Дуже великий телескоп Європейської південної обсерваторії (ESO VLT) зробив знімок планети, що обертається навколо Центавра, подвійної зоряної системи, яку можна побачити неозброєним оком.

Це найгарячіша подвійна зоряна система, яка містить планети, знайдена на сьогоднішній день. Там і була помічена планета, що обертається навколо неї на відстані, що в 100 разів перевищує відстань Юпітера навколо Сонця. Деякі астрономи вважали, що планети не можуть існувати навколо таких масивних і настільки гарячих зірок.

Екзопланета (праворуч знизу) та її два сонця (ліворуч).
Екзопланета (праворуч знизу) та її два сонця в системі b Центавра (ліворуч).

«Знайти планету навколо b Центавра було дуже захоплююче, оскільки це повністю змінило уявлення про масивні зірки, які є власниками планет», — пояснює Маркус Янсон, астроном зі Стокгольмського університету, Швеція, і перший автор нового дослідження, опублікованого в Nature.

Розташована приблизно в 325 світлових роках від нас у сузір’ї Центавра, двозіркова система b Центавра (також відома як HIP 71865) має принаймні масу шести сонць, що робить її, безумовно, найбільш масивною системою, навколо якої знаходиться планета. Досі не було помічено жодної планети навколо зірки більш ніж у три рази масивнішої за Сонце.

Більшість масивних зірок також дуже гарячі, і ця система не є винятком: її головна зірка — це так звана зірка типу B, яка більш ніж в три рази гарячіша за Сонце.

Велика маса і тепло від цього типу зірки мають сильний вплив на навколишній газ, які повинні протидіяти утворенню планет. Зокрема, чим гарячіша зірка, тим більше випромінювання високої енергії вона виробляє, що змушує навколишній матеріал випаровуватися швидше.

Але нове відкриття показує, що планети насправді можуть формуватися в таких важких зоряних системах. «Планета в b Центавра — це інопланетний світ у середовищі, яке повністю відрізняється від того, що ми відчуваємо тут, на Землі та в нашій Сонячній системі», — пояснює співавтор Гаятрі Вішванат, доктор філософії. студент Стокгольмського університету. «Це суворе середовище, де панує екстремальна радіація, де все в гігантських масштабах: зірки більші, планети більші, відстані більші».

Справді, виявлена ​​планета, названа b Центавра (AB)b або b Центавра b, також є екстремальною. Вона в 10 разів масивніша за Юпітер, що робить її однією з найбільш масивних планет, коли-небудь знайдених. Більше того, вона рухається навколо зоряної системи по одній з найширших орбіт, які ще були відкриті, на відстані, що в 100 разів перевищує відстань Юпітера від Сонця. Ця велика відстань від центральної пари зірок може стати ключем до виживання планети.