Астрономи представили результати досліджень багатопланетної системи L 98-59, яка знаходиться за 35 світлових роках від Сонця. У ній виявлено планету, що на 30 відсотків складається із води.

Їм вдалося знайти в ній дві нові екзопланети, а також визначити, що в систему входить планета, яка має великі запаси води, і планета, розташована в населеній зоні.

Стаття опублікована в журналі Astronomy & Astrophysics, коротко про роботу розповідається на сайті Європейської південної обсерваторії.

В рамках пошуків ознак наявності життя за межами Сонячної системи вченим необхідно не тільки відкривати екзопланети з масою, аналогічною масі Землі, а й шукати серед них тіла, які перебували б у населеній зоні своєї яскравої зірки і періодично здійснювали проходження по її диску (транзит) з точки зору земного спостерігача. В цьому випадку у дослідників буде можливість спектроскопічно вивчити атмосферу планети (якщо вона є), приблизно визначити її склад і навіть виявити наявність біомаркерів. Крім того, вчених з точки зору населеності цікавлять системи, подібні до Сонячної.

Група астрономів на чолі з Олів'є Деманжоном (Olivier Demangeon) з Інституту астрофізики і космічних досліджень університету Порту опублікувала результати вивчення системи L 98-59, яка знаходиться за 35 світлових роках від Сонця і складається з яскравого червоного карлика і трьох вже відомих екзопланет з радіусами від 0 , 8 до 1,6 радіуса Землі.

Вчені відкрили четверту екзопланету в системі, яка володіє мінімальною масою 3,06 маси Землі і орбітальним періодом 12,79 земного дня. При цьому планета виявилася не транзитною. Крім того, в системі є і п'ята планета, що має мінімальну масу 2,46 мас Землі з періодом обертання 23,15 земних днів. Ця планета знаходиться в центрі населеної зони системи L 98-59.

Крім того, дослідники визначили, що екзопланети L 98-59b і L 98-59c володіють середньою щільністю 3,6 і 4,57 грама на кубічний сантиметр, що говорить про подібний склад - обидві планети можуть мати залізні ядра, маса якого складе від 12 до 14 відсотків від загальної маси планети, і містити мало води.

Натомість у випадку екзопланети L 98-59d, середня щільність якої була оцінена в 2,95 грама на кубічний сантиметр, 30 відсотків від її маси може становити вода.

Вчені відзначають, що система L 98-59 через свою структуру і близькість до зірки є однією з основних цілей для порівняльного вивчення атмосфер скелястих планет всередині однієї і тієї ж системи. Очікується, що в подальшому за нею спостерігатимуть космічний телескоп «Джеймс Вебб» і наземний телескоп ELT.

Довідково. «Соля́ріс» — роман письменника-фантаста Станіслава Лема. У ньому розповідається про спроби встановлення контакту із розумним позаземним організмом, який існує у вигляді океану. Водночас, в романі піднято філософсько-етичні проблеми пізнання світу, антропоцентризму, людяності, та, власне, відповідальності за все, що робить людина, як на Землі, так і за її межами.

Зоряна система L 98-59