Більшість українців давно дратується від необґрунтованих ціни на автомобілі в Україні, однак тепер доведеться непокоїтись ще й представникам діаспори. Адже в Комітеті з питань податкової та митної політики Верховної Ради України (ВРУ) розглядають законопроект, яким пропонується зменшити ліміт безподаткового пересилання відправлень до 22 EUR на одну посилку.

Цей законопроект є продовженням систематичної боротьби провладних кіл із імпортом товарів до України.

Угода про безвізовий режим між Україною й Європейським Союзом (ЄС) мала полегшити українцям доступ до європейських товарів за адекватними цінами, однак зараз влада України створює закони, які нівелюють отримані економічні переваги. Те ж саме — з угодою про зону вільною торгівлю з Канадою. Адже тепер пересилати товари звідти стане дорожче, а хто за це платитиме?

Перемогла зажерливість

Все почалося 7 грудня 2017 року зі закону № 2245-VIII, коли через шість місяців після підписання «безвізу» ВРУ прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році». Цей закон зробив поїздки «на закупи» нерентабельними.

Основні положення закону № 2245-VIII:

Із 1 січня 2018 року можна ввозити в Україну у ручній поклажі товари на суму 500 EUR можна лише у разі відсутності в Україні більше 24 годин і не частіше одного разу впродовж 72-х годин, в іншому випадку дозволено ввозити товарів лише на суму 50 EUR.

Із 1 січня 2019 року було передбачено створити обмеження на кількість поштових відправлень з-за кордону, отриманих громадянином протягом одного календарного місяця лише до трьох одиниць.

Для контролю планувалося введення єдиної інформаційної бази відправлень, в якій би зазначалась інформація про кількість одержаних кожним конкретно взятим громадянином відправлень з-за кордону.

Збагнувши неефективність контролю за кількістю надісланих посилок і, як наслідок, неможливість наповнення бюджету, Комітет із питань податкової та митної політики ВРУ вирішив піти ва-банк і взявся розглядати законопроект, яким пропонується зменшити ліміт безподаткового пересилання відправлень до 22 EUR на одну посилку.

Головною тезою влади в підтримку зменшення ліміту є те, що й у ЄС існує ліміт у розмірі 22 EUR. Однак замовчується, що для Євросоюзу цей ліміт є захистом внутрішньої конкуренції від торгівельної експансії Китаю та США. А в українських реаліях такий ліміт може лише стимулювати розвиток контрабанди і захищати монополії олігархів, результатом яких є необґрунтовані високі ціни, та неякісна продукція.

Відтак Міністерство фінансів і Державна фіскальна служба України пропонують запровадити податок на додану вартість (ПДВ) на міжнародні посилки, які ввозять в Україну, якщо їхні вартість перевищує 22 EUR. Така пропозиція була озвучена 25 жовтня ц. р. у Києві, під час засідання закритої робочої групи з опрацювання змін до Митного та Податкового кодексів України.

Предметом зустрічі був розгляд проектів про внесення змін до Митного та Податкового кодексів України, які, у випадку їх прийняття, матимуть негативні наслідки для пересічних громадян України. А саме: всі іноземні посилки, дорожчі за 22 EUR, обкладатимуть ПДВ.

Нагадаємо, що з 1 січня 2019 року мала стати чинною норма, відповідно до якої кожен громадянин має право отримати з-за кордону без сплати мита посилку вартістю до 150 EUR кожна.

Експерти кажуть, що дарма

Українська влада вже давно звикла «гасити вогонь бензином» і тому виведення ринку з тіні шляхом ускладнення економічної діяльності виглядає чимось природним, однак наслідком подібної недалекоглядної державної політики завжди є нехтування потребами громадян і марнотратство у розподілі бюджетних коштів.

Олександр Москаленко, директор департаменту митної політики Міністерства фінансів, пообіцяв прокоментувати ситуацію, але лише у випадку, якщо питання будуть надіслані офіційно на прес-службу Міністерства. Журналісти вже це зробили, але відповіді й досі не дочекалися.

В’ячеслав Клімов, засновник і власник «Нової пошти», інформацію про намір уряду ввести ПДВ на міжнародні посилки від 22 EUR із 2019 року підтвердив. Він наголосив, що ця пропозиція матиме неґативні наслідки для населення, адже позбавить його можливості закордонного шопінгу.

«Якщо раптом депутати приймуть обмеження ще й можливості ввозити максимум три посилки до 22 EUR, то суттєво збільшаться випадки контрабанди. Люди просто почнуть шукати нелегальні шляхи ввезення товарів до України, замість того, що платити незрозумілі нові податки. Це не сприятиме наповненню державного бюджету. Треба ще розуміти, що це призведе до девальвації гривні та зменшення купівельної спроможності пересічного громадянина», — прокоментував ситуацію один із акціонерів логістичної компанії Meest China.

Експерти наголошують на тому, що наполягання уряду ввести податки на міжнародні посилки призведуть до того, що українцям доведеться сплачувати ПДВ навіть із подарунків, які вони отримують міжнародною поштою від своїх родичів, якщо вартість подарунку буде вищою 22 EUR.

Контрабандисти потирають руки

Запровадження ПДВ на посилки негативно відіб'ється на наповненні товарами, перед усім масового попиту, внутрішнього споживчого ринку, і, відповідно, приведе до зростання контрабанди. Адже при розгляді законопроектів не враховується відсутність в Україні розвиненої вітчизняної промисловості, девальвація гривні та зменшення купівельної спроможності пересічного громадянина. Такий стан справ змусить людей шукати нелегальні шляхи ввезення товарів до України, що не сприятиме наповненню державного бюджету.

Ініціатива уряду виглядає сумнівною і не дасть очікуваного фінансового ефекту, адже потягне за собою збільшення видатків на адміністрування нового податку, наголошують експерти. Введення в дію такої ініціативи ланцюговою реакцією потягне за собою збільшення кількості працівників державного апарату, котрі змушені будуть адмініструвати весь цей процес і витрати на утримання котрих ляжуть на плечі платників податків. Останнє підтверджується досвідом США, Канади, Білорусії тощо. В цих країнах держава на адміністрування мита та податків від міжнародних посилок витратила значно більше коштів, ніж отримала надходжень до бюджету.

Сумні результати подібного рішення добре демонструють білоруси. Внаслідок зниження Білоруссю ліміту безмитного перевезення товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях у виграші опинилися контрабандисти, котрі замовляють посилки з-за кордону у прикордонні міста України та Росії, а потім перевозять їх через кордон і відправляють кінцевому одержувачу за додаткову плату.

Покупець страждає в будь-якому випадку, бо незалежно від джерела отримання вартість товару зростає. Цікаво, що до кінця 2018-го білоруси планують збільшити безмитний ліміт до 200 USD, а впродовж п’ятьох років — на ще більшу суму.

На противагу до негативному досвіду Білорусі можна вказати на позитивний приклад США, які з метою економії державних видатків збільшили ліміт безподаткового перевезення із 200 USD до 800 USD, оскільки на адміністрування посилок від 200 до 800 USD витрачається більше бюджетних коштів, ніж отримується від митних зборів і платежів за ці ж відправлення. В Канаді підрахували, що на обслуговування оформлення відправлень вартістю від 20 CAD до 80 CAD (а ліміт у Канаді — 20 CAD) уряд Канади витрачає 160 млн CAD, у той час, як надходження від таких відправлень становлять лише 40 млн CAD.

ІА "Вголос": НОВИНИ