Якщо ви хочете знайти хорошу роботу, вам доведеться витратити на це час.

Як пише Дмитро Бондар, підприємець і засновник МВА Strategy на сторінках видання НВ, пошук роботи — дуже цікавий, але й важкий процес.

«Я останні 15−16 років керую декількома бізнесами і за ці роки бачив все, відбираючи людей. Я чув дивовижні коментарі, чому кандидати не готові до співбесіди, бачив тих, хто запізнюється і приходить на 20, 30 або навіть 40 хвилин пізніше, пам’ятаю людей, які просто не з’явилися на співбесіду. Ми сьогодні не будемо говорити про тих, хто неадекватний або не готовий – ми будемо говорити про тих, хто дійсно шукає роботу, але не знає, як зробити перші кроки», – зазначив Бондар.

Ось які рекомендації подає автор.

Крок № 1, з якого починається пошук роботи: визначте дзеркало вашої вакансії. Можна називати це по-різному – профіль посади або якась картина того, що ви шукаєте, – але я вам гранично рекомендую почати саме з цього. Не розуміючи, що ви шукаєте, ви не зможете нічого знайти.

Давайте визначимо, що таке дзеркало, або портрет, або картина вашої вакансії. Виділіть декілька чинників, які важливі для вас. Наприклад, це може бути часткова зайнятість або повний робочий день. Може бути рівень зарплати, за яким ви будете відсікати варіанти – хтось свідомо не розглядає вакансії з окладом менше $500, $1000 або $2000. Можливо, хтось шукає роботу, абсолютно не маючи досвіду – відповідно, підійдуть лише ті компанії, де вас готові навчити. Все це і формує ваш портрет вакансії. Коли я свого часу починав шукати роботу, я брався за будь-яку справу, щоб зрозуміти, що мені подобається, а що – ні. Так я з’ясував, що банки – це не моє, і робота кур'єром – теж не моє. Однак отриманий досвід допоміг мені сформувати мій портрет вакансії.

Крок № 2, без якого неможливий пошук роботи ніде – ні в Україні, ні в США, ні в Європі: складіть резюме. Не буду заглиблюватися у варіанти його побудови, розповідати про те, чим відрізняється резюме і CV, і так далі – перерахую лише загальні речі, які обов’язково треба знати. Ваше резюме не повинно займати п’ять сторінок. Гарне резюме – це одна, максимум – півтори сторінки. Весь ваш досвід повинен знаходитися зверху, всі другорядні речі – наприклад, особисті якості або прочитані книги – внизу. Резюме топ-менеджерів з 10−15 роками досвіду роботи, може починатися так: «Президент такої-то компанії, відповідав за злиття і поглинання, керував 3 тисячами осіб». Чому? Тому що на початку треба поміщати найважливіше, найбільше, найцінніше ваше досягнення.

Готове резюме потрібно показати фахівцеві, який зможе його вичитати, особливо якщо резюме англійською мовою. Одна з помилок, які я постійно чую — мовляв, якщо у вас є помилки, і роботодавець побачить ці помилки, він оцінить, що ви самі підготували своє резюме. Звичайно ж, це не так. Коли я бачу у кандидата помилки, я говорю собі, що кандидат не постарався і просто банально не вичитав текст. Є кілька сервісів – я б, наприклад, порекомендував вам Grammarly – які дозволяють легко, безболісно, практично безкоштовно перевірити ваше резюме.

Крім того, в резюме важливо приділити увагу показниками, яких ви досягли. Особливо це стосується тих видів діяльності, де важливий не процес, а результат – продажі, проектний менеджмент і так далі. Не пишіть нісенітниці, не пишіть загальні слова, пишіть конкретику – чого ви досягли. Буквально одним реченням: скільки продали, з якими клієнтами працювали.

В резюме обов’язково потрібно вказати освіту. Зазвичай цей розділ міститься ближче до закінчення, якщо у вас є досвід роботи, якщо досвіду немає – він буде в самому початку. Тим самим ви покажете, що ви перспективний кандидат. Спірне питання, чи варто акцентувати увагу на освіті зараз, в 21 столітті, коли можна фактично отримати ступінь онлайн. Скажу так: якщо ваша сфера діяльності передбачає певні знання – наприклад, медицина або освіта, – показуйте в резюме ті курси, які ви пройшли додатково. Той факт, що кандидат з власної ініціативи додатково інвестував у свою освіту, збільшує вашу цінність в очах роботодавця. Тож, на мій погляд, освіта важлива, її потрібно підкреслювати, але виділяйте найголовніше.

Крок № 3, про який завжди забувають, але який може вам дуже допомогти – наявність супровідного листа. Як людина, яка переглядає десятки резюме щотижня, можу сказати: якщо я бачу супровідний лист, це завжди позитивний момент. Чому? Тому що це говорить про те, що людина не просто відправила своє резюме в чергову компанію. Як правило, супровідний лист вимагає підготовки: ви повинні продумати, ви повинні описати, чому подали саме на цю вакансію – і такий підхід вигідно виділяє вас серед претендентів. З огляду на мій досвід, тільки кожен 20-й або навіть кожен 30-й висилає супровідний лист. Тому не ігноруйте цей факт.

Крок № 4. Будьте готові до того, що пошук роботи – це робота. Будьте готові до того, що, якщо ви хочете знайти хорошу роботу, а не просто місце, де вам заплатять гроші і не будуть турбуватися про ваш розвиток, вам доведеться витратити на це час. В ідеальному випадку пошук роботи займає до місяця, іноді – більше. Якщо ви високооплачуваний фахівець, цей процес може розтягнутися на місяці.

Приступаючи до пошуку роботи, підготуйтеся до того, що одним з перших запитань, яке вам поставлять, буде: чому саме наша компанія? Це базове запитання, і ви повинні бути готові на нього відповісти: не що ви хочете робити, а чому. Запитання чому набагато глибше і більш важливе, зокрема й при пошуку роботи. Чому саме ця компанія, чому саме ця позиція, чому ви вважаєте, що ви краще, ніж інші кандидати – всі ці запитання обов’язково поставте собі заздалегідь. Подумайте також, де ви себе бачите через 1−3 роки. Відповідь на це запитання дозволить вам і вашому роботодавцю зрозуміти, наскільки збігаються ваші очікування, наскільки ви підходите один одному.

Зрозуміло, дотримуйтесь хоча б мінімальних правил пристойності – не запізнюйтесь. Прийдіть на співбесіду за 15 хвилин до призначеного часу. Те, що ви запізнилися, дозволить судити про те, як ви загалом ставитеся до роботи. Дотримуйтесь хоча б мінімального дрес-коду. Навіть на найбільш творчих роботах дотримання дрес-коду говорить про те, що ви розумієте, що робота – це все-таки робота, а не пляж. Я бачив багато різних кандидатів, бачив дівчат у строкатих сукнях або з глибоким декольте, які, можливо, думали, що при вигляді їх декольте я відразу ж запропоную їм заміжжя і вакансію, але, як правило, це так не працює – навпаки, з’являється думка, що людина намагається перекрити свою бездарність або неготовність зовнішнім виглядом. Не наступайте на ці граблі.

Кажуть, що є якісь сезони, в які легше знайти роботу. Однак я вам скажу, що роботу практично неможливо знайти до певної дати – якщо мова йде про хорошу роботу і працевлаштування на тривалий термін (а не про сезонні роботи). Тому крок № 5:не встановлюйте для себе дедлайнів, до яких ви знайдете роботу. Я пропоную інший спосіб, він називається метод дюжини. Ви проходите 12 співбесід, просто проходите, відчуваєте, що вам підходить, що не підходить – і з цих 12 виділяєте один-два варіанти, які вас влаштовують найбільше. Після цього ви для себе відповідаєте на заитання, чому вам підійшли саме ці два варіанти, а потім всі наступні співбесіди рівняєте за цими двома. І з цього моменту шукаєте рівно стільки часу, скільки ви зможете собі дозволити – поки не знайдете свій ідеальний варіант.

Ще одна порада, крок № 6 – створіть профайл у LinkedIn. В Америці профайл в LinkedIn – це must-have. Його потрібно обов’язково проапдейтити перед пошуком роботи. У LinkedIn ви перераховуєте всі ваші останні роботи, і для менеджера з пошуку персоналу, для керівника, який проводить співбесіду, LinkedIn часом навіть важливіше, ніж резюме. До речі, люди, які трохи прибріхують у резюме, зазвичай забувають так само добре прибрехати в LinkedIn, і ви можете помітити розбіжності. У LinkedIn обов’язково потрібно додати ваших друзів, ваших колег, тих, з ким ви працювали і, можливо, попросити у них рекомендації. Це показує, наскільки ви професійні у своїй сфері, наскільки у вас сформоване коло знайомств, необхідних для цієї роботи. У LinkedIn також є можливість додавати ваші сертифікати, які ви отримали на Coursera, Udacity й інших платформах. Словом, LinkedIn – це дуже важлива річ, для всіх хто шукає роботу: на початковому етапі, на середньому, і, особливо, для фахівців з досвідом.

Крок № 7. Подумайте, чому ви йдете з попереднього місця роботи. Це запитання вам поставляь у 90% випадків. Я його ставлю завжди: «Скажіть, чому ви шукаєте нову роботу?». Це глибоке запитання. Я не рекомендую тут брехати, досвідчений рекрутер знайде можливість перевірити – навіть банально зателефонувавши на ваше попереднє місце роботи. Під час спілкування, поставивши три-чотири уточнювальних запитання, також нескладно отримати відповідь. Тому, якщо причина в зарплаті – говорите відразу, що це зарплата. Якщо у вас був конфлікт – напевно, краще чесно описати його причину, не брехати, не придумувати і не говорити, що ви все робили правильно, а керівник у всьому був неправий. Це звучить дуже підозріло і, як правило, наймачі побоюються кандидатів, у яких всі погані, і тільки він – д’Артаньян.

Крок № 8 – пам’ятаєте, ми говорили про дзеркало вакансії, на самому початку? Так ось, іноді виникає ситуація, коли ви не знаєте, яка індустрія або який тип роботи вам підходить. Тут на допомогу прийде кар'єрний коучинг. Є певні тести професійної орієнтації, є фахівці, які можуть сказати, чи підійде вам робота програміста або продавця. Однак, крім проходження спеціальних тестів і кар'єрного коучингу, я рекомендую поспілкуватися з людьми з індустрії, які мають досвід роботи, бажано – кілька років. Наприклад, ви можете запитати у програміста, як виглядає його стандартний робочий день, або поцікавитися у викладача в університеті, чим він займається і чому йому подобається або не подобається ця робота. Те ж стосується і сучасних професій – розпитайте діджитал-маркетолога, що конкретно він робить, які завдання виконує, що у нього викликає найбільше труднощів. Відповіді на всі ці запитання допоможуть зрозуміти, наскільки підійде вам ця робота.

Крок № 9 – і це, можливо, найцінніша порада. Вам доведеться бути дуже проактивним при пошуку роботи. Якщо ви хочете знайти роботу своєї мрії, якщо ви шукаєте роботу у висококонкурентній індустрії або компанії, яка користується популярністю, яка у всіх на слуху, вам необхідно бути проактивним. Що це означає? Ви повинні робити на один-два кроки більше, ніж роблять всі інші. Якщо стандартний кандидат відправляє резюме, і на цьому його дії закінчуються, будьте проактивним – напишіть супровідний лист. Зробіть дзвінок ейчар-менеджеру. Знайдіть ейчар-менеджера в LinkedIn, скажіть, що вам дуже цікава ця робота. Іноді навіть можна відшукати людину в Facebook – втім, з цим будьте обережні, Facebook іноді вважається особистою зоною. Але в цілому всі ці способи показують наймачеві, що ви проактивна людина. І, як правило, люди, які шукають працівників, кажуть собі – хм, якщо він такий проактивний зараз, напевно, він буде таким же проактивним і далі. Тому користуйтеся усіма цими варіантами, шукайте друзів, які працюють в цікавій для вас компанії, шукайте способи, які виділять вас із загального пулу кандидатів – яких, як правило, досить багато.

І крок № 10, остання порада, яку я вам повинен дати – ніколи не турбуйтеся через негативні відповіді. На хорошу вакансію приходить до сотні різних резюме, і нерідко буває, що справа не в тому, що ви поганий кандидат – просто серед претендентів був хтось, такий же, як ви, і йому вже запропонували цю роботу. Ставтеся до пошуку як до шляху, яким ви обов’язково прийдете до результату. Пам’ятайте, що певні помилки неминучі, але ви на них вчіться щоразу. І я вас запевняю, якщо ви пройдете всі ці 10 кроків, скористаєтесь усіма цими порадами, ви обов’язково знайдете хорошу роботу.

ІА "Вголос": НОВИНИ