень, які лунали в караоке. Згодом дирекція нічного клубу висловила своє бачення того, що трапилось.
Зауважимо, що це вже не перший скандал на мовному ґрунті, який трапляся у Львові.
ІА "Вголос": НОВИНИ