Антимонопольний комітет вже завтра може покарати найбільших тютюнових виробників за монополізацію ринку компанією «Тедіс», а також зобов’язати їх реалізовувати сигарети іншим дистриб‘юторам.

Завтра, 26.09.2019 о 10:00 АМКУ планує розглянути результати розслідування справи про порушення ТОВ «Філіп Морріс Сейлз Енд Дистриб'юшн» разом з ПрАТ «Філіп Морріс Україна», ПАТ «Джей Ті Інтернешнл Україна» разом з ПрАТ «Джей Ті Інтернешнл Компані Україна», ПрАТ «Імперіал Тобакко Продакшн Україна» разом з ПзІІ «Імперіал Тобако Юкрейн», ТОВ «Бритіш Американ Тобакко Сейлз Енд Маркетинг Україна» разом з ПрАТ «А/Т тютюнова компанія «В.А.Т.- Прилуки» і ТОВ «Тедіс Україна» законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 5 частини другої статті 6 та пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються обмеження доступу інших суб’єктів господарювання (покупців) на ринок первинного продажу виробниками цигарок.

Якщо говорити просто, АМКУ звинувачує чотирьох найбільших виробників цигарок та дистриб’ютора «Тедіс Україна» у створенні картелю, в результаті діяльності якого «Тедіс» став монополістом.

ПрАТ «Філіп Морріс Україна», ПАТ «Джей Ті Інтернешнл Україна», ПрАТ «Імперіал Тобакко Продакшн Україна» та ПрАТ «В.А.Т. Прилуки» разом виробляють більше 90% сигарет в Україні.

В 2012 – 2013 роках тютюнові виробники, що повинні були б конкурувати між собою, в тому числі ефективністю системи дистрибуції, припиняють реалізовувати свою продукцію через власну мережу та через кілька десятків інших оптових продавців. Весь же вироблений обсяг цигарок починають віддавати на реалізацію єдиному дистриб’ютору - ТОВ «Торгова компанія «Мегаполіс-Україна». Як наслідок, частка ринку останнього з незначної в 2011-му перетворилась на 99% в 2013-му.

На ринку дистрибуції тютюнових виробів конкуренція зникла та виробникам в цьому належала ключова роль, адже без них ТОВ «ТК «Мегаполіс-Україна» не став би монополістом.

Потім монополіст почав зловживати:

- збільшував власну торгівельну надбавку за рахунок зменшення надбавки своїх оптових та роздрібних покупців; - встановлював оптовим покупцям таку ж саму ціну, що і роздрібним; - продавав сигарети роздрібним торговцям за ціною, за якою у власній роздрібній мережі продавав їх кінцевому споживачу; - недовантажував товар окремим покупцям, в тому числі великим торгівельним мережам, створюючи штучний дефіцит за відсутності будь-яких альтернативних джерел його покриття.

У цих обставинах транснаціональні виробники діяли (точніше бездіяли) однаково – продовжили співпрацю тільки з «Мегаполісом». Не дивлячись на пропозиції, що надходили від великих торгівельних компаній та мереж. Не дивлячись на скарги покупців. Не дивлячись на звинувачення на адресу «Мегаполісу-Україна» щодо участі в топ-корупції, ухиленні від сплати податків, контрабанді, зловживанні монопольним становищем.

В 2015 році АМКУ надав виробникам рекомендації щодо формування критеріїв для потенційних дистриб’юторів, з якими вони готові співпрацювати. Лідери ринку на виконання рекомендацій Комітету розробили критерії, яким не відповідав навіть сам ТОВ «ТК «Мегаполіс-Україна».

В 2016 році розслідування АМКУ загрожує вже перейменованому ТОВ «Тедіс Україна» мільярдним штрафом та примусовим поділом. Виробники продовжують реалізовувати через нього більше ніж 90% своєї продукції.

У грудні 2016 року стало зрозуміло, що голова АМКУ не збирається ділити цигаркового монополіста, а прогнозований розмір штрафу «Тедісу» внаслідок маніпуляцій з коефіцієнтами зменшився у кілька разів. Відтак 13 грудня 2016 року до голови Комітету звернулися щодо необхідності відкриття справи проти чотирьох виробників за монополізацію цигаркового ринку ТОВ «Тедіс Україна».

На початку 2017 року  справа була відкрита.

У лютому 2018 року голова Комітету повідомив, що вона знаходиться «на фінішній прямій». І ось 26 вересня 2019 року почнуть розглядати результати її розслідування.

Сьогодні, «Філіп Морріс Україна», «Джей Ті Інтернешнл Україна», «Імперіал Тобакко Продакшн Україна» та «В.А.Т. Прилуки» продовжують реалізовувати більшу частину своєї продукції через «Тедіс Україна». Тобто у порівнянні з початком розслідування ситуація кардинально не змінилась. Навіть після втечі з країни В. Януковича, з яким журналісти в тому числі пов’язували ринковий успіх ТОВ «Тедіс Україна», виробники залишились відданими єдиному дистриб’ютору.

Завтра знов будуть розмови про унікальність «Тедісу». Про те, що крім нього ніхто більше не в змозі продавати так багато сигарет в Україні. Про особливості ринку реалізації сигарет, який на відміну від інших не може функціонувати без монополії. Про економію виробників на дистрибуції та ще багато про що. І це не буде новиною, бо країна вже це чує не перший рік.

Інтрига буде в іншому.

Чи наважаться лідери ринку продемонструвати свою соціальну відповідальність та розповісти, як та завдяки кому «Тедіс» став монополістом за часів Януковича? Хто допоміг «Тедісу» зберегти своє монопольне становище за часів усіх президентів? Чому на ринку дистрибуції сигарет досі немає конкуренції? Та чи правду говорили Міністр внутрішніх справ та Генеральний прокурор у 2017 році, коли публічно звинувачували голову АМКУ в отриманні хабарів від «Тедісу» за збереженні монопольного становища? Саме час розповісти правду про топ-корупцію, анатомію змови та секрети народження тютюнового монополіста.

ІА "Вголос": НОВИНИ