Останні дослідження показали, що антитіла до Covid-19 можуть зникати вже через кілька місяців. Однак, можливо, імунітет від цієї хвороби формують зовсім не вони, а загадкові Т-клітини.

Нові висновки вчених обнадіюють, повідомляє ВВС.

Ключі до цієї загадки виникали потроху. Спочатку дослідники виявили пацієнтів, які одужали від Covid-19, але дивним чином не мали до неї антитіл. Далі з'ясувалося, що таких людей може бути чимало.

Потім стало відомо, що багато у кого антитіла спочатку з'явилися, але за кілька місяців зникли.

Іншими словами, хоча антитіла й допомагають відстежити поширення пандемії, вочевидь, вони не відіграють такої важливої ролі в імунітеті, як ми вважали раніше.

Якщо нам потрібен довгостроковий захист від коронавірусної хвороби, його доведеться шукати в іншому місці.

Поки весь світ був зайнятий антитілами, дослідники почали усвідомлювати, що існує інша форма імунітету, яка роками ховається в нашому організмі.

Йдеться про доволі загадкові Т-лімфоцити, які можуть зіграти вирішальну роль у нашій боротьбі з Covid-19.

Це імунні клітини, головне завдання яких – виявляти і знешкоджувати збудників, які потрапили до клітин або знищувати самі інфіковані клітини. Білки на поверхні Т-клітин з'єднуються з білками на поверхні непрошених гостей в організмі, руйнуючи їх таким чином.

Т-клітини мають трильйони можливих версій поверхневих білків, кожен з яких розпізнає різні мішені. Оскільки Т-клітини залишаються в крові протягом багатьох років після перенесеної інфекції, вони також сприяють «довготривалій пам'яті» імунної системи і дозволяють їй швидше і ефективніше реагувати, коли вона знову стикається зі старим ворогом.

Кілька досліджень показали, що у людей, які перехворіли Covid-19, залишаються Т-клітини, здатні розпізнавати вірус, незалежно від того, чи відчувають вони симптоми хвороби.

Це зрозуміло. Втім, нещодавно вчені виявили більш загадковий нюанс. З'ясувалося, що у деяких людей тест на антитіла до Covid-19 може бути негативним, а на Т-клітини, які здатні розпізнати вірус, - позитивним.

Це змусило припустити, що певний рівень імунітету проти захворювання може бути вдвічі поширенішим, ніж вважалося раніше.

Однак найбільшою загадкою став той факт, що вчені виявили специфічні до Covid-19 Т-клітини у зразках крові, взятих за роки до початку пандемії.

Виходить, що деякі люди вже мали певний ступінь імунітету до коронавірусу, ще до того як ним захворіла перша людина.

Як з'ясувалося, напрочуд багато людей, 40-60% з тих, хто ніколи не контактув із вірусом, мають такі Т-клітини.

Схоже, що Т-клітини і є таємним джерелом імунітету до Covid-19.

Це відкриття також допомагає зрозуміти деякі речі, які досі залишалися загадковими. По-перше, стрімке зростання ризику хвороби з віком, а по-друге, незрозуміла вченим здатність вірусу руйнувати селезінку.

Т-лімфоцити швидко і жорстоко знищують заражені клітини або власноруч, або за допомогою інших елементів імунної системи. Таким чином вірусу не вдається перетворити здорові клітини на фабрики з виробництва своїх патогенних копій.

Насправді, одна з вакцин, яку наразі розробляють дослідники з Оксфордського університету, вже показала, що крім антитіл вона спонукає організм і до вироблення Т-лімфоцитів.

Про ефективність цієї вакцини говорити поки ще зарано, але один із членів дослідницької групи сказав, що перші результати є «надзвичайно обнадійливими».

Втім, є одне «але». У багатьох пацієнтів, госпіталізованих із важким перебігом Covid-19, реакція Т-клітин пішла не зовсім за планом.

Одна з теорій полягає в тому, що Т-клітини перенаправляються туди, де вони потрібні найбільше, наприклад, у легені. Однак дослідники вважають, що, швидше за все, більшість із них гине.

Як каже Хейдей, Т-клітини здатні вас захищати протягом багатьох років. Але коли людина захворіє, вони ж і вибивають в неї ґрунт з-під ніг.

Зменшення кількості Т-клітин, яке відбувається з віком, також пояснює, чому літні люди набагато важче переносять Covid-19.

«Приблизно у віці 30-х років, тимус, або загрудинна залоза починає скорочуватися, зменшуючи виробництво Т-клітин», – зазначає професор імунології.

Якщо перенесені в минулому застуди сприяють легшому перебігу Covid-19, це дає хороший шанс на розроблення ефективної вакцини. Адже це доводить, що Т-клітини здатні забезпечувати захист протягом тривалого часу.

Як повідомлялося, в Україні чотири фармацевтичні компанії тестують препарати від коронавірусної інфекції.