20 травня на пресконференції з нагоди другої річниці свого президентства, Володимир Зеленський представив українцям офіційний логотип 30-річчя незалежності України. Його символом стала синьо-жовта квітка, яка розквітає. За словами президента, її «подарували» українцям дизайнери зі Львова. Як пізніше з'ясувалося, слова Президента дещо суперечать офіційним документам. На розробку логотипу з держбюджету виділили чимало коштів, та й жодна львівська компанія цим, правду кажучи, не займалася.

Для чого президент сказав неправду і чому його пресслужба не хоче нічого коментувати - у  розслідуванні «Вголосу».

«12 найкращих компаній на волонтерських засадах працювали над розробкою логотипа до 30-річчя Незалежності і перемогла компанія зі Львова. Прекрасна компанія. Ось таку квітку вони нам подарували. Це буде головна квітка 30-річчя. Символ України «Ти у мене єдина». Мені здається, що це правильний символ нашої державності. Це така наша країна. Вона не просто квітуча – нас не затоптати, нас не зрізати, нас не зламати, ми все одно будемо квітучою країною й точно розквітнемо», –  заявив Президент під час своєї пресконференції 20 травня.
Символ 30-річчя незалежності України Відверто кажучи, спочатку ми лише хотіли розповісти про патріотичну компанію зі Львова, допоки не віднайшли тендер на закупівлю. Та про це – згодом.

Закритий відкритий конкурс

Згадаємо, з чого все почалося. Історія цієї «квітки» зародилася ще 19 лютого 2021 року, коли Міністерство культури та інформаційної політики (МКІП) анонсувало про проведення мистецького конкурсу з розробки графічної продукції на тему: «Організація широкого висвітлення заходів з підготовки та відзначення 30-ї річниці незалежності України», а саме: «Відзначення 30-ї річниці незалежності України». [media=65190,65192,65193] У своєму оголошенні, МКІП одразу розмістило інформацію про приблизну вартість проєкту: його в міністерстві оцінили в 350 тисяч гривень. Участь у конкурсі могли взяти будь-які творчі спілки, підприємства, установи та організації незалежно від форм їхньої власності. Як і більшість інших конкурсів, які періодично організовує міністерство, цей теж мав відбутись у 3 етапи. На першому етапі на офіційному вебсайті пройшло онлайн-голосування, у якому могли взяти участь українські громадяни. Під час другого – експерти мали оцінити подані на конкурс проєкти. До третього етапу допустили «найкращих»: вони презентували свої роботи і, вже згодом, спеціальна комісія визначила переможця конкурсу.
Цікаво те, що на вебсайті Міністерства культури та інформаційної політики, дані про учасників та результати онлайн-голосувань ніяким чином не зберігаються. Ми виявили, що інформація про проєкти, які подаються на інтернет-голосування, залишається на сайті лише на І етапі конкурсів, які проводить міністерство. Після цього всі дані зникають, тож віднайти щось у вільному доступі про голосування, які відбувались раніше – неможливо. 
Інформацію про учасників конкурсу  «Вголосу» вдалося отримали тільки після інформаційного запиту, направленого у Міністерство культури та інформаційної політики. Там нам зазначили, що до І етапу конкурсу було допущено 4 компанії – Філію «Саачі енд Саачі» Дочірнього підприємства «ССМ», Товариство з обмеженою відповідальністю «Табаско Гроуп», Дочірнє підприємство «ІЛЕБОРЕЙТ» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Грінпінгвін Медіа». А тепер – детальніше про переможця. 26 березня 2021 року конкурсна комісія з організації та проведення мистецького конкурсу обрала компанію, яка перемогла. Згідно з інформацією, яку нам вдалось відшукати, одразу після цього було проведено переговорну процедуру закупівлі. Її оприлюднили у системі ProZorro 8 квітня 2021 року. На сайті публічних закупівель зазначається, що згідно з наказом від 30 березня 2021 року, переможцем мистецького конкурсу з розроблення моделей інформаційних продуктів, у тому числі графічного характеру, а також мультимедійних проектів, аудіо- та відеоінформаційної продукції (айдентики) на тему: «Організація широкого висвітлення заходів з підготовки та відзначення 30-ї річниці незалежності України», а саме: «Відзначення 30-ї річниці незалежності України» було обрано Дочірнє підприємство «ІЛЕБОРЕЙТ». Це ж підприємство прописане в тендері безпосередньо як виконавець комплексу послуг. Замовником тендеру стало Державне підприємство «Центр захисту інформаційного простору України». Воно знаходиться у підпорядкуванні Міністерства культури та інформаційної політики та часто виступає у ролі замовника в тендерах до відкритих мистецьких конкурсів. Договір про виконання послуг  «ІЛЕБОРЕЙТ» та «Центр захисту інформаційного простору України» підписали 20 квітня . У ньому сторони домовилися про умови оплати.

«Подарунок» за кошти з держбюджету

Як ми вже згадували раніше, в оголошенні про конкурс Міністерство культури та інформаційної політики вказало приблизну вартість проєкту. На нього з держбюджету планували виділити до 350 тисяч гривень. У договорі тендеру, який був підписаний згодом між Державним підприємством «Центр захисту інформаційного простору України» та Дочірнім підприємством «ІЛЕБОРЕЙТ» було визначено остаточну суму в розмірі 310 788, 00 грн з ПДВ. Тобто, насправді держава заплатила підприємству за виконану роботу. І ця інформаціяк ардинально суперечить висловлюванням президента Зеленського, який під час пресконференції сказав, що айдентику до 30-ї річниці незалежності українцям «подарували». Ба більше, Володимир Зеленський наголосив про це двічі, оскільки ще й зазначив, що компанія працювала над проєктом на «волонтерських засадах».

Зовсім не львівська компанія

Цікаво й те, що наприкінці травня у Міністерстві культури та інформаційної політики оприлюднили інформацію, що над розробкою айдентики до 30-ї річниці незалежності України працювала креативна агенція «PROVID». На сайті компанії зазначено, що вона розташована у м. Києві на вулиці Жилянська, 31. За інформацією, яку ми віднайшли у відкритих джерелах, офіс ДП «ІЛЕБОРЕЙТ», що перемогла у тендері, також розташований за цією ж адресою. Щоб уточнити інформацію, «Вголос» звернувся до агенції «PROVID». Там нам пояснили, що Дочірнє підприємство «ПРОВІД»/«PROVID» (Код ЄДРПОУ:  22951724) та Дочірнє підприємство «ІЛЕБОРЕЙТ»/ «ELEBORATE» ( Код ЄДРПОУ:  22951724) – це одна і та ж юридична особа. За словами директора, 26 червня 2018 року ДП «ПРОВІД»/«PROVID», змінило свою назву на підставі відповідного рішення Засновника на ДП «ІЛЕБОРЕЙТ»/ «ELEBORATE».  Утім, вони представлені на ринку рекламних та креативних послуг і надають зазначені послуги під знаком «PROVID». У PROVID  «Вголосу» повідомили, що це київська компанія, яка не має жодних відокремлених підрозділів у місті Львів. «Ми київська компанія. Відповідно до відомостей наведених в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань  місцезнаходження ДОЧІРНЬОГО ПІДПРИЄМСТВА »ІЛЕБОРЕЙТ«/ »ELABORATE« ( Код ЄДРПОУ:  22951724) - м.Київ, інформація щодо даних про відокремлені підрозділи юридичної особи відсутня», - зазначили у агенції. Тож «ІЛЕБОРЕЙТ» та «PROVID» одна і та ж компанія з офісом у столиці України. Виникає запитання, чому президент сказав, що над розробкою «квітки незалежності» працювали дизайнери зі Львова?

Безкоштовний - тільки презентаційний ролик

Для з'ясування усіх деталей, «Вголос» направив інформаційний запит до Міністерства культури та інформаційної політики. Ми попросили міністерство надати пояснення стосовно інформації про кошторис витрат, чітко зазначивши, що під час пресконференції, яка відбулась 20.05.2021 року, Президент України Володимир Зеленський, заявив, про безкоштовну розробку логотипу до 30-ї річниці незалежності України.
Лозунг логотипу Натомість від МКІП конструктивної відповіді ми так і не отримали. Заступник міністра культури Тарас Шевченко проігнорував наше запитання, відповівши «Вголосу», що безкоштовно компанія розробила презентаційний відеоролик, який показали під час вищезгаданої пресконференції президента. [media=65194,65196] А це, знову ж таки, суперечить висловлюванням Володимира Зеленського, з пресконференції якого можна чітко зрозуміти, що мова йшла якраз про розробку логотипу. До слова, в Офісі Президента надавати інформацію про логотип журналістам «Вголосу» також відмовились. На запитання, які стосуються безпосередньо слів Президента України Володимира Зеленського, нас знову відправили до Міністерства культури та інформаційної політики.
Так чи інакше, вся ця історія з логотипом виглядає дивною та залишає за собою безліч відкритих запитань.

Анастасія Сорока для ІА «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ