Електронний квиток давно вже став мрією для львів’ян та давньою передвиборчою обіцянкою міського го голови. Цього року у львівському транспорті почали встановлювати тестові валідатори. Попередньо відомо, що електронний квиток має запрацювати з січня 2022 року. Чи вдасться вчасно запустити проєкт у вказані терміни, та які зміни для львів'ян несе е-квиток?

Довгі «страсті» за квитком

Як ми писали раніше, на початку червня Андрій Білий пішов з усіх посад, які займав у ЛМР. Незабаром доволі швидко своїх посад позбулись також представники його команди, з якими він працював в ЛМР. Зокрема, напередодні масштабного аудиту підприємства  з посади ЛКП «Львівавтодор» пішла Оксана Єстеферова, яку в ЛМР привів Андрій Білий. А директор ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свищо, який безпосередньо підпорядковувався Андрію Білому, крім звільнення отримав ще й кримінальне провадження за розтрату коштів міського бюджету Львова. 

Та попри те, що станом на зараз Андрій Білий офіційно є ніким в структурі виконавчих органів ЛМР, інформація про електронний квиток, яку він озвучив, є важлива. Адже саме команда Білого останніми роками займалася впровадженням електронного квитка. Яке триває вже майже 7 років.

Нагадаємо, у
 2014 році розпорядженням Львівського міського голови від 12.06.2014 № 163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження Е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу.

2016-го року Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Термін виплати запозичення складає 10 років, з них перші три роки був пільговий період –  до 2019-го. Власне, пункт про е-квиток був частиною стратегії “Львів 2020”, з якою міський голова Львова Андрій Садовий втретє переобрався на посаду у 2015-у році. Ще у 2018-у році коментуючи ситуацію з е-квитком виданню “VG Львів”, міський голова запевнив, що система запрацює “вже через рік”. Тодішній керівник “Львівелектротранс” Олег Береза теж вказував на 2019-й рік.

В інтерв'ю для “Вголос” депутатка ЛМР від “ЄС” Уляна Пак прокоментувала ситуацію з електронним квитком та заявила про неефективність менеджменту.

Щодо електронного квитка. Особисто мені в стінах міської ради пан Білий та Береза говорили, що перший тестовий автобус поїде восени 2018 року. Зараз ми маємо на вулиці 2021 рік, а його немає. Обіцяють запустити його вже у 2022 році, але сумніваюсь, що вдасться. Це називається неефективний менеджмент.” - каже Уляна Пак.

Нові зміни від старої команди 

Андрій Білий заявив, що була проведена фінансова модель. За її результатами, при базовому тарифі 12 гривень буде потреба в дофінансуванні з міського бюджету в 516 млн грн.

Якщо купувати квиток у водія, то він коштуватиме щонайменше 18 грн. Вигідніше буде купити безлімітний абонемент на 30 днів за 420 грн, на 180 днів на 2 тисячі 160 грн, або на рік — за 3 тисячі 960 грн. Школярі платитимуть е-квитком 3 грн 60 коп. за одноразову поїздку, або 126 грн і 1 тисячу 188 грн за 30 чи 365 днів відповідно. Студенти платитимуть 6 грн одноразово, або 210 грн. (30 днів), 1 тисячу 80 грн. (180 днів), 1 тисячу 980 грн (365 днів)” - повідомив Білий.

Будуть підвищений і штраф за безквитковий проїзд. Наголошується, що пасажир, який продовжує поїздку повинен буде сплатити не лише  штраф у 20-ти кратному розмірі (240 грн), а й придбати за 120 гривень одноразовий 40-хвилинний штрафний квиток для проїзду у контролера. У сумі порушник буде змушений заплатити 360 грн на місці, або його передадуть у руки поліції.

Також Білий повідомляє, що в цей тариф буде включено ремонти всіх мереж, рухомого складу та ремонти всіх приміщень. Адже тролейбусне та трамвайне депо знаходиться в такому стані, що ніхто в таких умовах не хоче працювати. Про цю проблему також наголошував голова транспортної комісії Ігор Зінкевич.

 

“У трамвайному депо на Городоцькій - робітники ходили з парасолями, через аварійний стан даху, а через вибиті ліхтарі – підсвічували собі чим могли. Щиро радію, що ремонтні роботи нарешті закінчуються в трамвайних депо №1 та №2, але і цього замало.Працівники ЛКП «Львівелектротранс» та ЛК АТП №1 не мають гарячого харчування, кінцеві зупинки громадського транспорту не обладнані не те щоб кімнатами відпочинку і приймання їжі, а й санвузлами.” - каже Зінкевич.

За багато років керування команди міського голови питання умов роботи працівників комунальних підприємств так і не було розв'язане. Попори те, що кожного року ЛКП «Львівелектротранс» отримувало значні дотації з міського бюджету. Зокрема, на початку 2020-го року Державна аудиторська служба провела масштабний аудит ЛКП «Львівелектротранс».

За три роки (2017-2019)  розмір статутного капіталу комунального підприємства збільшився на 528,9 млн грн, серед котрих 475 млн грн надійшли безпосередньо з міського бюджету. Внески в статутний капітал надходили на підставі Програми здійснення Львівською міською радою внесків до статутних капіталів комунальних підприємств, установ та організацій.

З огляду на слова Андрія Білого про те, що ремонт приміщень комунального перевізника закладуть в тариф, у підсумку всі ці витрати компенсують саме коштом львів'ян, які користуються громадським транспортом. 


Зміна транспортної системи 

У своєму відеоблозі Андрій Білий зауважив, що прийдеться змінити транспортну мережу, оскільки, у новому Е-квитку передбачені пересадки на інші маршрути. Про це також повідомляли Ігор Зінкевич та начальник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів.

 

Маршрутну мережу міста таки доведеться кардинально змінювати, бо у чинній не передбачено пересадок з е-квитком. Нова маршрутна мережа має бути комфортною й оптимальною для пасажирів, а також для бюджетної оплати цієї мережі.”- каже Олеськів.

Нагадаємо, що транспортну схему 2012-го року для Львова розробила французька компанія «Луїс Бергер». На реалізацію транспортної схеми Львова тоді ЄБРР надав грант у розмірі 533 776 євро.

“Щоб уникнути транспортного колапсу, треба змінити маршрутну схему, яку коригували у 2012 році. Потрібно розробити нову схему маршрутів під електронний квиток, бо він дає змогу пересадки з одного транспортного засобу на інший. Потрібно продовжити наявні маршрути до населених пунктів Львівської МТГ, збільшити кількість автобусів. І цю схему запустити вже з електронним квитком” - розповідає Зінкевич.

Аварійні мережі, які не бачили багато років 

 

Білий також зауважив, що кабельні лінії не мінялись вже 50 років. Тому є серйозні поломки у “Львівелектротрансі”. Раніше ми вже писали про цю проблему та наголошували, що львівський електротранспорт на грані зупинки. Втім, про це відомо давно.

 

“У кінці 2017 року я намагався показати пану Андрію Білому, в якому стані в реальності знаходиться система енергопостачання електротранспорту. Виїздили на вулицю Зелену, Гонти і Замарстинівську. Таке враження, що людина не зрозуміла глибини проблеми. Тепер через непрофесіоналізм пана Білого страждають всі львів'яни” - коментує цю ситуацію колишній речник ЛКП “Львівелектротранс” Антон Лягушкін.

 

В кінці Андрій Білий сказав, що дуже радий що вдалось реанімувати цей проєкт і якщо бюджетні питання будуть вирішені й всі компенсації будуть закладені в певному обсязі, то з січня місяця вдасться запустити електронний квиток у Львові. Проте власне стосовного цього і є питання. Чи має «знекровлений» масштабними ремонтами доріг та кредитними виплатами бюджет Львова достатньо коштів для роботи системи електронного квитка? Про це у наступному матеріалі. 

ІА "Вголос": НОВИНИ