На початку пандемії коронавірусу в світі очікували будь-які дані для з'ясування походження пандемії COVID-19 та лише нещодавнє дослідження  американського вченого виявило ранні послідовності SARS-CoV-2, які були навмисно приховані, щоб не спричинити бурхливу дискусію.

Еволюційний біолог Джессі Блум із Дослідницького центру раку Фреда Хатчінсона (США) стверджує, що група китайських дослідників відбирала віруси у деяких найперших хворих на COVID-19 у китайському місті Ухань, розміщуючи вірусні послідовності в широко використовуваній базі даних США. Проте через кілька місяців цю генетичну інформацію видалили, щоб скрити ці дані, повідомляє Science.

Деякі вчені підозрюють, що Китаю є що приховувати щодо походження пандемії, оскільки пізніше китайські вчені опублікували цю ж інформацію в іншій формі, яка не проливає світла на походження SARS-CoV-2.

Як зазначає Блум, це підтверджує, що пандемія не виникла на ринку морепродуктів в Хуанані в Ухані, де спочатку з'явився SARS-CoV-2. Китайські службовці охорони здоров’я 31 грудня 2019 року прив’язали спалах «незрозумілої пневмонії» до ринку, але через місяць стало зрозуміло, що багато ранніх випадків не мали ніякого зв’язку з цим місцем.

У статті висвітлено три мутації, виявлені в SARS-CoV-2, зібрані у пацієнтів біля ринку, які не пов’язані з кажанами.

Блум стверджує, що китайські дослідники видаляли дані, і, можливо, спочатку вірус перейшов на людей від невідомої тварини чи якимось чином стався витік із лабораторії. Вчений стверджує, що відновлені ним видалені вірусні послідовності із файлів, збережених у хмарних сервісах Google, – це маленький шматочок великої незавершеної головоломки.

"Я думаю, що це дає додаткові докази того, що цей вірус, ймовірно, циркулював в Ухані ще до грудня і що ми маємо неповну картину послідовностей ранніх вірусів", – заявив еволюційний біолог зі США.

Блум, вивчаючи вірусну еволюцію, розпочав своє дослідження після суперечливого звіту про походження пандемії, опублікованого в березні спільною комісією китайських та іноземних дослідників, організованою Всесвітньою організацією охорони здоров'я (ВООЗ). Блум та 17 інших вчених розкритикували звіт ВООЗ, в якому стверджувалось "надзвичайно малоймовірним" те, що SARS-CoV-2 втік з лабораторії.

Звіт ВООЗ значною мірою спирався на послідовності SARS -CoV-2, виявлені у пацієнтів з COVID-19, прив'язаних до ринку.

Проводячи додаткові дослідження, Блум вивчав у Архіві послідовностей SRA – бази даних, що контролюється Національним центром біотехнологічної інформації, підрозділом Національного інституту охорони здоров'я США.

Виявилося, що у дослідженні, очолюваному Мінгом Вангом з лікарні Женьмінь університету Ухань, опублікованому 24 червня в журналі Small, перераховані дані ранніх пацієнтів з Уханьським COVID-19 та специфічні мутації їх вірусів, але не подано повних даних про послідовність.

Згодом Блум виявив, що SRA створює резервну копію своєї інформації на хмарній платформі Google, і відновив файли, що містять деякі попередні дані китайського вченого.

Блум стверджує, що у видалених даних відсутні три мутації, які існували до виявлених зразків SARS-CoV-2 із ринку морепродуктів.

Але послідовність цього вірусу кажана, виявленого в 2013 році, відрізняється від SARS-CoV-2 приблизно на 1100 нуклеотидів, а це означає, що повинні були пройти десятки років, перш ніж він перетворився би на пандемічний коронавірус, а от інші види тварин цілком могли бути заражені вірусом кажана і раніше.