Якщо на вулицях Львова ви бачите прямокутний знак, де на червоному тлі написано «Попереду встановлено нові дорожні знаки» та «New road signs ahead», знайте – нещодавно над організацією руху тут попрацювала Міська комісія з безпеки дорожнього руху. ІА «Вголос» розповідає про те, що це за комісія, чим вона займається та хто у неї входить.

На початку 2000-х років в Україні ходив анекдот про ДАІ-шників, які змінювали дорожні знаки, щоб під ними збирати із водіїв «данину». Анекдот анекдотом, але уже близько двох десятиліть правоохоронці, що відповідають за безпеку на дорогах, не мають права самостійно змінювати організацію дорожнього руху в містах. Закон України «Про дорожній рух» у статті 6 визначає, що організація руху на території міст і районів є компетенцією, відповідно, міських та районних рад і адміністрацій.

Враховуючи це, іще 2 червня 2003 року тодішній міський голова Львова Любомир Буняк  підписав розпорядження № 326 «Про утворення міської комісії з безпеки дорожнього руху». Відтоді до цього розпорядження вносили чимало змін. Вони передусім стосувалися не повноважень комісії, а її персонального складу. Останні зміни у складі Міської комісії з безпеки дорожнього руху сталися 2 лютого 2022 року, коли міський голова Львова Андрій Садовий підписав розпорядження № 35. Зміни у персональному складі комісії відбулися, вочевидь, у зв’язку із створенням нового Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури і появою в його складі нових управлінь.

Відповідно до розпорядження № 326 від 2 червня 2003 року (із змінами та доповненнями), Міська комісія із безпеки дорожнього руху (МКБДР) формується розпорядженням міського голови, до неї входять: голова комісії, заступники голови комісії, секретар та члени. Отож, персональний склад МКБДР формує винятково міський голова, і депутатський корпус Львівської міської ради не має на це жодного впливу. Формою роботи комісії є засідання, які проводять за потреби, але не рідше, аніж раз на квартал. Як правило, МКБДР засідає раз на тиждень.

Головними функціями МКБДР є розгляд питань щодо: виконання вимог законодавства про дорожній рух та його безпеку; необхідності будівництва, реконструкції, ремонту або встановлення елементів вулично-шляхової мережі; розробки, затвердження та реалізації міських та районних програм дорожнього руху та його безпеки; організації дорожнього руху на території міста; проведення робіт із пропаганди безпеки дорожнього руху; контролю за виявленням ДТП та впровадженням заходів із безпеки руху в місцях концентрації ДТП та здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню концентрації ДТП; організації заходів із профілактики дитячого травматизму на дорогах, а також вирішення інших питань дорожнього руху згідно із законодавством України.

Права та обов’язки МКБДР такі: розглядати подання із питань покращення безпеки дорожнього руху на вулицях Львова; проводити обстеження стану вулично-шляхової мережі та визначати заходи щодо доцільності проведення дорожніх робіт; оформляти протоколи та акти обстеження вулично-шляхової мережі із висновками та «забезпечити виконання вимог законодавства України та рішень виконавчих органів державної влади про дорожній рух і його безпеку відповідно до ст. 6 Закону України «Про дорожній рух».

Автору цього матеріалу в другій половині 2016 року доводилося брати участь у кількох засіданнях Міської комісії з безпеки дорожнього руху, представляючи ЛКП «Львівелектротранс» за дорученням головного інженера та директора підприємства. Можу сказати, фактично комісія вирішувала лише питання організації дорожнього руху. Аналогічної думки можна дійти і досліджуючи роботу МКБДР, яка висвітлюється через сторінку в соціальній мережі «Facebook».

Зауважу, із незрозумілих причин на офіційному сайті Львівської міської ради немає сторінки, присвяченої складу і діяльності Міської комісії безпеки дорожнього руху. Хоча рішення МКБДР обов’язкові до виконання, протоколи її засідань публікують тільки на офіційній сторінці в соціальній мережі «Facebook», а не на офіційному сайті Львівської міської ради. Чому так? Запитання адресуємо до керівництва і чиновників ЛМР.

Відповідно до розпорядження міського голови Львова № 35 від 2 лютого 2022 р., до складу Міської комісії з безпеки дорожнього руху входить 28 осіб, більшість із них – це чиновники Львівської міськради і працівники комунальних підприємств, двоє депутатів Львівської міськради, представник Управління патрульної поліції та чотири представники громадськості. 

Головою комісії є віцемер Львова із питань житлово-комунального господарства пані Ірина Маруняк, її заступником – директор Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури Олег Забарило. Секретар комісії – керівник Управління вуличної інфраструктури Кирил Новіков. 

Серед членів МКБДР найбільше чиновників Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури – це начальник Управління транспорту Орест Олеськів, начальник Управління безпеки Максим Смілевський,  Павло Сирватка – заступник начальника Управління вуличної інфраструктури, та Олександр Бовш – головний спеціаліст-юрисконсульт Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури.

По одному представнику в МКБДР мають Департамент житлового господарства та інфраструктури – це Іван Матківський, в.о. начальника управління інженерного господарства, та Департамент містобудування – це Максим Курко, начальник відділу інженерних споруд, транспорту та геослужби управління архітектури та урбаністики та  в. о. начальника відділу «Служба містобудівного кадастру».

Із комунальних підприємств Львова по два представники мають ЛКП «Інститут просторового розвитку» та ЛКП «Львівавтодор». У ЛКП «Львівелектротранс» та ЛКП «Адміністративно-технічне управління» – по одному представнику. ЛКП «Інститут просторового розвитку» представляють його керівник Олег Шмід  та головний інженер проєктів Сергій Фіалковський. ЛКП «Львівавтодор» представляють начальник відділу організації дорожнього руху Андрій Старак та керівник проєктів Валерій Футорянський. ЛКП «Львівелектротранс» та ЛКП «АТУ» представляють, відповідно, начальник служби диспетчеризації та організації руху Володимир Забавський та Леонід Назаренко – заступник директора.

До складу Міської комісії з безпеки дорожнього руху входить також 6 представників районних адміністрацій (по одному від кожної РА) – це начальники відділів комунального господарства Віктор Дубиняк (Галицька РА), Юрій Равлик (Залізнична РА),  Ярослав Сеньків (Личаківська РА), Віктор Західний (Сихівська РА), Мирослав Гук (Франківська РА) та Микола Бегей (Шевченківська РА).

Депутатський корпус Львівської міськради представляють Ігор Зінкевич – голова постійної комісії транспорту, зв’язку та міської мобільності, фракція «ВАРТА», та Андрій Шевцівголова постійної комісії міської інфраструктури, інженерного та житлового господарства, що представляє фракцію «Самопоміч». Патрульну поліцію представляє Василь Шавало – начальник відділу безпеки дорожнього руху Управління патрульної поліції у Львівській області Департаменту патрульної поліції.

Як представників громадськості до складу МКБДР введено: Ярослава Грибальського – голову правління ГО «Львівська обласна організація «Реабілітація осіб з інвалідністю», Романа Зубачика – представника ГО «Львівська асоціація велосппедистів», Анастасію Карпяк – представницю ГО «За якісний транспорт» та Ігоря Могилу – співзасновника громадської організації «Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг».

За інформацією із відкритих джерел ІА «Вголос» спробувало з'ясувати, яку ж освіту отримали члени Міської комісії з безпеки дорожнього руху. Отож, профільну освіту в галузі транспорту та організації дорожнього руху мають шість членів Міської комісії з безпеки дорожнього руху: І. Матківський, А. Старак, І. Могила, Р. Зубачик, С. Фіалковський та В. Забавський (багато років працював водієм трамвая). Кирил Новіков, за його офіційною біографією, теж має транспортну освіту, але специфічну – він є конструктором ракетних та космічних комплексів, свого часу представляв ГО «За якісний транспорт» у громадській раді при Державній авіаслужбі України. 

">


Принаймні три члени комісії – І. Маруняк, М. Смілевський і О. Бовш – мають вищу юридичну освіту. Серед членів МКБДР є двоє осіб, які отримали вищу технічну освіту в різних галузях. Це О. Шмід (інженер-енергетик) та В. Футорянський (інженер-машинобудівник). Про пана В. Футорянського відомо, що близько 20 років тому він працював в Управлінні транспорту ЛМР. 

Вищу освіту в галузі економіки мають: О. Забарило – директор Департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР, який закінчив ЛНУ ім. Івана Франка за фахом «Облік і аудит», та депутат І. Зінкевич, який отримав освіту за фахом «Економічна кібернетика» у Львівській комерційні академії. Заступник начальника Управління вуличної інфраструктури П. Сирватка – отримав економічну освіту в НУ «Львівська політехніка» за фахом «Менеджмент організацій» і деякий час працював там на викладацькій посаді – навчав низки дисциплін; у 2017-2021 рр. працював у ЛКП «Львівавтодор» на посаді начальника відділу інвестиційних проєктів. Вищу освіту в галузі менеджменту має і А. Шевців – він випускник ЛНУ ім. І. Франка за фахом «Менеджмент туристичної індустрії» (магістр).

Начальник Управління транспорту О. Олеськів отримав вищу гуманітарну освіту в ЛНУ ім. І. Франка за фахом «Країнознавство» на факультеті міжнародних відносин. Цікаво, що, згідно з поданою ним декларацією, він свого часу працював дендрологом відділу урбаністики в ЛКП «Інститут просторового розвитку». 

Громадська активістка А. Карп’як, яка представляє ГО «За якісний транспорт», навчається в аспірантурі при кафедрі прикладної лінгвістики у НУ «Львівська політехніка» і, відповідно, має вищу освіту за цим напрямом. У 2020 році вона брала участь у виборах до ЛМР від партії «Голос».

Позаштатний радник міського голови Львова Я. Грибальський має середню спеціальну педагогічну освіту в галузі музики – закінчив Львівське музичне педагогічне училище ім. Ф. Колесси та Заочний народний університет мистецтв у Москві.

Освіту іще 9 членів МКБДР за інформацією із відкритих джерел з'ясувати не вдалося – це представники шістьох РА, пани М. Курко, Л. Назаренко та В. Шавало.

У загальному підсумку маємо таке: із 19 членів Міської комісії з безпеки дорожнього руху лише 6 осіб мають освіту, яка безпосередньо пов’язана із організацією дорожнього руху і його безпекою. Іще двоє осіб мають вищу технічну освіту. Загалом це говорить про те, що фаховий рівень комісії невисокий.

Серед членів Міської комісії з безпеки дорожнього руху можна простежити цікаві зв’язки. Зокрема, чотири члени Міської комісії з безпеки дорожнього руху є чи були підлеглими або співпрацівниками керівника ЛКП «Інститут просторового розвитку», радника міського голови Олега Шміда. Це:

  • Сергій Фіалковський (головний інженер проєктів «ІПР»),
  • Орест Олеськів (колишній працівник ЛКП «ІПР» та колишній помічник-консультант пана Шміда як депутата ЛМР),
  • Ігор Могила (колишній начальник відділу в ЛКП «ІПР), 
  • Роман Зубачик (співпрацівник О. Шміда в ЛКП «Львівавтодор»).

 

Так само чотири члени МКБДР працювали разом із Олегом Шмідом в складі робочої групи над «Планом сталої міської мобільності». Це: О. Олеськів, П. Сирватка, І. Могила та Р. Зубачик. Газета «Ратуша» з'ясувала, що як ФОП Ігор Могила виконував проєктні послуги для ЛКП «Інститут просторового розвитку», яке очолює Олег Шмід.

Два члени МКБДР – Павло Сирватка та Роман Зубачик – це помічники-консультанти депутата ЛМР Андрія Шевціва. Крім того, Роман Зубачик та Орест Олеськів пов’язані між собою через ГО «Львівська асоціація велосипедистів», адже чинний начальник Управління є одним із засновників цієї ГО. Двоє осіб, яких введено до складу МКБДР, – Роман Зубачик та Ігор Могила – колишні працівники ЛКП «Львівавтодор», де очолювали відділи, відповідно, транспортного планування і моделювання та «Інститут стійких транспортних систем». Ігор Могила також у 2018-2019 рр. працював начальником відділу розвитку ЛКП «Львівелектротранс».

Нещодавно голова профільної транспортної комісії Львіської міськради Ігор Зінкевич у дописі на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook висловив свої претензії щодо складу та роботи Міської комісії із безпеки дорожнього руху.

 


Зокрема, депутат вважає, що потрібна онлайн-трансляція засідань цієї комісії на каналі, наприклад, у YouTube, щоб їх потім можна було переглянути, та запровадити поіменне голосування за ухвалення рішення. Крім того, Ігор Зінкевич вважає за доцільне залучити до складу комісії фахівців із НУ «Львівська політехніка» та представників дієвих громадських організацій. До цих зауважень потрібно додати, що на сайті Львівської міськради повинна з’явитися спеціальна сторінка, яка б висвітлювала діяльність Міської комісії з безпеки дорожнього руху. На цій сторінці, зокрема, мала б публікуватися інформація про членів МКБДР (із біографічними довідками); інформація про компетенцію комісії; порядок денний найближчого засідання та протоколи засідань комісії.

Як вже писало ІА «Вголос», один із членів Міської комісії з безпеки дорожнього руху – Роман Зубачик – уже втрапив у мініскандал, коли як ФОП розробляв схему організації дорожнього руху із встановленням делініаторів біля Винниківського ринку на замовлення Личаківської РА. Ці делініатори встановили саме за рішенням МКБДР, членом якої є Роман Зубачик.

Антон Лягушкін

Спеціально для ІА «Вглос»

ІА "Вголос": НОВИНИ