250 електробусів для Львова – фантастичний проєкт, який вражає своїм масштабом. Андрій Садовий на сесії ЛМР 8 липня запевнив, що над його втіленням активно працюють. Як, чиїм коштом та коли він буде реалізований – “Вголос” дослідив ситуацію.

“Передвиборчі” електробуси

 10 вересня 2020-го року, напередодні чергових місцевих виборів, міський голова Львова Андрій Садовий та керівник об’єднання львівських приватних перевізників “Екопастранс”, Ігор Самардак підписали меморандум про наміри закупити 250 електробусів, які мали б курсувати львівськими вулицями. З них 200 електробусів планували закупити приватні перевізники, а 50 – місто Львів.

Зразок електробусу від львівського концерну «Електрон»

Однак вже у січні цього року стало відомо, що тендер на закупівлю електробусів, оголошений ЛМР, не відбувся. Причина – пропозиції на тендер подало менше ніж 2 учасники, що не дає змоги формально його провести. Після чого питання електробусів поступово зникло з інформаційного поля.

Чи є кошти для такого проєкту?

Станом на сьогодні коштів у бюджеті Львова на закупівлю 50 електробусів, про які говорив Андрій Садовий, немає. Зокрема з огляду на потужне боргове навантаження, потребу виплат за кредитами та скорочення надходжень до бюджету через пандемію, про це заявив депутат ЛМР від ВО “Свобода” Руслан Кошулинський на сесії 8 липня.

"Виконавчі органи влади склали бюджет, зокрема, бюджет розвитку, і цьогоріч на цей місяць надходження до бюджету розвитку сягають у межах максимум 20%. З 880 млн грн запланованих або, іншими словами, «надутих», надійшло до скарбниці міста 183 млн грн.

Враховуючи те, що керівництво міста і депутатський корпус, як цього скликання, так і попереднього, набрали кредитів стільки, що місто заледве спромоглося повернути 440 млн грн, ставши у переддефолтний стан, залишилося цьогоріч віддати ще половину з цієї суми", –  повідомив Кошулинський.

Про потребу виплат за борговими зобов’язаннями говорив також керівник департаменту фінансової політики ЛМР Олег Іщук. На сесії ЛМР 20 травня він заявив, що наступного року для сплати всіх боргових зобов’язань міста необхідно буде понад 1 млрд 100 млн гривень. “165 млн – то відсотки, 265 млн – виплата по гарантіях комунальним підприємствам і 674 млн – це тіло кредиту”, – зазначив він.

Нагадаємо, у 2021 ЛМР вже погодила кредит на суму 22 мільйони євро від ЄБРР, аби убезпечити від паралічу збиткові комунальні підприємства. Крім того, 390 млн грн запозичили в державних “Укрексімбанку” та “Укргазбанку”, аби розрахуватись з боргами за минулорічні ремонти доріг.

Вулиця Миколайчука – одна з тих, де не можуть закінчити ремонт через брак коштів

Якщо місто не має грошей, врятують приватні перевізники?

Згідно з заявою Андрія Садового, з 250 електробусів 200 має бути придбано коштом приватних перевізників. Голова ГО “Львів’яни за електротранспорт” Антон Лягушкін у коментарі для “Вголос” повідомив, що така можливість є малоймовірною

“Наші приватні перевізники, які із 2012 року працюють на міських маршрутах, постійно декларують, що їхня діяльність дуже збиткова, отож на низку маршрутів випускається дуже мало автобусів. Це особливо можуть відчути мешканці Кривчиць, які обслуговує «проблемний» маршрут № 39, а також працівники ковідного «Центру легеневого здоров'я», куди їздить аж один автобус. Отож, думаю, що передвиборча новина про закупівлю 250 електробусів була нічим іншим, як передвиборчим піаром Садового”, - заявив він.
Ситуацію для “Вголос” прокоментував Ігор Самардак, керівник концерну “Екопсатранс”, що об’єднує більшу частину приватних перевізників Львова. За його словами, перші кроки по втіленню проєкту в життя вже зроблені, однак наразі для його активнішого розвитку бракує фінансових ресурсів.

Він окремо наголосив, що хоч попередньо домовленості по співфінансуванню закупівлі електробусів досягнуті, наразі міська влада не робить якихось кроків у цьому напрямку.

“Ми співпрацюємо з містом, і надалі міська влада розглядає ряд кроків, зокрема й часткове погашення відсотків по кредитах для закупівлі електробусів. Однак станом на зараз якихось дій чи ініціативи міста у цьому напрямку немає”, - повідомив Ігор Самардак.
А якщо уявити, що місто має достатньо коштів для реалізації цього проєкту, то виникає питання - чи це можливо у Львові зараз з технічної точки зору? Аби знайти відповідь, ми звернулись до фахівців та проаналізували інформацію з відкритих джерел.

Електробус без обличчя

Ще з 2015-го року “Львівелектротранс” експлуатує один екземпляр електробусу виробництва “Електрону”. Це модель довжиною в 12 метрів, яка працює за принципом “нічної зарядки”. Після повноцінної зарядки батареї електробус може при завантаженні пасажирами проїхати 250 км на добу, чого теоретично вистачає для коротких міських маршрутів. Власне, саме на тролейбусному маршруті №29 “Аеропорт - Університет Франка”, довжина якого складає 6,5 км в один бік, і курсує даний електробус.

Проте за умовами тендеру, “Електрон” мав представити принципову іншу модель. Це мав би бути електробус середньої пасажиромісткості довжиною в 10,5 метрів. Мав би бути, позаяк наразі у вільному доступі немає жодної інформації про стан цієї перспективної моделі. Візуалізація, технічна інформація, вартість однієї одиниці, та навіть назва нового електробусу – наразі вся ця інформація недоступна. Ми звертались за коментарем до пресслужби концерну “Електрон”, проте там не відреагували на наше звернення.

Як заявив Ігор Самардак у коментарі для “Вголос”, станом на зараз перший екземпляр нового електробусу не є виготовлений.

ЛАЗ А152 – автобус, на базі якого мають виготовити електробуси для Львова

Електробуси на пів дня

Електробуси різняться в залежності від типу зарядки батареї акумулятора. То ж який саме тип електробусів планує закупляти місто?

Є електробуси на так званій нічній зарядці. Їх особливість можна простежити на прикладі поки що єдиного електробуса від “Електрону”. Тривалість повної зарядки такої моделі складає 6-8 годин, а максимальний запас ходу на міських вулицях – до 250 км. Власне, для більшості міських маршрутів громадського транспорту у Львові цього є абсолютно недостатньо. Візьмемо просту математику.

За планом, електробуси мали б замінити старі “Богдани” та “Еталони” приватних перевізників. Тому, важко уявити такий електробус, наприклад на маршруті №23, відстань по якому в один бік складає 24,5 км. Адже в такому разі, зарядки вистачило б не більше, ніж на 5 рейсів в обидві сторони. У випадку з маршрутом №43 (Левандівка-Дністерська), відстань на якому складає 12,7 км в один бік, ситуація дещо краще, проте не суттєво.  І таких прикладів на інших маршрутах є чимало.

У випадку використання електробусів на довгій зарядці, можливим варіантом є зміна коригування наявних маршрутів громадського транспорту у Львові. Це складний, довгий та болісний процес. Можна згадати певний “шоковий” ефект, який відчули на собі львів’яни у 2012-у році, коли було впроваджено нову транспортну схему Львова, розроблена фахівцями французької фірми “Луїс Бергер”. Крім того, такі кардинальні зміни потребують відповідної адміністративної підготовки  та узгодження формальностей з поліцією та іншими регулятивними державними  органами. Наразі про плани масштабної зміни маршрутів громадського транспорту у Львові нам нічого не відомо.

Інший тип такого транспорту - електробуси короткої зарядки. Вони здійснюють підзарядку безпосередньо в процесі курсування на маршруті. Для цього на кінцевих зупинках облаштовують спеціальні зарядні станції, швидкість зарядки в яких, за прикладом функціонування електробусних систем у різних містах світу, складає від 10 до 25 хв. Електробуси, заряд яких дозволяє в середньому проїхати від 60 до 90 км, після здійснення кількох рейсів здійснюють підзарядку на одній з кінцевих зупинок, після чого повертаються на маршрут.

Така схема має ряд переваг та недоліків для пасажирів, проте головна її особливість - це власне зарядні станції. А це - ціла окрема інфраструктура, яка потребує ретельного інженерного планування, безперебійного підключення до мережі, безпекових заходів. Все це коштує грошей, і мова не лише про закупівлю та встановлення подібних станцій, а перш за все про їх регулярну експлуатацію та догляд за ними.

Приклад «короткої» зарядки електробусів

Голова ГО “Львів’яни за електротранспорт” Антон Лягушкін у коментарі для “Вголос” заявив, що ймовірніше за все Андрій Садовий мав на увазі майбутню закупівлю для міста саме електробусів на довгій зарядці, які не пристосовані для повноцінного функціонування на довгих міських маршрутах.

Наскільки я зрозумів із висловлювань представників «Концерну »Електрон«, то знову йтиметься про закупівлю електробусів із статичною (нічною) зарядкою. Згадка про довжину кузова натякає, що електробус має бути побудований на базі кузова міського автобуса ЛАЗ А152, який було розроблено тією ж командою конструкторів, які зараз працюють на »Електроні«. Той електробус, який виготовлений »Електроном« і експлуатується »Львівелектротрансом" - саме такий. На жаль, заряду його батарей не вистачає для повноцінної двозмінної роботи на маршрутах”, - говорить він.
Електричні фантазії міського голови

Таким чином, проєкт закупівлі 250 електробусів має сумнівні перспективи з точки зору фінансової та технічної. То ж виникає питання, чи потрібен він?

Голова ГО “За якісний транспорт” Святослав Товстига у коментарі для “Вголос” заявив, що електробуси у Львові зараз не на часі. Перш за все, з огляду на фінансове питання.

Для того аби вирішити, скільки нам треба електробусів, треба розуміти економіку питання - яка вартість. У ВР зараз є кілька законопроєктів, які скасовують в'їздне мито для деталей до електробуса, що його здешевлює. Бо зараз вартість електробуса як два автобуси. То ж питання - чи треба це?”, - говорить Товстига.
Транспортні фахівці окремо наголошують, що перш ніж говорити про закупівлю нових електробусів, необхідно налагодити нормальну роботу ЛКП “Львівелектротранс”, яке має багато проблем.
До того, як закуповувати електробуси треба розв'язати дві задачі: Перша - це ремонт і переоснащення тролейбусного депо; друга - залучення персоналу - як водіїв, так і ремонтників відповідної кваліфікації. Сучасна ситуація на підприємстві така, що з понад 110 тролейбусів, які є на балансі тролейбусного депо, керівник «Львівелектротротрансу» Андій Свищо розповідав про випуск 70 машин на лінію. Насправді виїздить ще менше машин”, - говорить Антон Лягушкін.
За словами Святослава Товстиги, говорити про закупівлю електробусів зараз недоцільно, адже у Львові бракує достатньої кількості трамваїв та тролейбусів, аби забезпечити якісні перевезення у місті.
Бавитися зараз в електробуси за бюджетні кошти - в найближчі 4 роки недоцільно. Першочергово міста має налагодити випуск трамваїв та тролейбусів. І там, і там не вистачає до 100 одиниць рухомого складу”, - зауважив він.