Директор комунального підприємства «Львівелектротранс» Андрій Свищо став об’єктом слідчих дій у кримінальному провадженні щодо зловживань при закупівлі електроенергії. У Львівській міській раді дивуються цій справі, бо, за їхньою версією, Свищо зекономив 5,3 млн грн бюджетних коштів. Але чи справді це так – «Вголос» провів власне розслідування і виявив дуже «цікаві» тендерні закупівлі підприємства.

У чому звинувачують очільника «Львівелектротрансу»?

У повідомленні на сайті ЛМР зазначено, що питання у правоохоронних органів виникли щодо закупівель електроенергії для потреб ЛКП. Зазначається, що дії керівника «Львівелектротранс» дозволили зекономити 5,3 млн грн бюджетних коштів. Проте Львівська міська рада готова сприяти розслідуванню. Згодом стало відомо, що посадовців «Львівелектротрансу» підозрюють у розтраті бюджетних коштів на суму 969 тис грн в процесі закупівель електроенергії для потреб підприємства. Посадовці безпідставно укладали додаткові угоди з придбання електроенергії в інтересах конкретного підприємства. Уже проведене аудиторське дослідження та ряд експертиз, які підтвердили збитки. Тендерна документація на закупівлю електроенергії також вилучена під час обшуків.

Керівнику підприємства Андрію Свищо оголошена підозра в кримінальному провадженні за за ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України – розтрата державних коштів через зловживання службовим становищем в особливо великих розмірах.

Яка суть звинувачень

Голова ГО «Львів’яни за електротранспорт» Артур Лягушкін у коментарі для «Вголос» наголосив на проблемі взаємодії ЛКП «Львівелектротранс» з також комунальним «Львівтеплоенерго».
«ЛКП «Львівтеплоенерго» заходить на торги (ред: щодо закупівель електроенергії), але щоразу пропонує ЛКП «Львівелектротранс» абсолютно неконкурентну ціну, яка завжди є більшою, аніж у інших учасників», – заявив він.
За даними Prozorro в останні роки дійсно на тендерах щодо закупівлі електроенергії для «Львівелектротранс» часто перемагали приватні фірми.

На початку 2019 року  тендер на суму 36,7 млн грн для поставки електроенергії «Львівелектронасу виграло приватне ТОВ «Львівенергозбут». В серпні того ж року тендер на суму 33,6 млн грн виграло вже комунальне «Львівтеплоенерго». Проте надалі почалась інша тенденція.

Тендер на закупівлі електроенергії для комунального перевізника на 2020-й рік відбувся не з першої спроби. Перший раз торги скасували через неможливість усунення допущених під час закупівлі помилок. Втім, «Львівтеплоенерго» не могло б перемогти в цьому тендері, адже його пропозиція була відхилена ще під час процедури допуску до торгів. Наступний раз тендер також був скасований, хоча «Львівтеплоенерго» вже було учасником торгів.

Коли торги таки відбулись, пропозиція «Львівтеплоенерго» для «Львівелектротрансу» виявилась дорожчою від переможця на 4 млн грн. Вже на тендері в оголошеному у травні минулого року пропозиція комунального енергопідприємства виявилась найдорожчою. Така ж ситуація повторилась у червні 2020 року, на двох різних тендерах.

Інформації щодо закупівель на 2021 рік в системі Prozorro знайти не вдалось.

На питання – чому постачання електроенергії для комунального перевізника не здійснюється комунальними ж підприємствами, звернув увагу голова транспортної комісії Ігор Зінкевич, депутат ЛМР від партії ВАРТА.

«Я неодноразово підіймав питання щодо електроенергії, яку виробляє наша ТЕЦ. Але це все не бралось до уваги, і тепер вже ясно, чому. Два комунальних підприємства могли б зробити між собою співпрацю для зниження тарифу. Але зараз, як голова комісії, я розумію чому так не відбулось», – заявив він у коментарі для «Вголос».

Чи звертали увагу на проблему раніше?

За словами Ігоря Зінкевича, він неодноразово звертався до виконавчої влади міста з цим питанням.
«Я двічі звертався до керівництва «Львівелектротранс» і пояснював – в нас є, наприклад теж саме комунальне «Залізничтеплоенерно». Я не розумію, чому не було бажання керівника закупляти в них, або провести процедури. Замість цього були прямі договори, які передбачають можливість для відкатів. Чіткої відповіді так і не було. Очевидно є якась проблема, яку вони не хотіли висвітлювати і хотіли приховати», – наголосив Зінкевич.
Антон Лягушкін також акцентував на тому, що питання прозорості постачання електронергії для ЛКП «Львівелектротранс» підіймалось раніше.
«Для Львівської ТЕЦ-1 виробництво електроенергії є по суті побічним продуктом виробництва. Теоретично «Львівтеплоенерго», яке є власником ТЕЦ-1, могло б забезпечувати дешевою електроенергією «Львівелектротранс» і таким чином можна було б уникнути зловживань і постійного підвищення тарифів на проїзд», – заявив він.

Де зараз Андрій Свищо?

Як повідомляє «Львівський портал», підозру Андрію Свищо мали вручити 31 травня, проте цього не відбулось, адже очільник ЛКП «Львівелектротранс» перебуває у відпустці.

Ігор Зінкевич також повідомив, що мав зустрітись з директором ЛКП «Львівелектротранс» у понеділок, 31 травня. Проте зустріч не відбулась.

«В понеділок я з ним мав поговорити, але він був на лікарняному. Питань є дуже багато, особливо стосовно збитків комунального підприємства, а комунікація якась дивна. Останні три місяці до нас на комісію з’являлись лише його заступники», – повідомив Зінкевич.
За чутками, які циркулюють у Львові, Андрій Свищо виїхав закордон – чи то цільово, щоб заховатися від кримінальної справи, чи просто такий збіг – наразі не відомо.

ІА "Вголос": НОВИНИ