Португальські вчені виявили перше в історії свідоцтво геологічного явища, відомого як руйнування тектонічної плити.

Йдеться про розшарування тектонічної плити на два окремих шари під океаном, повідомляє National Geographic .

Жуан Дуарте, морський геолог з Університету Дом Луїза в Лісабонському університеті, припустив: дно тектонічної плити біля узбережжя Португалії, здається, відривається від її вершини. Ця дія може забезпечити необхідний імпульс для того, щоб одна плита початку шліфуватися під іншою в так званій зоні субдукції, згідно комп'ютерного моделювання, яке Дуарте представив в квітні на зборах Європейського союзу геонаук.

Фахівці провели двовимірне моделювання, взявши за основу дані про потужний землетрус 1969 року поблизу узбережжя Португалії, що викликав появу цунамі в Атлантичному океані. Вчені також взяли до уваги, що за два століття до цього (в 1755 році) в тому ж районі сталися ще більш сильні підземні поштовхи, які майже повністю зруйнували місто Лісабон і привели до загибелі понад 100 тисяч людей.

Сейсмологи встановили, що епіцентр цих землетрусів розташовувався далеко від будь-яких розломів в земній корі. Португальські вчені обгрунтували і змоделювали гіпотезу, згідно з якою океанічна плита знаходиться в процесі розлому. На їхню думку, водовбирний шар в середині тектонічної плити з часом слабшає і перетворюється на м'які мінерали, що в підсумку призводить до розшарування плити по горизонталі.

"Ми інтерпретуємо ці аномалії як літосферне просочування, яке викликане розшаруванням океанічної літосфери. У такому випадку це перше зафіксоване наукою розшарування океанічної літосфери", - пишуть вчені.

Якщо це буде підтверджено, нова робота стане першим випадком, коли океанічна плита опиниться в процесі лущення, і це може ознаменувати один з найбільш ранніх етапів скорочення Атлантичного океану, відправивши Європу в напрямку Канади, як це пророкують деякі моделі.

Тектонічні плити Землі постійно рухаються в уповільненому темпі, деякі розтягуються, а інші стикаються. Принаймні, три рази в історії нашої планети за 4,54 мільярда років постійно мінливі частини суші перетворювалися на могутні суперконтиненти, щоб в кінцевому підсумку розійтися. Зони субдукції є основними рушійними силами цих змін.

Робота ще не з'явилася в журналі, що рецензується, і на даний момент інші геологи підходять до результатів з деяким скептицизмом. Дуарте і його співавтори в даний час працюють над оформленням своїх досліджень, щоб представити їх для публікації.

"Це, безумовно, цікава історія", - говорить Фабіо Крамер з університету Осло, який не був членом дослідницької групи. Дуарте навів кілька вагомих аргументів, каже він, але попереджає, що модель потребує подальшого тестування. "Це нелегка справа, коли ваші дані надходять від природного процесу, який працює з тією швидкістю, з якою зростають нігті", - підкреслив Крамер.