За даними ЛМР, система електронного квитка у Львові має повноцінно запрацювати 13 січня 2022 року. 

У 2014 році розпорядженням Львівського міського голови від 12.06.2014 № 163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження Е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу. 

Ще у 2016-му  році Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Спочатку реалізацію Е-квитка у ЛМР обіцяли у 2018-2019 роках. Однак потім щось пішло не так і запуск системи відклали аж на січень 2022 року.

В інтерв'ю для “Вголос” депутатка ЛМР від “ЄС” Уляна Пак прокоментувала ситуацію з електронним квитком та заявила про неефективність менеджменту.

“Щодо електронного квитка. Особисто мені в стінах міської ради пан Білий та Береза говорили, що перший тестовий автобус поїде восени 2018 року. Зараз ми маємо на вулиці 2021 рік, а його немає. Обіцяють запустити його вже у 2022 році, але сумніваюсь, що вдасться. Це називається неефективний менеджмент.” - каже Уляна Пак.

Чи станеться ще одне відтермінування?

Станом на кінець вересня у бюджет розвитку Львова немає навіть половини від суми, закладеної на початку року. Про це свідчить лист керівника департаменту фінансової політики ЛМР Микола Іщука до голови депутатської комісії з питань бюджету Наталії Шелестак Відтак, під загрозою опинились всі роботи з розвитку міста. Реконструкції вулиць, ремонти доріг, впровадження електронного квитка та соціальна інфраструктура для мешканців.

Нещодавно “Вголос” дізнався, що для реалізації Е-квитка у Львові депутатам потрібно знайти ще 1 мільярд гривень. Про те, що для проєкту потрібні ще кошти підтвердила і голова бюджетної комісії Наталія Шелестак.

«На початку цього року вони просили кошти на е-квиток. Ми розписали все та погодили. Нам було гарантовано, що цих коштів вистачить, аби запустити електронний квиток в січні 2022-го року. Куди діли ці гроші, я не знаю. Я буду окремий запит писати про те, куди діли ці гроші. І мені цікаво з чим пов'язано те, що зараз знову є запит на кошти для Е-квиток», - говорить Шелестак.

Впровадження електронної системи в транспорті є дуже важким процесом. Тому під час його реалізації виникає ряд труднощів та помилок з якими стикається місто. До запуску Е-квитка залишається декілька місяців, а експерти та депутати припускають, що його впровадження може черговий раз відтермінуватись.

Можливе відтермінування Е-квитка підозрює й секретар міської ради Маркіян Лопачак. Нещодавно про це він написав на своєму Telegram-каналі

«Раніше нам обіцяли конкретну дату впровадження е-квитка: січень 2022. А в нинішніх рішеннях виконкому уже написано – 2021-2023. Невже все знову відтерміновується?Розраховую на конструктивну позицію виконавчих органів. Краще все-таки не «плани для реалізації планів» ухвалювати, а спільно робити реальну роботу. Інакше нинішніми темпами це все триватиме дуже і дуже довго», - пише він.

Економічна сторона не виконується

Як зауважив у коментарі для “Вголос” Ігор Зінкевич,  очільник транспортної комісії ЛМР, ситуація з впровадження електронного квитка має різні складові. І якщо до технічних деталей процесу зауважень не має, абсолютно незрозумілим залишається питання фінансування громадських перевезень. 

На жаль, ми реально не знаємо, якою буде вартість Е-квитка. Наразі є дві сторони медалі — економічна та технічна. З технічною стороною в нас все в порядку, але з економічну ми не виконуємо. Чому? Для того, аби мати прорахування пасажиропотоку, нам потрібно зрозуміти чи ми користуємось чинною мережею чи ні? Якщо ми нею користуємось, то в нас виходить велика збитковість, приблизно 1 мільярд 300 тисяч грн з дотацією на пенсійні перевезення і на все інше”, - говорить він.

Окремо Ігор Зінкевич звернув увагу на питання створення нової схеми маршрутів громадського транспорту у Львові. Те, що така потреба виникне у зв’язку з впровадженням е-квитка - об’єктивний факт. Проте наразі депутати ЛМР не мають детальної інформації від чиновників, якою саме вона буде. 

Якщо ми говоримо про те, що ми змінюємо цю схему, наприклад, ставимо електротранспорт в пріоритет. Адже в мерії постійно наголошують, що це є основний вид транспорту. ОК, робимо його безпосередньо, як основний заїзд в центральну частину радіально, а решта по об’їзду. Але для того треба нові маршрути. Якщо говорити про нові маршрути, які нам обіцяють представити вже в п'ятницю, то в мене виникає багато запитань. Чи будуть паспорти на ті маршрути?

Адже це має бути погоджено з поліцією та визначена кількість пасажиропотоку. Треба розуміти схему роз’їзду всіх мешканців, щоб забезпечити їх транспортом. Я не вірю, що вони (чиновники різних відомств ЛМР - ред.)  це встигнуть зробити, а бюджет вже формується. Якщо в нас немає основи прорахунку пасажиропотоків і маршрутів, які ми будемо використовувати, то суму дотацій ми назвати не можемо”, - пояснює він.

Фото: ЛМР


За словами депутата від фракції “Варта”, викликає непорозуміння чутки про потребу коштовної розробки нової транспортної схеми, адже Львів вже має транспортну систему, розроблену фахівцями французької компанії “Луїс Бергер” напередодні Євро-2012. нагадаю тоді вартість їх послуг обійшлась в 500 тисяч євро.

Ще з липня я наголошував, що якщо ми не маємо нових маршрутів, то використаймо програму, яку у 2012 році для Льова зробили французи. На жаль, тоді вона не запрацювала, але на це є суб’єктивні причини. По-перше, зі всіх маршрутів, які тоді були розроблені, ми використали тільки 40%. По-друге, на той час ми не мали пересадкового квитка. Якщо ми робимо все за європейською практикою, то чому цієї практики не використовують?” - дивується очільник транспортної комісії.

За словами Ігоря Зінкевича, для повноцінної роботи системи е-квитка на початковому етапі дійсно буде необхідно залучити значні бюджетні інвестиції. Проте потреба у масштабних дотаціях може зникнути у найближчий перспективі.

"Саме це і є економіка, яка в нас не підрахована. З моїх підрахунків, перші пів року буде перехідний період, де буде потреба в більших дотаціях, а потім вартість абонементів мала б поповнювати бюджет та дати можливість перекривати витрати. Це є нормально. Але якщо ми не виділимо ті кошти на початку, безпосередньо при формуванні бюджету, то ми наражаємось на проблему самого введення Е-квитка на початку року”, - підсумовує Зінкевич

 

 

ІА "Вголос": НОВИНИ