Він назвав це кіно найпатріотичнішим українським фільмом. Саме кінорежисер Валентин Васянович та його довгоочікувана «Атлантида» прославили нашу країну на міжнародній арені: стрічка після світової прем’єри здобула історичну перемогу для України на Венеційському кінофестивалі.
І всього лише за кілька місяців «Атлантида» зібрала чимало престижних нагород на міжнародних кінофестивалях: «приз жюрі» на японському Tokyo international film festival, гран-прі на фестивалі Les Arcs у Франції, нагороди у номінації «Найкращий фільм» на кінофестивалі Тромсо в Норвегії та як кращий фільм в номінації Orizonti Севілья на Венеційському кінофестивалі тощо.
Українські критики назвали «Алтантиду» найкращим ігровим повнометражним фільмом і наш національний оскарівський комітет висунув драму Васяновича як національного претендента на премію «Оскар» у номінації «Найкращий міжнародний художній фільм».
І вже 5 листопада цей найочікуваніший фільм року виходить у кінотеатральний прокат.
«Вголос» поспілкувався із режисером «Атлантиди» Валентином Васяновичем і розпитав, про що цей фільм, чому варто його переглянути і яким загалом він бачить майбутнє українського кіно?
- Чому варто переглянути «Алтантиду»?
Головний герой, колишній військовий родом з Донбасу, втратив під час війни свою сім’ю і опісля усіх цих жахів намагається влаштувати своє життя і шукає сенс, щоб залишитися вдома і не виїхати. При цьому втрачає найкращого друга, який не зміг впоратися із посттравматичним синдромом і скоїв самогубство. І лише коли зустрічає жінку, у якої також посттравматичний синдром, і закохується - ця любов рятує і його, і його половинку. Любов перемагає смерть.
- Як виникла ідея зняти таке кіно?
- Де знімали фільм?
- На чому акцентували у фільмі?
Головне питання фільму – що з цією територією, Донбасом, робити потім, після закінчення війни. Адже вже відбувається екологічна катастрофа, яка може призвести до того, що ця територія просто не буде живою і перетвориться у пустелю. Цей процес вже розпочався.Актуальне питання: «А що нам робити з Донбасом після закінчення війни?»
- Яким ви бачите майбутнє Донбасу?
- Як підбирали акторів в «Атлантиду»?
Загалом кастинг проводили у «Фейсбуці»: шукали людей, які пережили війну і мають посттравматичну травму. До того ж ці люди стали своєрідними експертами для створення діалогів та мізансцен, адже вони знають, як відбувається спілкування на війні, тому ми всі разом працювали над діалогами у фільмі.
- Що дала вам перемога у Венеції?
Після перемоги у Венеції відразу полетіли у Торонто, там були повні зали, всі із зацікавленістю зустрічали наш фільм. Потім Іспанія,Франція, Мексика, Японія тощо - Венеція просто відкрила двері «Атлантиді» у широкий кіносвіт.
При цьому зізнаюсь чесно: найкраща кінопубліка – у Токіо. Там найбільш емоційно і гаряче сприйняли цю стрічку про війну в Україні, адже добре пам’ятають травму своєї війни, знають, що таке тисячі трупів і як їх ховати. А в Європі – Австрія, Іспанія тощо – сприймали посередньо, мовляв, щось чули про ваш якийсь там «внутрішній конфлікт» чи щось таке. Хоча європейці й були шоковані тим, що побачили у фільмі.Ми чітко акцентували під час презентацій фільму: Росія – терорист, країна-агресор, яка воює з нашою країною
Хоча ми чітко акцентували і озвучували під час презентацій фільму: Росія – терорист, країна-агресор, а в Україні тримає війна Росії проти нашої країни.
- Чи реально відзняти в Україні хороший фільм без належного фінансування?
Загалом таким шляхом можна йти, та все ж без підтримки держави та Держкіно в принципі національна кінематографія не зможе відбутися. У всьому світі так є, що національні фільми підтримують фінансово з державних фондів. Хоча без Держкіно не було би відродження української кіноіндустрії, яку маємо на сьогодні, і не було би успіхів, котрі ми маємо на міжнародних фестивалях.
Бюджет «Атлантиди», до прикладу, складає близько 1-1,2 млн доларів. Частина державних коштів, решта – приватні кошти закордонних фондів та меценатів тощо.
- Які ще нові українські фільми мають побачити українці і чому?
- Ви нещодавно казали: «Українське кіно не встигло з’явитися, а його вже «вбивають». Чому ?
Однак, що тривожить: зараз, коли змінилася політична кон'юнктура, ми переживаємо, аби кіноіндустрія не занепала, зокрема була фінансова підтримка національних фільмів. Адже зараз культурою України керує колишній телевізійний менеджер, котрий все життя працював на олігархічному телеканалі і тепер має вплив на бюджет (Олександр Ткаченко, - ред.). Тому кіноспільнота вважає, що зараз всі кошти спрямують або на серіали, або афільовані до цих великих структур фірми почнуть відтягувати на себе бюджети. Паростки вже є: на більшість продакшинів, які протягом останніх 7 років займалися кіновиробництвом, заводять незрозумілі кримінальні справи задля того, аби створити цим фільмам негативне тло і тим часом просунути свої нові продукції, які відтягуватимуть гроші з бюджету на себе. Триває війна, дуже неприємна, і процедура отримання бюджетних коштів на фільми стала менш прозорою. А раніше такі серіали створювали за гроші олігархів.На більшість продакшинів, які протягом останніх 7 років займалися кіновиробництвом, заводять незрозумілі кримінальні справи
- Яким ви бачите майбутнє українського кіно?
Але я оптиміст: вірю в те, що знову працювати система прозоро і жодна політична кон’юкрута не впливатиме на розподіл коштів для фільмів в Україні.
Щодо патріотичного кіно, то можу сказати, що воно має свій сегмент і мусить існувати, тим більше, що є люди, які його дивляться. Воно мусить розвиватися одночасно з іншими кіножанрами. Іллєнко це розумів і підтримував цей процес: всі види і жанри кіно розвивалися одночасно. А зараз, думаю, шальки терезів будуть перехилятися на користь глядацького кіно та серіалів.
- Які оскарівські шанси в «Атлантиди»?
- Чого «Атлантида» має навчити українців?
Це кіно про нас і найболючішу тему в Україні протягом останніх років і, думаю, буде актуальною ще протягом кількох наступних років. Всі українці мають зрозуміти, що нашій державі треба мати потужну армію, а нам потрібно ставати не інфантильним, а політичним суспільством, при цьому розвивати демократичні інститути у країні і ставати повноцінною сучасною європейською державою і у жодному разі не відкочуватися назад до постсовка та не потрапляти у зону впливу РФ. Ми маємо бути вільними і сильними, аби нас просто не хотілося ображати.Українці мають зрозуміти: треба ставати не інфантильним, а політичним суспільством
Марія Волошин, ІА «Вголос»
ІА "Вголос": НОВИНИ