Міжнародна група вчених на чолі з дослідниками з Університету Медісон (Вісконсин) - вперше повідомила про нову смертельну хворобу, яка роками вбивала шимпанзе в заповіднику в Сьєрра-Леоне.

Захворювання, про яке розповідається в журналі Nature Communications, спричинене нещодавно відкритим видом бактерій.

Незважаючи на те, що хвороба шимпанзе ще не виявлена ​​у людини, ці два види мають приблизно 99% свого спадкового матеріалу або ДНК.

«Існує дуже мало патогенів, які заражають шимпанзе, не заражаючи людей, і дуже мало патогенів, які заражають людей, не заражаючи шимпанзе», – сказав Тоні Голдберг, один з авторів статті, професор епідеміології Університету штату Вісконсін-Медісон.

Смертельні хвороби, включаючи Еболу та ВІЛ, перейшли від великих мавп до людей. Інші хвороби, такі як грип та поліомієліт, пішли протилежним шляхом, переходячи від людей до мавп.

Захворювання зі 100% летальністю рідкісні. Ебола, одна з найстрашніших хвороб у людей, вбиває близько 50% заражених.

«Персонал Tacugama (заповідник у Фрітауні, Сьєрра-Леоне) дуже хвилюється. Це схоже на те, що нам потрібно турбуватися, – сказав Гольдберг.

Нова бактерія називається Sarcina troglodytae; нещодавно описане захворювання, яке вона викликає, було названо епізоотичним неврологічним та шлунково-кишковим синдромом, або ENGS.

ENGS вперше з’явився приблизно в 2005 році і вражає своїх жертв раптово. Шимпанзе, який лише днем раніше виглядав здоровим, заражається і виглядає п’яним через розлад нервової системи, відомим як атаксія. Шимпанзе також страждають здуттям шлунка і кишківника. Вони гинуть від газів, які потрапляють у тканини кишечника.

Кірстен Гіларді, директор Центру охорони дикої природи Карен К. Драйер з Каліфорнійського університету в Девісі, підкреслила, що дослідники використовували різноманітні наукові інструменти, включаючи секвенування цілого генома, »щоб розгадати таємницю, яка спантеличувала всіх нас у світі здоров’я мавп протягом багатьох років".

Захворювання у тварин і людей, спричинених цим патогеном, за останні десятиліття збільшилися – і це може бути пов'язано зі зміною клімату та зміною умов навколишнього середовища.

Усі великі мавпи, включаючи шимпанзе, східні та західні горили, орангутанги та бонобо, перебувають під загрозою зникнення. Протягом багатьох років вони втрачали свої лісові середовища існування внаслідок діяльності людей.

Автори вивчили наукову літературу, але виявили лише 44 випадки зараження людей тією ж загальною категорією бактерій – Сарциною.

Нещодавно виявлені бактерії, мабуть, можуть жити в ґрунті, хоча достеменно невідомо, як шимпанзе її поглинають.

Під мікроскопом клітини нової бактерії утворюють скупчення, що нагадують чотирилисту конюшину. Дослідники виявили ці бактерії в головному мозку, а також у легенях та тканинах шимпанзе. З розмірів клітин і товщини клітинних стінок вони знали, що це, ймовірно, новий вид.

Це підтвердив Американський морський медичний дослідницький центр, використавши спеціальні машини для зчитування генетичного набору бактерії.

Генетичний набір показав, що бактерія мала гени, яких немає у її родичів. Ці гени є частиною системи, яка розщеплює хімічні сполуки, що знаходяться в шлунково-кишковому тракті та всередині живих тканин.

У зараженого шимпанзе бактерії виділяють етанол і вуглекислий газ, що може спричинити неврологічні та шлунково-кишкові проблеми, які спостерігали вчені. Більше того, сама бактерія насправді здатна потрапити у внутрішні органи тварини, навіть у його мозок.

Читайте більше новин України та світу на Вголосі: