Коли ми приймаємо ліки, часто виникають непередбачувані наслідки. Ми знаємо їх, як побічні ефекти.

Але «побічні ефекти» не включають в себе безліч дивних речей, які можуть статися, коли в нашу систему потрапляють різні сполуки.

У новому дослідженні вчені виявили, що численні види бактерій, які живуть в кишківнику людини, можуть взаємодіяти і накопичувати ряд різних типів ліків, що приймаються людьми, включаючи антидепресанти, знеболювальні, серцеві препарати тощо.

Про результати дослідження повідомляється в Nature.

«Це вимагає, щоб ми почали розглядати мікробіом як один з наших органів», - говорить один з авторів дослідження Бенкет Борк з Європейської лабораторії молекулярної біології (EMBL) в Німеччині.

Вчені вже знали, що бактерії в мікробіомі людини мають здатність хімічно модифікувати ліки, з якими вони вступають в контакт всередині тіла. Це явище назване біотрансформацією.

Але нове дослідження показує, що біотрансформація - це ще не все.

Експерименти в лабораторії з більш ніж 20 видами кишківникових бактерій людини, підданих впливу 15 різних видів лікарських препаратів, націлених на людину, показали, що в більшості випадків бактерії несподівано накопичували хімічні речовини, практично не змінюючи їх.

«Було дивно, що більшість нових взаємодій, які ми спостерігали між бактеріями і ліками, були ліками, які накопичувались в бактеріях», - говорить Кіран Патіл, директор з досліджень відділення токсикології MRC Кембриджського університету.

Іншими словами, терапевтичні препарати впливають не тільки на вас - вони, ймовірно, надають невідомий вплив на мікробіом кишківника.

Однак крім питання про те, які ліки можуть діяти на бактерії, є ще дещо, що слід враховувати.

Дослідники говорять, що ліки, які приймають люди, можуть стати менш ефективними через бактеріального захоплення їх хімічних інгредієнтів.

Зрештою, коли ми вимірюємо дозування, ми точно не враховуємо дармоїдів: мікробне оточення, яке в кінцевому підсумку накопичує певну кількість того, що ми ковтаємо.

Дослідники говорять, що крім потенційного зниження ефективності деяких ліків, можливо, це явище також може викликати або впливати на побічні ефекти у пацієнтів, при цьому режими прийому ліків злегка змінюються «невидимими руками».

Буде потрібно набагато більше досліджень, щоб зрозуміти, наскільки насправді значуща ця проблема.

«Наступними кроками для нас буде просування цього фундаментального молекулярного дослідження і вивчення того, як кишкові бактерії людини пов'язані з різними індивідуальними реакціями на ліки - говорить Патіл. - Якщо ми зможемо охарактеризувати реакцію людей в залежності від складу їх мікробіому, тоді лікування препаратами можна буде індивідуалізувати».

Раніше Вголос повідомляв, що фізикам вдалося створити надточний годинник.