19 січня маємо своєрідне завершення низки різдвяних свят.

Щоправда, різдвяний привіт практикуємо аж до свята Стрітення Господнього. А цього дня (19 січня), за церковною традицією, святкуємо Святе Богоявлення, Богоявлення Господнє, Хрещення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа. Свято входить до чину Великих свят Церкви Христової, його вважають дванадесятим Господнім святом.

На свято  читається  оповідь про хрещення Ісуса Христа, згідно з якою Ісус Христос у 30-річному віці прийшов на річку Йордан. Тут св. Йоан Предтеча (Хреститель) здійснював релігійне омовіння, аби кожна людина могла очиститися духовно, стати готовою прийняти до своєї душі Господа. Йоан Хреститель сповіщав про наближення Царства Божого. Він же й здійснив водне хрещення Ісуса Христа. Хрестив Його на ознаку очищення від гріхів. Так, Ісус Христос, як Син Божий, не мав жодних гріхів, а прийняв Він водне Хрещення, аби освятити обряд, за яким відбувається традиційне духовне очищення кожної людини.

За українською народною традицією, свято має кілька назв, як-от: Водосвячення, Водохрестя, Водохреща, Водохрещі, Водохреще, Водохрещення, Хрещення, Йордань, Ардан, Єрдан, Ордань. Св. Іван Золотоустий казав: “Хрищення  має не одну, але багато назв. Це очищення називають купіллю відродження, як каже Апостол: ”Він спас нас… через купіль відродження і оновлення Святим Духом, Якого вилив на нас щедро через Ісуса Христа – нашого Спасителя (Тита 3:6).

Диво Водохреща

За давнім переказом, у переддень свята, опівночі, на кожній річці відбувається диво: спокійна перед тим вода починає незвично хвилюватися. Так відбувається біля кожної ополонки: на її поверхні можна побачити невеличкі хвильки. Вважають, що саме тоді Ісус Христос входить у воду під час Хрещення. У церкві або ж на церковному подвір’ї чи біля відповідних річки, ставка або водоймища (джерела) святять воду. Задля цього після читання Апостола та Євангелія від Марка промовляється особлива молитва. Священник закликає благодать Святого Духа на воду та усіх, хто її п’є. У воду тричі занурюється хрест, а відтак окроплюються святою водою чотири сторони світу й, зокрема, всі учасники Водохреща.

Свято має також назву Богоявлення. За новозавітними переказами, час від свого народження до Хрещення у воді Ісус Христос провів у Назареті. Подібно до того, як колись Мойсей в пустелі, Давид серед пастирів на полях вифлеємських, а пророк Ілля в Галааді, Ісус Христос молитвою, послухом, покірністю готувався до свого великого подвижництва – спасіння людей, задля якого Бог післав Його на землю.

Ще у Старому Завіті передбачалося, що напередодні приходу Месії з'явиться Його Предтеча. Згідно із Євангелієм, під час Хрещення Ісуса Христа Бог-Дух Святий зійшов із небес у вигляді голуба. ”Сталося, що тими днями прийшов Ісус із Назарета галилейського і був хрещений Іваном у Йордані. І тут же, виходячи з води, Він побачив, що розкрилися небеса і що Дух, як голуб, сходив на Нього; і голос пролунав з неба: Ти Син Мій Улюблений, якого Я вподобав!” (Марка 1: 9-11). Євангелісти розповідають, що спочатку cв. Іван не хотів здійснювати обряд Хрещення над Ісусом, мовляв: “Це мені потрібно від Тебе хреститися, а Ти йдеш до мене?” Однак почув у відповідь: ”Облиш тепер, бо так належить нам виконати всю правду. Тоді Іван допустив Його” (Матвія 3:14-15). Так, нам важко завжди і нині також уявити собі, як це могло відбутися, ми тільки сприймали і сприймаємо сьогодні свідчення св. Івана та його учнів. Ми і нині мовчки у церкві або ж на самоті задумуємося, що там, над берегом Йордану, бачимо того самого Ісуса Христа, що у свій час лежав у яслах Вифлеєму, тільки вже і як людину, і як Бога. Тільки в такий спосіб людина в минулому і нині може заглянути у святая святих, у життя, яке недоступне  звичайній людині, – у таїну сім’ї Божої – Бога-Отця, Бога-Сина і Бога – Духа Святого. Християни вірять Богові, тому Господь Бог є близьким для них. Вони спілкуються з Небесним Отцем-Богом, Богом-Сином і Богом-Духом Святим (Пресвятою Трійцею) через молитву.

Отець-Бог – початок всього, Син-Бог – Творець створіння, Бог – Дух Святий – виконавча сила всього. Так християни входять у  духовне життя християнської спільноти. Тому Господь любить нас і хоче бути з нами. ”Христитиму тебе і навчатиму в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Одне спільне ім'я трьох – Бог. Хай і символи, і слова дадуть тобі зрозуміти, що ти відрікаєшся всякої безбожності, бо лучишся з цілковитим Божеством. Віруй, що весь світ, видимий і невидимий, створений Богом з нічого, і керований Творцем, зміниться на кращий…” (св. Григорій Богослов).

Ще більше, ніж під час Христового Різдва, радіє тепер Вселенна появою Триєдиного Бога і Хрещенням Ісуса Христа в річці Йордані. ”Готовися,  Йордане ріко, бо це приходить Господь Бог хреститися від Йоана, щоб у твоїх водах сокрушити Божеством зміїв невидимі голови. Радій, пустине  Йорданська, заграйте весело, гори, бо це вічне Життя приходить, щоб призвати Адама, заклич, Йоане Предтечо, голосом вопіющего: приготовляйте путі Господні і стежки Його робіть правими”. Так словами стихира Навечір'я Богоявлення вся Вселенна, всі створіння на небі й на землі стають учасниками таїнства Богоявлення, Хрещення Господнього в Йордані. Зауважте: ця урочиста подія стосується всього Всесвіту, а не тільки нашої земної планети. Хрещенням Ісуса Христа в Йордані – охрещено увесь світ матерії.

Вода – це найпоширеніша природна речовина 

Ісус Христос  став  осередком і завершенням Всесвіту. Триєдиний Бог просвітив своїм надприродним Світлом не тільки нашу землю, а й увесь Всесвіт. ”Великий Ти, Господи, і дивні діла Твої, і немає єдиного слова, що задовільно оспівало б чудеса Твої”.

ІА "Вголос": НОВИНИ