Питання мобільності та якісного громадського транспорту залишається одним з найгостріших у Львові. Хаотичні ремонти доріг, самовільний з'їзд автобусів з маршруту та велетенські затори на вулицях міста - реальність, в якій живе Львів у 2021-у році. Однією з причин такого стану називають відсутність структури з чіткими повноваженнями, робота якої змогла б навести лад у львівському транспортному хаосі. Чи вдасться змінити цю ситуацію з появою нового Департаменту мобільності? Детальніше у матеріалі «Вголос».

Про появу новоутвореного департаменту повідомив на своїй сторінці у Facebook очільник транспортної комісії Ігор Зінкевич, депутат Львівської міськради від фракції «Варта». 

Що це за «чудо-департамент»? 

За минулої каденції Львівської міської ради Ігор Зінкевич був одним з тих, хто просував ідею утворення департаменту мобільності. У коментарі для «Вголос» він наголосив, що ідея утворення департаменту полягала в тому, аби об'єднати під одним керівництвом всі основні функції для створення якісної мобільності в місті. Відтак, нова структура має стати заміною управлінню транспорту, на бездіяльність якого неодноразово скаржились львів'яни. 

"Певний цикл пройшов. В 2018-у році міський голова був категорично проти утворення цього департаменту. Але ось він запрацював. Ми бачимо потребу в ньому, аби справлятися з проблематикою неструктуризованих дій різних комунальних підприємств. Маємо неодноразові скарги мешканців, неякісну ситуацію з транспортом та брак взаємодії між комунальними транспортними перевізниками. Це те, що новий департамент мав би виправити" - говорить Ігор Зінкевич.

 

Зауважимо, що транспортна проблема залишається для Львова однією з найгостріших. Її сутність полягає у кількох різних факторах - відсутності подальшого розвитку вуличних мережі, масовій автомобілізації та як наслідок заторах, також - проблеми з роботою громадського транспорту. 

Нагадаємо, що за результатами сьомого Всеукраїнського муніципального опитування, яке було проведено Соціологічною групою «Рейтинг» від імені Центру аналізу та соціологічних досліджень Міжнародного республіканського інституту  понад третина львів'ян погано оцінюють транспортну ситуацію у місті.

Для чого створювати черговий департамент? 

Раніше в структурі виконавчої влади Львова існувало управління транспорту, яке 2 роки очолював Орест Олеськів. Через відсутність чіткого розмежування повноважень між різними підрозділами ЛМР, роль цього управління в керівництві транспортною сферою була швидше декоративною, про що зокрема свідчать наступні факти.  

Зокрема, як писав «Вголос», саме Управління транспорту, як замовник послуг перевезення, мало б виступати гарантом безпеки пасажирів у всьому львівському громадському транспорті - як комунальному, так і приватному, проте станом на зараз питання технічного та санітарного стану значної частини львівських «маршруток», як зрештою й електротранспорту, залишається гострим. 

Понад те, «Вголос» писав, що львів'яни часто скаржаться на хаотичність графіку громадського транспорту та недотримання приватними маршрутками встановленого розкладу. Маючи всі необхідні повноваження для цього, Управління транспорту не змогло розв'язати цю проблему. Навіть попри окремі випадки штрафів, які накладались на приватних перевізників. 

Яскравим свідченням цього є ситуація з громадським транспортом у львівських мікрорайонах Знесіння та Кривчиці. Там вже кілька років не можуть налагодити роботу громадського транспорту. Особливо ситуація актуальна для Кривчиців, які за словами місцевих мешканців фактично є відрізані від сполучення з іншими районами Львова. 

Зауважимо, що у вересні тодішній очільник Управління транспорту ЛМР Орест Олеськів повідомив «Вголос», що ситуація з транспортом в двох «недолюблених» районах буде вирішена. Він анонсував регулярну роботу маршруту 25А, який з'єднує район старого Знесіння та вулицю Богдана Хмельницького, а також збільшення кількості рухомого складу на комунальному маршруті №57 (вулиця Польова - онкологічний центр на Максимовича). 

Втім, станом на 21 жовтня, на обох маршрутах було лише по одному автобусу. Зауважимо, довжина маршруту №57 на один бік складає понад 12 км. Відтак, за умови наявності на маршруті лише одного автобусу інтервал очікування перевищує 1,5 години. Отже, як бачимо, попори слова Ореста Олеськіва ситуація не зрушилась з міста. 

Кількість транспорту на маршрутах №25А та 57 станом на 21 жовтня

Чи вдасться новому департаменту змінити ситуацію? 

За словами Ігоря Зінкевича, департамент міської мобільності мав би впорядкувати хаос у транспортній сфері та узгодити дільність різних підприємств й структурних підрозділів ЛМР. 

"Я давно казав, що Львівавтодор має бути під департаментом мобільності. Наступне - це сам транспорт. Наступне -  це безпека, камери, інспектори та паркування. Керівник департаменту має запропонувати своє бачення, якщо громаді це підходить і депутатам це підходить, то це супер", - говорить очільник транспортної комісії. 

Зауважимо, що сфера громадського транспорту у Львові фактично поділена на три сегменти:

  • Комунальний автобусний транспорт, який зосереджений в ЛКП АТП №1;
  • ЛКП «Львівелектротранс», яке контролює перевезення трамваями й тролейбусами'
  • Приватні перевізники, які здебільшого використовують застарілі автобуси малої пасажиромісткості «Еталон» та «Богдан».

Кожен з цих сегментів має свою особливість та свої проблеми. Зокрема, ЛКП АТП №1 самовільно перестало обслуговувати частину міських маршрутів, на підставі їх «збитковості». Зауважимо, що на відміну від приватних перевізників, комунальне АТП-1 отримує регулярні дотації зі Львівського міського бюджету. 

Ситуація з ЛКП «Львівелектротранс» ускладнюється також корупційними скандалами на підприємстві. Так, на початку літа 2021-го року вже колишній керівник ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свищо отримав підозру в розтраті бюджетних коштів на суму понад 1 млн грн. На початку львівська влада стала на захист чиновника, однак згодом його звільнили з посади. У вересні Андрій Свищо, провадження по якому триває, подав до суду з вимогою поновитись на роботі. 

Зауважимо також, що попри дотації з бюджету «Львівелектротранс» роками залишається одним з найбільш збиткових підприємств Львова. Так, за три роки (2017-2019)  розмір статутного капіталу комунального підприємства збільшився на 528,9 млн грн, серед котрих 475 млн грн надійшли безпосередньо з міського бюджету. Внески в статутний капітал надходили на підставі Програми здійснення Львівською міською радою внесків до статутних капіталів комунальних підприємств, установ та організацій.

Хто очолить нову структуру?

Саме це питання є одним з найбільш «болючих». Адже попори те, що за законом на цю посаду мав би бути проведений конкурс, Андрій Садовий одноосібно ухвалив рішення про керівника нового департаменту. Ним став 33-річний Олег Забарило. Відомо, зо він закінчив ЛНУ Івана франка у 2009-у році за фахом «Облік і аудит», а в 2016-у році отримав диплом юриста. З 2010-го року і подосі Олег Забарило працював на різних посадах в структурі ЛМР. Втім, про досвід роботи чиновника  у транспортній сфері наразі невідомо. 

"Керівником призанчений Забарило. Це в.о., і це ок, бо створили нову струкутру. А подальші дії - це залежить від місцевого мера. Якщо дивитись на статю 10 закону про місцеве самоврядування, то керівник депаратменту мав би призначатись через конкурс", - говорить Ігор Зінкевич. .

За словами очільника транспортної комісії ЛМР, повноваження нового департаменту вже прописані, в рамках спільної роботи ініціативної депутатської групи та юридичного відділу.  Зінкевич зауважив, що Львів має чимало об'єктивних факторів, які ускладнюють мобільність в місті - вузькі вулиці, брак паркувальних місць, відсутність альтернативних шляхів для проїзду. Саме розв'язання цих проблем мав би запропонувати новий керівник департаменту мобільності. 

« Я досі в шоку від відповіді Андрія Білого, що йому немає цінності перебувати у ЛМР. В найбільш відповідальний момент, коли треба було структурувати роботу по переходу міста до е-квитка, він зник», - зауважив Зінкевич. 

Нагадаємо, Андрій Білий очолював у Львівській міськраді напрямок транспорту та інфраструктури. В червні цього року він раптово пішов з роботи у львівській владі, а згодом за ним пішла представниця його команди Оксана Єстеферова, яка очолювала ЛКП «Львівавтодор». Вона звільнилася напередодні масштабного аудиту підприємства. 

Зауважимо, що цьогорічні зміни серед керівників львівського транспорту не поодинокий випадок. За час перебування на посаді міського голови Андрія Садового в львівському електротранспорті змінилось вже біля десятка керівників. Ніхто з них не перебував на своїй посаді більше, ніж 3 роки. Про те, як це впливає на якість роботи підприємства, писав «Вголос». 

Як зауважила в коментарі для редакції Тетяна Шевченко, депутатка Львівської міськради від «ЄС», зараз департамент мобільності фактично не працює. Адже його керівництво має претендувати для депутатів, як зрештою і для всіх львів'ян, чітку стратегію розвитку львівського транспорту на найближчі роки. Наразі, цього не відбулося. 

ІА "Вголос": НОВИНИ